Skördare

Kran Mowi 900

8 inlägg 2742 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kran Mowi 900

forest.  
#557459 Någon som kör en H09 med en Mowi 900 kran på?

Om hur är det tänkta att den ska köras? ska krandelen mellan kranfot och bom hållas i vågrätt eller efter markens lutning?

Nu så styr man bomen upp och ner med 2 knappar och den korta biten mellan kranfot och bom med höger kran spak

Vill igentligen byta platts på dessa



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kran Mowi 900

Fredrik Reuter  
#557463 Hej,
Men är det inte så det är tänkt att den ska fungera?
Du får väl ganska bra lyfthöjd med den bakre funktionen och den har också två kolvar och blir starkare?

Jag har aldrig kört någon så jag vet inte men bilden nedan är från ett besök i en Forestline MPM C90 en gång i tiden.

Avatar Fallback

Re: Kran Mowi 900

forest.  
#557469
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Men är det inte så det är tänkt att den ska fungera?
Du får väl ganska bra lyfthöjd med den bakre funktionen och den har också två kolvar och blir starkare?

Jag har aldrig kört någon så jag vet inte men bilden nedan är från ett besök i en Forestline MPM C90 en gång i tiden.



Vet inte men det är möjligt, någon här kanske vet, känns bakvänt att ha höj och sänk av bom på knappar, går kanske att flytta kontakterna på ventilpaketet ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kran Mowi 900

Fredrik Reuter  
#557472 Hej,
Förstår hur du tänker men det är inte så att du kan ställa en bra vinkel med knapparna och sedan höj och sänk med spaken, som det är idag?
Fungerar inte det?

Avatar Fallback

Re: Kran Mowi 900

forest.  
#557501
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Förstår hur du tänker men det är inte så att du kan ställa en bra vinkel med knapparna och sedan höj och sänk med spaken, som det är idag?
Fungerar inte det?


Nej, Har nog hittat felet, ventilen till höger kranspak är båda slangarna kopplade till den högra kolven,

och ventilen som körs med knappar är kopplad till den vänstra och mitten kolven med T-kors om man tittar sett ifrån bilden,


kan du kolla på maskinen som du har bild på hur det är kopplat Fredrik?
Senast redigerad av forest. mån 18 mar 2019, 14:38, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kran Mowi 900

Avslutat-02  
#557508 Är det en ventil som styr riktningen på oljan?

Avatar Fallback

Re: Kran Mowi 900

Blondin 750  
#557531 Jag provkörde en sådan kran en gång och fick då förklarat för mig att funktionen är till för att få parallellkranen att följa marken när man jobbar i en slänt. Parallellkranar utgår normalt från maskinens horisontalplan men med den här funktionen så ändras det tänkta rörelsemönstret något uppåt eller nedåt boroende på första ”bommens” läge och följer då marken uppåt eller neråt utan korrigering med lyftfunktionen.

Avatar Fallback

Re: Kran Mowi 900

forest.  
#557535
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Förstår hur du tänker men det är inte så att du kan ställa en bra vinkel med knapparna och sedan höj och sänk med spaken, som det är idag?
Fungerar inte det?


styr man med spaken så rörs alla 3 kolvar, så har jag ställt in den i våg så ändras det sedan när man kör med spaken

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).