Skördare

Vimek eller Malwa?

5 inlägg 2593 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vimek eller Malwa?

hardman  
#593405 Hej blir mer å mer inne på att köpa en combi maskin för gallring. Folk har blivit mera lyhörda angående markskador å breda stickvägar. Blir en stor investering så man måste ju kolla betygen på dom olika maskinerna här på skogsforum.
Så vad har ni för erfarenheter??
Vimek eller Malwa????



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Malwa?

svampbob  
#593432
hardman skrev:Hej blir mer å mer inne på att köpa en combi maskin för gallring. Folk har blivit mera lyhörda angående markskador å breda stickvägar. Blir en stor investering så man måste ju kolla betygen på dom olika maskinerna här på skogsforum.
Så vad har ni för erfarenheter??
Vimek eller Malwa????


Vi får önska/hoppas att Fredrik åker ut och provkör och utvärderar respektive kombimaskin.

Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Malwa?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593450
hardman skrev:Hej blir mer å mer inne på att köpa en combi maskin för gallring. Folk har blivit mera lyhörda angående markskador å breda stickvägar. Blir en stor investering så man måste ju kolla betygen på dom olika maskinerna här på skogsforum.
Så vad har ni för erfarenheter??
Vimek eller Malwa????


Folk säger så men vete tusan hur stor efterfrågan är i verkligheten? Jag börjar tvivla på att den affären finns.

Avatar Fallback

Re: Vimek eller Malwa?

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593525 ...
Senast redigerad av getost91 mån 06 feb 2023, 16:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Malwa?

svampbob  
#593526
getost91 skrev:Som jag uppfattar synen på små maskiner så vill fortfarande ingen betala för den extra kostnaden som blir. Man blundar hellre för söndergallrade bestånd och breda vägar bara körningen går runt.

Kör dock processor och huggarvagn..


Problemet med söndergallrade bestånd beror väldigt ofta på att beståndet inte har skötts innan gallringen. Har det röjts rejält och gärna två gånger så är förutsättningarna så mycket bättre för en lyckad gallring även med större maskiner.

Men visst känns det väldigt bra att jag har så fina maskiner som ger möjlighet till fina skonsamma gallringar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).