Skördare

Timberjack 770 -00

10 inlägg 4514 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Timberjack 770 -00

tjohej  
#548318 Hej nu är jag sugen på en 770 00 med 742 aggg. Vad ska man tänka på att kolla på en sån? Och för de första funkar dom bra generellt sätt? Säg allt ni kan om dom hade varit uppskattat!:)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Timberjack 770 -00

hemhuggare  
#548437 Min uppfattning är att den funkar bra generellt mig veterligen är det väl inget särskilt att kolla på en sån möjligtvis displayerna inne i hytten så att det syns tydligt det är ganska dyrt att byta/laga. annars är det som vanligt oljeläckage och sprickor i aggregat Lycka till

Användarvisningsbild

Re: Timberjack 770 -00

Fredrik Reuter  
#548442 Jag har några timmar för 10 år sedan bakom spakarna på en 770 med 742. Jag tycker det är en trevlig skördare och funkar hjälpligt till mycket. Vi körde några slutavverkningsposter men annars uteslutande gallring. 742 är duktigt på att dra igenom virke, även lite grövre.
Tyvärr gick det inte här i Värmland att köra beståndsgående med den, den är lite för stor för växtligheten för att slinger-kroka i beståndet.

Med den åldern så kan det nog vara lite att kolla upp.
Midjan kan vara rejält glapp och kör man med den heldagar så kommer det kännas i ryggen genom smällarna som blir. Du märker det om du kör och svänger fullt några gånger.

Elektronik som hemhuggare skriver kan vara bra att kolla.
Kontrollera också att allt som ska fungera verkligen fungerar, vet att vi fick byta en HHM modul framför kranfoten när det var glapp och en massa mysko fel.

Har ett gammal klipp från den tiden, minen efter första huggningen själv i 770... 😉


Avatar Fallback

Re: Timberjack 770 -00

tjohej  
#548475 Man får tacka så mkt för upplysningarna! Ska och titta på en mest troligen så bra med lite tips så man vet vad man ska kolla på:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timberjack 770 -00

skogsjan695xl  
#548516 Kolla hur den är rent allmänt, ofta om maskinen ser bra ut både ut och invändigt är dom i regel rätt så bra skötta. Testkör allt, alla knappar. Sprickor i kranfot misstänker jag kan vara ganska vanligt om man kört en del grövre skog.

Avatar Fallback

Re: Timberjack 770 -00

tjohej  
#548518 De ska man lägga märke till. De ska jag göra ska och se på den imorgon så ska bli intressant. Man får tacka för alla råd man får underlättar mkt:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Timberjack 770 -00

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548522 Annars kan du köpa min Valmet 901.2 istället 😀

Avatar Fallback

Re: Timberjack 770 -00

tjohej  
#548951 Man får tacka för tipsen. Så nu har man köpt en 770. Så ja ännu roligt när den kommer på nån vecka:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timberjack 770 -00

Fredrik Reuter  
#549003 Bilder och rapport vill vi ha när den kommit hem! 👍

Avatar Fallback

Re: Timberjack 770 -00

HN  
#595263 Hur går det med din 770 ? Hade en sådan maskin här och gallrade 2006 gjorde ett mycket fint jobb.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).