Skördare

Valmets bomkran

4 inlägg 2083 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmets bomkran

JD8530  
#550388 Hej, en simpel lantbrukare här som försöker lära sig mer om skog, skogsskötsel och skogsmaskiner :-bd
Jag undrar hur Valmets gamla bomkran var egentligen? Den ser stark och robust ut, men den kanske är dyr att reparera?
Har sett att den hängde med ända upp till en del 911.1 maskiner. Dessutom, någon som känner till räckvidden på dessa: Cranab 1400, 1450 och 1600.

Tacksam för svar :-)



   TS
Avatar Fallback

Re: Valmets bomkran

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550419 Jag har bra erfarenhet av dom kranarna, började min skördarkarriär i en 921 med 1600. Tror inte dom var särskilt dyra i rep, slangarna inuti bommen var lite tråkiga att byta, men var inte ofta det hände.
Dom var starka och lättkörda.
Har för mig dom fanns i två räckvidder, 8,5 och 9,8 m. Vi hade 8,5 med 965 aggregat.

Avatar Fallback

Re: Valmets bomkran

JoTh  
#550460 Bomkranarna var bra på sin tid, men det är något jag skulle passa mig för idag.
Då alla bomkranar är gamla och troligtvis de flesta slitna som finns kvar.
De funkade bra om man skötte om dem väl och hade koll på slangsträckningar och rullar.
Kör man ned lagren i stödrullarna kunde det leda till bombyten i värsta fall,
då bommen valsades/ manglades framförallt på undersidan och sprack ens efter bockningsradien.
Finns troligen väldigt lite begagnade bra delar att få tag på.
Vi luskade fram en hel del begagnade delar, men de började sina för sisådär 15år sedan, när det fanns några få som körde lite mer frekvent med dom fortfarande.
Satsa på en vikarmskran om du funderar på maskin och inte skall röja under kraftledningsgator.
Har du brant terräng är den låga lyfthöjden på bomkranarna till en viss begränsing om man hugger uppför i en slänt.

Användarvisningsbild

Re: Valmets bomkran

JD8530  
#550481 Tack för era svar, blir inget köp av maskin det här året - måste lära mig lite mer om dem innan jag köper något. Dessutom verkar 911.1 med bomkran vara ganska ovanligt och de äldre 911:orna känns lite för gamla, hade helst velat ha något på denna sidan utav år 2000.
Det är mest kul att veta lite mer om dem, känns som en ganska intressant konstruktion. Antar att sikten blir något sämre åt höger med bomkran?

lite OT: Eftersom vi bara kör John Deere traktorer tyckte våran JD återförsäljare givetvis att vi skulle titta på Timberjack skogsmaskiner istället... :shock:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).