Skördare

Tj 3000 problem

10 inlägg 6657 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tj 3000 problem

snorbroms  
#591703
1571506785_5827afb5-dd77-4e70-8e0d-d4ad6925d382.jpeg
Har precis köpt mig en gammal skördare och försöker lära mig den nu. Den symbolen till höger med en liten blixt hittar jag inte i manualen? Någon som vet vad den betyder?

Och varför står det 1234 i mitten?

Det händer ingenting när jag försöker välja trädslag eller massa? Måste jag göra något innan ?
Plöjer manualen nu men den är lite tungrodd 😂



   TS
Avatar Fallback

Re: Tj 3000 problem

AKKAMAAN  
#591711
snorbroms skrev:Har precis köpt mig en gammal skördare och försöker lära mig den nu.

Har du Timberjack 3000 handboken som finns i Skogsforums fil-bibliotek?

Den symbolen till höger med en liten blixt hittar jag inte i manualen? Någon som vet vad den betyder?

Har för mig att det betyder att det saknas nåt i systemets minne
1571511097_t3000_display_minne.jpg


Och varför står det 1234 i mitten?

Allt som står i mellan de horisontella strecken är sk meddelanden. I det här fallet så väntar systemet på att du skall välja trädslag, 1,2,3,4. Vanligen så har man programmerat in Tall=1, Gran=2, Löv eller Björk = 3, 4= ledigt för annat trädslag
1571511097_t3000_display_traedslag.jpg

Det händer ingenting när jag försöker välja trädslag eller massa? Måste jag göra något innan ?Plöjer manualen nu men den är lite tungrodd 😂

Systemet var bra på sin tid men väldigt komplext och utbildningskrävande.
Hade tillgång till en simulator i mitten av 1990-talet vilket hjälpte en hel del med utbildning på systemet.
Tyvärr har det runnit alltför mycket vatten i Indalsälven för att jag skall komma ihåg detaljerna på rak arm.
Den tekniska logiken och apteringsinstruktionerna hänger ihop.

Du måste berätta mera stegvisa detaljer om hur du försöker få systemet att fungera.
Systemstart
Urnollning
Fällkommando
etc etc

Reagerar systemet på grip öppna, manuell körning av matarvalsar, fäll/kapsågning etc?

Har inte den du köpt maskinen av nåt att komma med huruvida systemet fungerade innan du fick maskinen?

Användarvisningsbild

Re: Tj 3000 problem

snorbroms  
#591909 Tackar så mycket för tipsen.
Tänkte jag skulle återkoppla ifall det är någon annan som får samma fel.

Det hela avhjälptes genom att läsa in en ny prislista, sen funkade som det skulle sen.

Så nu ska jag bara bli varm i skördarkläderna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tj 3000 problem

hemhuggare  
#592086 Hej jag skulle också behöva hjälp med att läsa in en ny prislista i min dator så du får gärna tala om hur du löste det här eller med ett pm

Användarvisningsbild

Re: Tj 3000 problem

snorbroms  
#592091 Jag fick med tillhörande diskettstation och en diskett med en gammal prislista på, sen gjorde jag som det står i manualen, gick förvånansvärt smärtfritt.
Har man ingen diskettstation eller diskett är det lite knivigare men fullt görbart. Kolla youtube och sök tj3000 prislista , så hittar du ett klipp där en kille beskriver hur han gör för att koppla upp sig med en vanlig dator.

Jag ska försöka mig på den operationen vid tillfälle så jag kan få tag på prislistan så man har en säkerhetskopia. Alternativt hitta en diskettstation med USB.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tj 3000 problem

Torbjörn leonsson  
#597900 Hitta ingen laddafil flik till 3000 manual

Avatar Fallback

Re: Tj 3000 problem

AKKAMAAN  
#598205
Torbjörn leonsson skrev:Hitta ingen laddafil flik till 3000 manual

Manualen i skogsforumbiblioteket är tyvärr inte komplett. Dessutom är det osäkert om upplagan gäller så sent som det fanns externa läsare för att ladda in filer....

Användarvisningsbild

Re: Tj 3000 problem

snorbroms  
#605280
Torbjörn leonsson skrev:Hitta ingen laddafil flik till 3000 manual


Jag ska se om jag kan fota dom sidorna i manualen så kan jag lägga in dom här.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tj 3000 problem

Mantusis  
#705302 How can i download ne manual of timberjack 3000

Användarvisningsbild

Re: Tj 3000 problem

Byzze88  
#712350 Hur laddar man ner manualen?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).