Skördare

Stegskördaren långsam, myt eller fakta

93 inlägg 29160 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

AKKAMAAN  
#574507
stegmaster skrev:Det viktigaste för mig er att saker virker när det ska användas, och just dette momentet har vore suverent med Naarvan, bara haka på (tar typ 1-2min) sen köra, sen 1 min och slenga av och gräva vidare, helt perfekt för min del.
Att man kan köra det på små grävmaskiner och traktorer med kran er givetvis et stort pluss, givetvis tilsammen med det relativt låga priset.
Vad gäller enkelheten att ta av och på aggregatet vid växling mellan grävning och upparbetning så borde det inte vara nån skillnad mellan stegmatare och valsmatare. Tre hydraulslangar och en elkabel på båda.

En rullmatare hadde inte vore myckdet mer effektivt på samma basmaskin för min del, för problemet ( det tidödandet) er att få tag i träden i den svåra terrängen som er här, om det tar 15sek eller 1 min när jag vel fått fatt i trädet spelar mindre roll.

Bra kommentar där.
Det är exakt detta som jag har belyst i min matematiska analys. Ju mera spilltid vi lägger på annat än själva matningen av stammarna är till stegamatarens relativa fördel. Stegmataren är också billigare i inköp och det är inte kostnadseffektivt att ha ett dyrare aggregat hängande i en kran medan man försöker hitta träd att avverka...
Så vid "lågt utnyttjande" så vinner stegmataren säkert på bättre totalekonomi.

Avatar Fallback

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

zeetorg  
#574510 Ok vi tänkte nog lite olika där förstår jag nu...

Vad jag menade var bara att ju mindre andel av den totala arbetstiden som är tillgänglig till just fällning och aptering desto mindre skillnad blir det mellan aggregattyperna i effektivitet totalt sett.

Som någon annan skrev så är det nog kanske större skillnad mellan olika maskintyper och förare än kanske mellan olika aggragat.
I vilket fall så är det lite kul att spåna kring.

Nyfiken fråga, har du varit på Halåsen?

Avatar Fallback

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

AKKAMAAN  
#574526
zeetorg skrev:Vad jag menade var bara att ju mindre andel av den totala arbetstiden som är tillgänglig till just fällning och aptering desto mindre skillnad blir det mellan aggregattyperna i effektivitet totalt sett.

njae...
Jag förutsätter kapningsmomenten likvärdiga för båda aggregaten och då har inte kapningstiden nån separat betydelse. Vid jämförelse av matningsalternativen så är det bara tiden för matningsrörelsen mellan fällkap och apteringskapen som är relevanta. Hur all annan tid faller ut är oväsentligt såvida den övriga tiden inte skiljer mellan aggregattyperna. Men en stor andel övrig tid gynnar ekonomin med stegmatare jämfört med valsmatare.
Som någon annan skrev så är det nog kanske större skillnad mellan olika maskintyper och förare än kanske mellan olika aggragat.

Jovisst är det så, en skicklig förare på en heltids professionell maskin typ JD eller Komatsu producerar mera än en "en deltids skogsbonde"...
Men det var ju inte syftet att belysa med vår jämförelse. Trådstartaren ville ju belysa skillnaden mellan stematning och valsmatning på exakt samma villkor.

I vilket fall så är det lite kul att spåna kring.
Det blir lätt spåna om man bara lägger in "tyckanden" och "troenden" i diskussionen utan att "backa upp" med nån typ av fakta. Till syvende och sist så handlar det om totalekonomi i ettt specikt företag. Och man kan därför inte jämföra deltids skogsbondens förutsättningar med heltids skogsbolagets förutsättningar. Det finns en ekonomisk brytpunkt mellan aggregattyperna som styrs av kravet på årlig eller tom 5-6 årig totalproduktivitet och ekonomi.
Som jag sa tidigare så är det oekonomiskt att ha dyra aggregat, dyra basmaskiner och skickliga förare i miljö som inte kan leverera hög produktion. I extremfallet kan det vara mera lönsamt att låta föraren arbeta med motorsåg...

