Skördare

Samäga maskin. Avtal?

19 inlägg 6230 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Samäga maskin. Avtal?

Temlav  
#743286 Just precis på grund av denna typ av funderationer/meningsskiljaktigheter som kunnat undvikas om ni skrivit ett enkelt avtal tidigare.
Men det är väl helt rimligt att den som nyttjat maskinen mer, och därmed haft större förmån av den, även tar en större del av kostnaderna för att hålla den rullande.
Denne har trots allt, mest sannolikt, orsakat ett större slitage på maskinen.
(om nu inte den ene är fullblodsproffs, och den andra en förarkatastrof, då blir det ju lite knepigare...)

Avatar Fallback

Re: Samäga maskin. Avtal?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743287 Jag tycker att du ska fundera på hur man slutar.
Om en vill eller måste dra sej ur. Om en inte kommer ha råd med något. Skilsmässa sjukdom…

Har man samsyn på skick. Vill en byta däck när det blivit risk för punka, den andra när det blivit?
Räcker det att en vill dra sej eller ska man ha samsyn? Om en vill ha kvar samägan men inte har råd lösa ur den andre.
Förresten vad är det för nån maskin och värde

Avatar Fallback

Re: Samäga maskin. Avtal?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743296 Kan det vara en bra idé att ha en "underhållsfond" för maskinen? Den som använder den betalar in 200kr/h och pengar tas därifrån till service och reparationer. Då får man en fördelning där den som använder den mest får betala mest, och samtidigt minskar risken för tjafs pga att någon "har ebb i kassan" när något dyrt går sönder.

Avatar Fallback

Re: Samäga maskin. Avtal?

Carabas  
#743297 Beror väl också på hur många timmar ni kör per år, går den väldigt lite så får väl din kompis vara tacksam att den körs med jämna mellanrum 🙂. Ofta kommer man inte upp i timmarna för service på en maskin på egen skog och får byta oljor på grund av ålder. Då vore det ju samma kostnad även om du brukat den lika som kompisen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).