Skördare

Körproblem

9 inlägg 2570 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Körproblem

Erik söd  
#595222 Jag har en 911 97a som funkar ca 2 tim sedan går det inte köra fram el bak
Kran o aggregat funkar
Var ska jag börja leta fel?



   TS
Avatar Fallback

Re: Körproblem

Tralsmo  
#595596 Ser att du inte fått svar.

Ä ingen expert på detta, har haft en 911 96 men inga såna problem.

Efterssom du skriver att det tar 2 timmar innan felet uppstår så antar ja att den funkar efter att den fått stå till nästa da??

Verkar då som att det skulle kunna va nåt värme problem.

Ja skulle kolla om det hänger ihop med hydrauloljetemperatur te å börja med.

Nästa ä elektronikproblem. Du har en styrdosa till hydrostaten ( drivningen) vill minnas att den sitter under rutan ( panelen) bakom stolen på maskinen. Kan va den som får spelet när den blir varm.
Minns inte rätt uppåner hur det ä på den, men på lite nyare så finns det lysdioder som indikerar på den.
Så fall borde de gå att se om den indikerar fel eller om den verkar funka. Bästa ä å höra me komatsu om det.

Användarvisningsbild

Re: Körproblem

Kse  
#595660 Förmodligen sitter det en elspole som som sköter växlingen.
Har haft samma problem på Valmet maskiner men inte just på en 911.
Kolla upp i instruktionsboken var ventilen som sköter växlingen sitter eller hör med Komatsu Forest.

Det brukar synas på spolen om den är bränd eller svullen.

Användarvisningsbild

Re: Körproblem

Fredi  
#595738 Dessa årsmodeller hade väl en DTC låda som styr körningen jo, om den ej är under bakrutan som @Tralsmo skrev så kolla i elcentralen i motorrummet. På vissa modeller var den där. Ca 10x10 cm fyrkantig svart burk med 2 st skruvade stöpslar i. Styr även arbetsvarv på skördaren om jag ej minns fel. Krånglade ganska mycket på vissa maskiner av nån orsak, tappade minnet och fick programeras på nytt. Kan eventuellt vara svårt att hitta ny sån, vet ej? Dyr som fan var den i varje fall redan för många år sedan :sad:

Avatar Fallback

Re: Körproblem

Tralsmo  
#595755 Ja,, nåt underligt ä de me dom där.
Vi hadde problem me hastigheten på våran 911, 96 .
Hadde ute komatsu men det blev aldrig ordning på det.
Solenoiden (eller va den nu heter på just den) va extrem dyr för å va solenoid, ca 10- 12tusen vill ja minnas. Alltså ingen vanlig, den styr både fram å back hastighet. Sitter på hydrostatpumpen.
De va inte den de va fel på som tur va.

Har ju haft en valmet 840.2 2002, där funkade de helt annorlunda.
Hadde problem me hastigheten på lågväxel me den me ett tag å där va felet utsliten dieselpump när det väl va utredat.

Användarvisningsbild

Re: Körproblem

Erik söd  
#595767 Tack för alla tipps ,jag ska kolla i helgen på maskinen . Man vill kolla så mycket man kan själv före jag ringer efter hjälp.
Har funderat på någon elventil som kärvar
när det blir varmt .Tilten vill inte stana uppe när problemet uppstår men kan tvingas upp omjag håller in knappen
Mvh Erik

   TS
Användarvisningsbild

Re: Körproblem

hemhuggare  
#595773 Om du hittar en styrenhet som blir varm som du misstänker är felkällan kan du prova med att kyla den med en ispåse från en sportaffär det hjälpte mig en gång att hitta felet på en dator i ett aggregat

Användarvisningsbild

Körproblem

Erik söd  
#595777 Bra tipps 👍kan felet va i aggregatet

   TS
Avatar Fallback

Re: Körproblem

AndersG  
#595813 Min bror har haft en 901-2 som hade precis samma problem . Det var en 1998 eller 99 om jag inte minns fel. Kanske samma drivlina på 911.
Herrejösses vad vi höll på innan vi hittade felet.
Nu skall vi se om jag minns hur vi gjorde.
Vi lyckades tillslut lokalisera att i el/hydraulventilen som sköter fram,back , hastighet. I den var det en pilotkrets i ventilen och i den kretsen satt det ett litet filter. I det lilla filtret satt det små svarta bitar som stoppade upp oljan. När vi rengjort det gick maskin igen i ett par timmar sen samma strul igen. Jag minns inte om ventilen satt på på hydraulpumpen eller drivmotorn. Sen har jag för mig vi fick dela på den där el/hydraulventilen för komma in till det där lilla filtret.

Vi fick för oss det var små gummibitar som hela tiden fastnade i filtret så vi tog ut en Valmetmeck men han fick inte heller ordning på det. Dom små svarta små bitarna kom tillbaka hela tiden. Vi sköljde hela hydraulsystemet flera gånger och fat efter fat gick åt.
Tillslut fick vi tips om en riktig maskinguru som jobbade med Valmet i Värmland som kunde allt om dom där maskinerna. Vi fick tag i han och han visste direkt var det berodde på.

Det som sitter i filtret är små barkbitar och kommer från hydraulcylindrarna på kvistknivarna, sa han. På det aggregatet vi hade så satt cylindrarna på sånt sätt så att bark sprutade på kolvstängerna. När kolvstängernas tätningar blev slitna och knivarna hoppade på stammen så blev det undertryck vid tätningen på grund av kolvstängernas jättesnabba röresler. Där sögs dom jättesmå barkbitarna in. Vi bytte tätningar och all olja ytterligare en gång. Sen gick maskin felfritt.

Nu mins jag inte hur det kunde komma sig att jättejätte små barkbitarna kunde leta sig ända in i pilotkretsen. Dom borde ju fastntat i hydrauloljefiltena i tanken.
Hursomhelst är mitt tips kolla den där ventilen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).