Nyfiken fråga, har du varit på Halåsen?

Jo jag har nog varit dit några gånger... 8)

Avatar Fallback

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

Stegskördare  
#575187 Mycket bra och saklig diskussion, det är väl då ett faktum att stegmataren är långsammare än motsvarande rullmatare. Då är det en annan sak att det egentligen inte finns helt motsvarande eftersom effektiviteten av rullmatningen beror på hastigheten (som anses borde vara över 3 m/sek) och för det så krävs betydligt mera flöde än för en stegmatare.
Vi har iaf satt rullor på vår stegmatare så där är vi inte helt fel ute. Vi kör 2 m/sek med rullorna på samma flöde som stegmatningen, enligt beräkningarna här är det i såfall 4-5 ggr snabbare än steget. Men jag accepterar inte att den totala produktiviteten stiger mera än 15-25%, små rullmatare har tendens att behöva backa där steget lätt kör vidare.
"Lögn, förbannad lögn och statistik" (Mark Twain) är vad som gäller.
Nu vill jag komma igång på det ekonomiska. Jag använder mig själv som bench mark.
Jag väljer en första gallring på 10 ha som objekt, uttaget borde ligga på ca 50 m3/ha. I Finland har vi ca. 15€/m3 fördel på leveransmassa, det blir alltså ca. 7500€ fördel jämfört med rotförsäljning. Eftersom dethär är en investering nu slutförd säljer jag maskinen, efter bara 500m3 avverkat borde jag få minst 75% av inköpspriset, det blir ca.12000€
Brutto blev då 19500€. Avdrar bränsle och underhåll ca. 2000€, arbetstid åtgår ca 350 timmar, netto utan lön blir 17500€, vilket gör ca 6% på investeringen.
Om rullmataren är 25% mera effektiv kan priset för den bli 22000€. Jag känner inte till så billiga rullmatare, de ligger snarare på 30000€, då borde de vara 55% mera effektiva än stegmataren för samma resultat. Det stämmer dock inte helt för jag räknade med skotningen som halva tiden och den är samma i bägge fallen. Förutom skördarens kostnad måste man beakta att rullmataren kräver 100-120 l/min olja och för det behövs ytterligare investeringar. För stegmataren räknar jag med att en befintlig traktor utnyttjas.
Det krävs egen tid och motivation men positivt resultat kan man uppnå, tror jag, lättare med stegmataren än med rullmatare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

Hema  
#575243 Lite OT, men finns det stegmatare med automatisk körning? (så man slipper styra omtag osv.)?

Sedan så borde det väl gå att bygga en stegmataren med dubbelkolvar (parallell), med respektive klämhållare, så man iaf i teorin inte får stillestånd mellan omtagningar? Då borde vi ha en utmanare till valsmatningen.

Avatar Fallback

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

valtra mega  
#575250 Hyr du ut traktor med bränsle för 2000€ i 350 timmar

Avatar Fallback

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

AKKAMAAN  
#575251
Hema skrev:Lite OT, men finns det stegmatare med automatisk körning? (så man slipper styra omtag osv.)?

Sedan så borde det väl gå att bygga en stegmataren med dubbelkolvar (parallell), med respektive klämhållare, så man iaf i teorin inte får stillestånd mellan omtagningar? Då borde vi ha en utmanare till valsmatningen.

Jag har sett en sån stegmatare (prototyp) för 10-15+ år sedan, det var inget stillestånd men den var långsam ändå jämfört med dagen valsmatade aggregat.

