tor 14 nov 2019, 23:35#595813
Min bror har haft en 901-2 som hade precis samma problem . Det var en 1998 eller 99 om jag inte minns fel. Kanske samma drivlina på 911.
Herrejösses vad vi höll på innan vi hittade felet.
Nu skall vi se om jag minns hur vi gjorde.
Vi lyckades tillslut lokalisera att i el/hydraulventilen som sköter fram,back , hastighet. I den var det en pilotkrets i ventilen och i den kretsen satt det ett litet filter. I det lilla filtret satt det små svarta bitar som stoppade upp oljan. När vi rengjort det gick maskin igen i ett par timmar sen samma strul igen. Jag minns inte om ventilen satt på på hydraulpumpen eller drivmotorn. Sen har jag för mig vi fick dela på den där el/hydraulventilen för komma in till det där lilla filtret.
Vi fick för oss det var små gummibitar som hela tiden fastnade i filtret så vi tog ut en Valmetmeck men han fick inte heller ordning på det. Dom små svarta små bitarna kom tillbaka hela tiden. Vi sköljde hela hydraulsystemet flera gånger och fat efter fat gick åt.
Tillslut fick vi tips om en riktig maskinguru som jobbade med Valmet i Värmland som kunde allt om dom där maskinerna. Vi fick tag i han och han visste direkt var det berodde på.
Det som sitter i filtret är små barkbitar och kommer från hydraulcylindrarna på kvistknivarna, sa han. På det aggregatet vi hade så satt cylindrarna på sånt sätt så att bark sprutade på kolvstängerna. När kolvstängernas tätningar blev slitna och knivarna hoppade på stammen så blev det undertryck vid tätningen på grund av kolvstängernas jättesnabba röresler. Där sögs dom jättesmå barkbitarna in. Vi bytte tätningar och all olja ytterligare en gång. Sen gick maskin felfritt.
Nu mins jag inte hur det kunde komma sig att jättejätte små barkbitarna kunde leta sig ända in i pilotkretsen. Dom borde ju fastntat i hydrauloljefiltena i tanken.
Hursomhelst är mitt tips kolla den där ventilen.