SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skördare

Gremo 1058 H5 – ny gallringsskördare från Gremo (Video)

1 inlägg 10302 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gremo 1058 H5 – ny gallringsskördare från Gremo (Video)  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#561774 Den svenska skogsmaskintillverkaren Gremo i Ätran var pionjär med 8-hjuliga skördare för flera decennier sedan, när alla andra skördare hade sex eller fyra hjul. Under senare år har Gremo jobbat hårt med utvecklingen av sina skotarmodeller, inte minst för att med hjälp av optimerade materialval få upp lastindex i topp bland dagens större gallringsskotare.

Gremos skördare 1050H har fått stå tillbaka i utvecklingen men för ett drygt år sedan började Ätranföretaget lägga upp riktlinjerna för en ny, modern och effektiv gallringsskördare. Vi har skrivit om de första stegen i tråden Gremo bygger ny skördare – först med steg 5-motor i skogen? och planen var att den första maskinen skulle byggas i fjol men brist på komponenter och en överhettad maskinmarknad flyttade fram planerna. Men nu är den första maskinen byggd, uppstartad, testad och ute i skogen för att avverka sina första träd. Skogsforum åkte på besök i Hallandsskogarna och fick lite bilder och film på den nya skördarens jungfrudagar. Häng med!

Samma vikt men mer kraft
Gremos nya skördare får beteckningen Gremo 1058 H5 och den är avsevärt mer än en uppgradering av den gamla modellen. Den största och mest uppenbara skillnaden är en betydligt starkare kran från Mesera (221H) och att maskinen har en Steg 5-motor. Men under huv och plåtar finns stora skillnader. Kran och motor har ökat i vikt men tack vare att man tagit med sig materialtänket från Gremos skotare har man kunnat hålla ner vikten på chassit. Det gör att 1058 H5 väger som den gamla Gremoskördaren 1050H trots att man ökat både kranstyrka och vridmoment. Bibehållen maskinvikt har ju annars inte direkt varit normen när de olika tillverkarna har uppgraderat sina modellprogram…

Lägre tyngdpunkt
Motordelen har designats om för att få ner tyngdpunkten. Bränsletanken och en del av hydraultanken ligger i botten av ramen och den kompakta Cumminsmotorn är lågt monterad. Alla kylare och fläktar har ställts på sidan och satts längst fram (mot hytten) på motordelen. Luften sugs utifrån och in och leds sedan bakåt förbi motor och avgasreningens olika steg som har placerats bakom motorn, längst bak (i nosen). Motorhuven har dragits ner och sluttar bakåt vilket ger bättre sikt närmre maskinen.

Mer sikt runt kranen
Mesera-kranen har svängcylindrarna placerade på tvärs av maskinen vilket ger en bättre tiltvinkel. Kraninfästningen är lågt monterad med rena slangdragningar och det är betydligt bättre sikt framåt jämfört i den tidigare skördarmodellen. Föraren har näst intill 100-procentig överblick över hjulen. Hytten är likadan som i den förra modellen men det är betydligt tystare i hytten då fläktar och motordel är bättre avgränsad.

Starkare kran
Jag pratade med testpiloten Mattias Schough på Krogsereds Skogsentreprenad som kör Gremos äldre skördarmodell till vardags. Han är inne på sin femte Gremoskördare och kan jämföra hur den nya presterar. Den mest påtagliga skillnaden enligt Mattias är kranens ökade styrka och lyftkraft. Mesera-kranen lyfter med lätthet 461-aggregatet med träd i på full kranlängd och den är snabb och exakt i rörelserna. Trots att Gremo inte ökat maskinvikten så står skördaren stadigt på backen vid fullt utlägg tack vare en lägre tyngdpunkt och full låsning av leder och boggi. Den första maskinen har en 10-meterskran och ska till Munkagårdsskolan så småningom. Kommande maskiner kommer troligtvis att ha Meseras 11-meterskran istället.

Samma bredd
Maskinen har samma yttermått som den gamla skördaren. Med 700-hjul är standardbredden 278 cm men kan breddas ytterligare till 286 cm för att ge plats åt extra breda band för den som behöver för att köra på mjukt underlag.

Cumminsmotor
Den nya Gremoskördaren har precis som andra Gremomaskiner en motor från Cummins. Det här är första maskinen som byggs med Steg 5-motor men under året kommer de första skotarna med Steg 5 också att byggas. Motorn heter Cummins QSB Stage V och den har 200 HK och ett vridmoment på 1150 kN vid arbetsvarv 13-1400 rpm vilket är 20% högre än vad den tidigare modellen hade (950 kN).

Gudrunmaskin
Enligt Martin Bredenfeldt på Gremo så har planen hela tiden varit att bygga en utpräglad gallringsmaskin. Den första 1058-skördaren har SPs minsta aggregat SP 461 LF och det kommer nog att bli det vanligaste även om skördaren nu med den större kranen även klarar ett 561-aggregat.

Målet har varit att bygga en effektiv, driftsäker och ekonomisk maskin som passar de sydsvenska gallringsskogarna. En maskin med bra användarekonomi och som är mer än konkurrenskraftig med de mindre stickvägsgående skördarna. Inom en nära framtid kommer stora volymer gallring när Gudrunplanteringarna ska gås igenom och då vill Gremo vara med.

Visas i Svenljunga, Munkagård och på SkogsNolia
Det finns många chanser att se den första Gremoskördaren. Först visas den upp på Munkagårdsskolan när det är öppet hus där den 4 maj. Sedan kommer den att finnas på naturbruksgymnasiet i Svenljunga under EM i Skog 23-24 maj. Och därefter finns den med på SkogsNolia i början av juni.

Tillverkning igång sent 2019
Serietillverkning av Gremo 1058 H5 planeras vara igång under senhösten för leverans av de första skördarna fram mot årsskiftet.

Sexhjulig Gremo?
Jag frågade vad 8:an i 1058 betyder och då svarade Martin Bredenfeldt lite kryptiskt att om man anger hur många hjul maskinen har i modellbeteckningen så kan man ju byta ut 8:an mot en 6:a. Om man vill....

Här finns en video som visar lite av den ny skördaren:



Och lite fler bilder på Gremo 1058 H5:



   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).