Skördare

Rottne H8, begagnad, fel och brister att titta på?

26 inlägg 11920 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rottne H8, begagnad, fel och brister att titta på?

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537247 Aggregatet görs ju fortfarande så det ser inte jag som något problem, så delar till aggregatet kan man fortfarande köpa.

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8, begagnad, fel och brister att titta på?

källshult  
#537254 hur är det med styrsystemet . HTC / PVC styrsystem DSP 4000 mätsystem

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8, begagnad, fel och brister att titta på?

Fredrik Reuter  
#537259 Hej,
Se till att smörja bussningarna i pendelarmarna bara! Mycket! Och kolla kolvarna då och då så inte någon börjat skruva upp sig i huvudet.
Ang aggregatet så är det inga problem bara man kan svetsa. Det spricker med tiden (som alla aggregat) men eftersom det är såpass litet så är det ganska lättjobbat.

HTC / PVC och DSP 4000 anser jag vara föråldrat för professionell drift idag. Men det kan vara en fördel om den ska gå som gårdsskördare!

En sak till om du ska kolla på skördare: Ta loss returfiltret i tanken och kolla hur det ser ut (efter att du frågat när det byttes senast). Det kan ge indikationer som kan påverka plånboken.

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8, begagnad, fel och brister att titta på?

FIn Pojk  
#537262 👍 👍 Den här bloggen är kanon bra för mig som nybörjare tack alla!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne H8, begagnad, fel och brister att titta på?

Fredrik Reuter  
#537270 Inte blogg, forum! 😉 🙂

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8, begagnad, fel och brister att titta på?

FIn Pojk  
#537277 🌲 🌲 🌲 kanske den svåraste frågan vilken kapacitet har H8 tex. I första gallring m3/dag. Antar att chaufförer har något slags mål på hur mycket man borde producera under en dag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne H8, begagnad, fel och brister att titta på?

Fredrik Reuter  
#537280 Ett väldigt enkelt mått som är lätt att jobba efter är att gallra minst 1.000 träd per dag. Om man tittar på effektiva dagar som skördaren går utan avbrott för fel (ex slangbrott, mm, mm) så är det nog ett ganska bra mått. Vissa dagar kan man hugga 1.400 andra 600. Men har man ett medel på 1.000 stammar per dag över ett år så är det bra.

Stammar i timmen är också ett populärt mått. Som ny får du sikta på runt 20 st/h, efter några år måste man upp i runt 100 för att hålla ackordet. Då är det snitt vi pratar om. Man kan hugga 250 stam/tim under en begränsad tid med dagens skördare men man gör det inte löpande under ett år, så är det bara. H8:an är inget undantag här.

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8, begagnad, fel och brister att titta på?

FIn Pojk  
#537525 😀 😀 😀 Tackar alla på Skogsforum som hjälpt mig på traven. Lägger självklart upp bild på eventuellt köp, tror dock att det tar nåt år innan man blir redo. God jul och god vintersesong 🌲 🌲 🌲

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne H8, begagnad, fel och brister att titta på?

MadCoke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538484 Kör själv dagligen en H8 -07:a har passerat 10000h. På basmaskinen är det enda stora jag gjort är byte av hydraulpumpen. Så skulle säga att den är väldigt driftsäker. Kör mest med ett L4000 aggregat eller ibland Sp451 om det är grövre och kvistigare. Har inte haft på Rottnes eget på fyra år men sprickor bildas alltid så det får man räkna med.

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8, begagnad, fel och brister att titta på?

FIn Pojk  
#538502 Tack madcoke för uppigande läsning. 🌲 👍 mins du vad pumpen kostade??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne H8, begagnad, fel och brister att titta på?

MadCoke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539808 Kommer inte ihåg vad pumpen gick på men det var inte så farligt tack vare inbytessystemet. Värsta var att byta den långt ut i skogen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).