Skördare

Valmet 941

6 inlägg 2274 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 941

Gormat  
#597470 Tjena!
Har en Valmet 941 där kranfunktionerna plötsligt lägger av... Inget händer, ej heller hyttsväng. Aggregatet funkar fortfarande. Felet är intermittent, den kan funka en halvtimme för att sedan lägga av sedan kan den lika plötsligt börja fungera. Någon som haft nåt liknande?



   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 941

JoTh  
#597480 Två huvudspår att sortera ut och reda ut till att börja med är om det är ett elektriskt eller hydrauliskt fel.

Montera på en manometer så du kan se hydraultrycket på kranventilen direkt från hytten.
Det underlättar felsökningen till nästa gång felet uppstår.

När kranen slutar att fungera, hjälper det att aktivera och köra aggregatet?
Aktivere då gärna tilt upp eller matning för att få maxtryck på pumpen via pålastningsventilen för aggregatet istället för via Ls skyttel för kranventilen.
När felet uppstår går du in på MHC Crane och kollar om du aktiverar en spakfunktion och ser efter om det styr ut någon ström på förstyrningsventilerna på kranventilen.
Du får inte upp något felmeddelande i Maxi systemet när felet uppstår?

Det är inte så att shiftknappen för manuellkörning av hyttnevilleringen blir aktiv i stället?
I sådan fall kan det vara shiftknappen som det är glapp i.
Hur gammal 941'a är det?
Sitter det en Bosch Rexroth kranventil som är blåmålad eller en svart Parker K170 kranventil?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 941

Gormat  
#597496 Tack för svar!:)
Maskinen är från -08 typ. Det kommer inte upp ngt felmeddelande! Kranventilen är blå! Ska kolla de andra sakerna under morgondagen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 941

Gormat  
#597592 Hej igen!
Har kört igen...Felet uppstår ganska omgående nu! Det hjälper inte att tilta upp eller köra valsarna, den är lika död ändå. Har monterat en manometer ovanför/framför det blåa blocket på kranen där det fanns ett serviceuttag...Rätt ställe?
Det kommer tryck där när man loggar in och det finns kvar då felet uppstår.
Shiftknappen för hyttilt verkar funka men kan den hamna i ngt mellanläge så den inte förstår att kranen ska gå?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 941

Gormat  
#597593 Gick in under drift och felsökning då felet kom och om jag aktiverar hyttsväng så reagerar den(se bild)...Rätt sida?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 941

Gormat  
#597656 Tror jag lokaliserat felet... En magnet på gaveln av kranventilpaketet drar inte hela tiden!
Ska prova att byta den i morgon!:)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).