Skördare

Kap promblem

20 inlägg 5493 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kap promblem

tjohej  
#554732 Har en timberjack 770 00 med 742 agg. Nu är de så när man ska kapa stocken efter kvistning så nyper den fast sågen så man får ta om några gånger. Har ställt ner trycket i 3000 datorn, Är 220 nu men går man under 200 så far sågen inte ner nånting men kedjan snurrar. Men när man ska säga ner trädet så är de inga problem då sågar den hur bra som helst.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kap promblem

dirtypete  
#554821 Prova att höja sågstartstiden lite å kolla om det blir någon skillnad

Avatar Fallback

Re: Kap promblem

tjohej  
#555184 De vart ingen skillnad. Enda som blir bättre när man har slö kedja men då går de ju sämre å fälla:p

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kap promblem

hemhuggare  
#555228 En gissning men det känns ju som det skulle vara något fel på tryck eller flöde till sågmotorn

Användarvisningsbild

Re: Kap promblem

dirtypete  
#555678 Jo känns så. Kolla hur mycke läckolja du får ur den

Avatar Fallback

Re: Kap promblem

AKKAMAAN  
#555680
tjohej skrev:...när man ska kapa stocken efter kvistning så nyper den fast sågen ...

Är det kedjan som nyper fast och inte går runt, eller är det svärdet som slutar mata? :-?
Har du ett läsbart hydraulschema att posta?

Användarvisningsbild

Re: Kap promblem

dirtypete  
#555706 Här finns scheman

Avatar Fallback

Re: Kap promblem

tjohej  
#574959
dirtypete skrev:Jo känns så. Kolla hur mycke läckolja du får ur den



Hur kan man kolla läckolja??

   TS
Avatar Fallback

Re: Kap promblem

tjohej  
#574961
AKKAMAAN skrev:
tjohej skrev:...när man ska kapa stocken efter kvistning så nyper den fast sågen ...

Är det kedjan som nyper fast och inte går runt, eller är det svärdet som slutar mata? :-?
Har du ett läsbart hydraulschema att posta?


De är kedjan som nyper fast så man får sluta såga och börja om. Men är den slö kedja går de bättre men de vill man ju inte ha

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kap promblem

hemhuggare  
#574971 Ytterligare en gissning från mig men om det går bättre med slö kedja så verkar det ju som sågmotorn inte orkar att dra med en kedja som biter och går tyngre. Som att det är för dålig kraft i sågmotorn i förhållande till trycket på svärdmatningen kan det vara så att det inte lägger på högtrycket till sågmotorn. Prova om det går att lura igång högtrycket när du ska såga med att tex med att köra knivar stäng samtidigt som du ska såga.

Användarvisningsbild

Re: Kap promblem

hemhuggare  
#574974
tjohej skrev:
dirtypete skrev:Jo känns så. Kolla hur mycke läckolja du får ur den



Hur kan man kolla läckolja??

Det är väl den lilla slangen som sitter på sågmotorn jag har en likadan maskin och aggregat men har inte haft problem med det än är väl bäst att tillägga 🙏

Avatar Fallback

Re: Kap promblem

tjohej  
#574978
hemhuggare skrev:
tjohej skrev:
dirtypete skrev:Jo känns så. Kolla hur mycke läckolja du får ur den



Hur kan man kolla läckolja??

Det är väl den lilla slangen som sitter på sågmotorn jag har en likadan maskin och aggregat men har inte haft problem med det än är väl bäst att tillägga 🙏



Ska man ha maskinen igång och skruva lös den så ska de inte komma nå ifrån den eller ska man belasta sågen å de inte ska komma något eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kap promblem

tjohej  
#574979
hemhuggare skrev:Ytterligare en gissning från mig men om det går bättre med slö kedja så verkar det ju som sågmotorn inte orkar att dra med en kedja som biter och går tyngre. Som att det är för dålig kraft i sågmotorn i förhållande till trycket på svärdmatningen kan det vara så att det inte lägger på högtrycket till sågmotorn. Prova om det går att lura igång högtrycket när du ska såga med att tex med att köra knivar stäng samtidigt som du ska såga.


Ne den gör ju inte de. Har testat de men ingen skillnad. Tänkte man måste kolla trycket till sågen annars kanske de är motorn som börjar bli dålig

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kap promblem

hemhuggare  
#574988 Vet inte det tyvärr men jag skulle tro att man ska såga för att få något resultat förhoppningsvis finns det nån annan här på forumet som vet

Avatar Fallback

Re: Kap promblem

hfab  
#574995 @tjohej Det första du ska prova är nytt svärd och ny kedja. Om kedjan vickar i svärdsspåret kan du få svårt att kapa. Men du kanske har nytt svärd och ny kedja?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).