Skördare

Tj 3000

10 inlägg 6017 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tj 3000

tjohej  
#553413 Hej har köpt med en 770 00 med tj3000. Men de är nån prislista i den och längderna är inte som jag vill ha dom. Finns de att radera den eller går de göra någon ny?



   TS
Avatar Fallback

Re: Tj 3000

AKKAMAAN  
#553453 Då det krävs specialprogram ($$$) och specialkunskap för att göra prislistor externt. Men det går med mycket tid och tålamod att modifiera prislistorna direkt i TJ3000. Men det krävs nog lite vana och specialkunskap för det också...
Är du i behov av "värdeaptering" med priser, eller vill du bara kunna välja speciella längder?
Det finns TJ3000 handbok, 3 delar, i fil-biblioteket? Tror dock inte den är är helt komplett...

Avatar Fallback

Re: Tj 3000

tjohej  
#553454 Ja då var de som jag trodde att de ska kosta. Ne ska bara ha de för köra i egen skog å de. Har boken med den är ju inte de lättaste att förstå men man blir ju lite klokare varje gång man sitter med den. Allt registreras nu som massa men hade varit roligt att kunna ha koll på timber och allt i datorn men man förstår ju att den inte är ny ju.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tj 3000

Chainsaw Charlie  
#553509 Har du en fungerande diskettläsare i maskinen? Prova att fråga din virkesköpare om han kan ordna en prislista på fil till dig. Det borde ligga i deras intresse också att få rätt längder.

Avatar Fallback

Re: Tj 3000

AKKAMAAN  
#553525
Chainsaw Charlie skrev:Har du en fungerande diskettläsare i maskinen? Prova att fråga din virkesköpare om han kan ordna en prislista på fil till dig. Det borde ligga i deras intresse också att få rätt längder.

Inga vanliga disketter till den maskinen...
Man använde sk PCMCIA Flash Card...
De flesta laptops under andra halvan av 1990-talet hade inbyggd läsare för dessa "gigantiska" minneskort på 1Mb eller 2Mb. Korten är ca 3 mm tjocka och ca 70mm x 50mm
Att spara en prislista idag för Tj3000 kräver en dator med en extern kortläsare.
Nu ska jag inte svära på att Tj3000 inte efter år 2000 kom med andra minnes-interface, men det är ändå ett problem...
År 2000 var sista året jag var aktiv i den Svenska apteringsdatorvärlden... **==
1551144399_pcmcia.jpg

Avatar Fallback

Re: Tj 3000

AKKAMAAN  
#553526 CC-Systems var det företag som utvecklade SilviA, datorprogrammet som då användes för att göra prislistor för att tillverkares apteringssystem. De höll till i Uppsala på den tiden, men finns numera i Alfta Hälsingland. Men troligen under ett annat företagsnamn. Kanske John Deere har köpt upp dem?!
Om du frågar någon "snällt" där så kanske de kan låna dig ett kort med en prislista du kan använda.

Avatar Fallback

Re: Tj 3000

Chainsaw Charlie  
#553539 Vår 870B -98 hade både extern diskettläsare och flashkortsläsare inbygd i datorn. Möjligt att diskettläsaren var eftermonterad dock. Att få tag på en dator idag som kan läsa disketter är görligt. Däremot nästan omöjligt att hitta någon som kan läsa flashkort.

Användarvisningsbild

Re: Tj 3000

Tom Turbo  
#561527 Det lättaste är att be om en apteringsfil från din virkesköpare. De ska kunna tillhandahålla en .apt fil för TJ3000 eftersom det ligger deras intresse att få rätt längder och sortiment. Sedan kopplar du din bärbara dator till seriella uttaget (M1) som sitter bakom luckan till höger om förarstolen. Använd en seriell nollmodem kabel från Kjell & Co med usb-anslutning i datorn. Ladda ner demoversionen av Timberoffice 4.0 som innehåller SilviA. Snacka snällt med JD så fixar de fram programmet. Starta TJ3000 och egna datorn med Timberoffice och anslut i servermode inställt på 9600 Baud i hastighet. Nu kan du överföra apteringsfilen via filhanteraren om du väljer källa ="Kassett" till destination="Prislistedata". Välj att skriva över gamla prislistan när datorn frågar. Står tyvärr väldigt lite om detta i manualen för TJ3000.

Det är bökigt första gången, men när du lärt dig så slipper du hålla på med gamla PCMCIA-korten som kräver 12V för att kunna skriva filer. Finns ingen dator som klarar det längre eftersom standarden försvann snabbt.

Användarvisningsbild

Re: Tj 3000

Arild Norheim  
#712224 Har prøvd på min mAskin men får ikke kontakt med dator

Avatar Fallback

Re: Tj 3000

ådi  
#723211 Vad är det för filformat på prislista till den

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).