Avatar Fallback

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

AKKAMAAN  
#575253
Stegskördare skrev:Jag väljer en första gallring på 10 ha som objekt, uttaget borde ligga på ca 50 m3/ha. I Finland har vi ca. 15€/m3 fördel på leveransmassa, det blir alltså ca. 7500€ fördel jämfört med rotförsäljning.
Är det nåt som hindrar att du säljer som leveransvirke, och för dina 7500€ i leveransvirkesbonus, om du anlitar en professionell entreprenör som gallrar detta på "5-dagar". Låter nästan som dess 7500€ kan betala nästan hela gallringen. Skotningen kan du ju göra själv "nästan gratis" vad jag förstår... :d

Avatar Fallback

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575256
Hema skrev:Lite OT, men finns det stegmatare med automatisk körning? (så man slipper styra omtag osv.)?
.

Skulle tro att alla kranhängda stegmatare är elstyrda så dom matar på tills vald längd är nådd eller du stoppar (eller fastnar) :d

Avatar Fallback

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

Stegskördare  
#575274
Är det nåt som hindrar att du säljer som leveransvirke, och för dina 7500€ i leveransvirkesbonus, om du anlitar en professionell entreprenör som gallrar detta på "5-dagar". Låter nästan som dess 7500€ kan betala nästan hela gallringen.

Mycket beroende av förhållandena, men entreprenören vill säkert ha 16-20€/m3, så ibland kunde det vara möjligt rent ekonomiskt, men då har jag ju inget nöje. Tyvärr så är läget här att många som förstagallrar blir tvungna att betala för virkesleveransen, då åxå skotningen ingår.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

stegmaster  
#575313
AKKAMAAN skrev:
Hema skrev:Lite OT, men finns det stegmatare med automatisk körning? (så man slipper styra omtag osv.)?

Sedan så borde det väl gå att bygga en stegmataren med dubbelkolvar (parallell), med respektive klämhållare, så man iaf i teorin inte får stillestånd mellan omtagningar? Då borde vi ha en utmanare till valsmatningen.

Jag har sett en sån stegmatare (prototyp) för 10-15+ år sedan, det var inget stillestånd men den var långsam ändå jämfört med dagen valsmatade aggregat.


Det var vel Finska Keto som visade upp denna prototypen, men efter lite sökning på YT så verkar dom tatt bort klippet.
Lyckades hitta en bild, om det var denna ni tänkte på?

Bild

Avatar Fallback

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

Hema  
#575330 Jaså det fanns, jag har aldrig sett någon. Den där var ju lite annorlunda minst sagt. :)

Avatar Fallback

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

Stegskördare  
#575340 Det finns ett finskt patent på en dubbelverkande stegmatare, det är till salu om någon vill starta tillverkning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

stegmaster  
#575370 Nja, jag er har mer tro på er modeller, med kombo rullar och steg.
Och spesielt gillar jag det korta st50 som nu går att få med rullar.
Har dock kollat
på några filmar att rullerna vil spinna loss veldig lett, kunne det vart en ide att prova med snappet större kolvar som trycker på rullerna?
Annars skulle jag gärna sett en modell av st50 så var snappet större (för oss med grävmaskin spelar inte vikten så stor roll), så den t.eks kapade 35cm och kvistade 30cm.
Det vore perfekt i min värld, men fatter ju att det säkert kostar mycket mer pengar att ha flera olika modeller, och att det alltid vil finnas folk som vil större eller mindre, så göra alla 100% nöjda er ingen enkel övelse.

En fråga om dessa rullar, går det backa med dessa eller går dom bara framåt??
(Tänkte på om går att backa av kvistar på sista biten av et träd med rullerna)

Avatar Fallback

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

Stegskördare  
#575375 Det går nog att backa. Det att rullarna spinner loss har många orsaker. Eftersom hastighet är rel låg så blir det lätt stopp på kvistvarv, men i mina filmer är det nog främst att inställningarna inte varit helt färdiga. Kvistknivarna klämmer åt för mycket, men det kan justeras. Men som jag har sagt tidigare så är rullarna en kompromiss med lågt flöde, fungerar bra på det mesta i gallringsväg men steget behövs absolut åtminstone på våra träd.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).