Skördare

webasto värmare

23 inlägg 11430 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: webasto värmare

Kse  
#595271
bodaedet skrev:Kse
Lokalisera säkringen till värmaren, starta värmaren, ryck sedan fort som f-n säkringen räkna till 38 sätt i säkringen. Förhoppningsvis har du rensat felminnet om inte gör om allt men ryck säkringen fortare än f-n 🤗


Ska testa det oxå, tack för tipset.

Avatar Fallback

Re: webasto värmare

Anton k  
#595299 Dagens värmare är nog inte mer driftsäkra, numera heter dom väl spheros om dom inte bytt namn igen. Dom brukar ha lite små problem om munstycket är gammalt, inget man ser förstås men byter man det så får dom en jämnare gång, samt att man kan få göra rent invändigt så ögat ser lågan. Jag hoppas jag får se ett blogginlägg snart från dig KSE, det var flera år sen nu.
Rädda ett träd, skjut en bäver

Avatar Fallback

Re: webasto värmare

axwell  
#595310
Kse skrev:Kan va så att den har gått torr på bränsle för det var bara 20% kvar i tanken och maskinen stod på snedden i ett dike.


Om du läste länken på maskinisten så poängterades det att "minst 1/4 -tank".

Olika installationer ger olika förutsättningar så fyll på mer diesel.

Användarvisningsbild

Re: webasto värmare

Kse  
#595343
bodaedet skrev:Kse
Lokalisera säkringen till värmaren, starta värmaren, ryck sedan fort som f-n säkringen räkna till 38 sätt i säkringen. Förhoppningsvis har du rensat felminnet om inte gör om allt men ryck säkringen fortare än f-n 🤗


Jag pratade med en som skruvat mycket i dessa värmare igår och fick samma tips, och det funkade utmärkt.
Tack för tipset bodaedet

Avatar Fallback

Re: webasto värmare

scott  
#595356 hej tack alla för svar, jag skruvade sönder den o gjorde rent allting men det var precis lika fenomen,som förut,
men det var ett enkelt problem det var för lite ström i batterierna,när jag hadde laddat dom över natten
fungerade den klockrent :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: webasto värmare

alfha  
#684360 Hej
Lånar tråden om det är ok?
Har problem med värmaren på min 911.3 (webasto).
Den startar när huvudströmmen är påslagen men den går inte att starta med strömmen avslagen (med sms).
När man har strömmen avslagen o skickar sms eller startar i hytten så startar fläkten i hytten o brännaren gör startförsök. Det låter inte som att den får diesel. Det "tickar "inte från pumpen. Den skickar även svars sms som att den har startat.
Pratade med komatsu o de var frågande till vad det kunde vara. Fick tipset att byta säkringen. Gjorde det idag o då startade den! En gång, sen var det samma sak igen!?
Det kommer inga felkoder.
Komatsu tror även att det kan vara "styrkortet".
Någon som har något tips?

Avatar Fallback

Re: webasto värmare

Kjerrman  
#700803 Har med haft startproblem med värmaren. Men hittade felet. Webasto thermo 90 st. sitter i Valmet 901. Inne i brännkammare där avgasen skall ut var det fyra hål som nästan va helt blockerat med rostklegg. Misstänker att valmets vinklade avgasrör i rostig metall reagerar med aluminiumet i brännaren. Jag kände att det var dåligt luftflöde i avgasröret. Brännkammaren var dessutom halvfull med diesel.

Avatar Fallback

Re: webasto värmare

alfha  
#701271 Komatsu kom ut o kollade på brännaren. De hittade inga fel! Nu har den funkat några veckor. Men nu när kylan kom började den bli konstig igen.
När ja skickar sms så startar värmaren o går i ca 5 min sen stannar den. jag får inget svars sms att den startat. Den lilla dioden(lampan) som sitter i hytten som lyser när brännaren går, den blinkar jättefort när brännaren stannat.
Värmaren går att starta manuellt i hytten o då går den som den ska.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).