Skördare

Valmet 945 aggregat

7 inlägg 4791 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 945 aggregat

hot rod  
#535645 Har köpt ett 945 aggregat och nu när jag ska montera det är det ett annat ventilpaket på det ,hade ett 942 innan och på det gick slangarna på ena klämkolven direkt upp till kranspetsen ,på 945 via ventilpaketet går det att bygga om så det går att använda eller måste jag flytta över ventilpaketet från 942 //Håkan



   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 945 aggregat

JoTh  
#535794 Beroende på programvara och styrsystem skall det konfigureras in ett annat aggregat i styrsystemet för att få till val med det nyare ventilpaketet.
Finns olika versioner även av 945 att göra.
Samt att det är någon kabel som skall kopplas om i kranspetskabeln.
Slangarna du har på 942 installationen går till griptrycksblocket på kranventilen på en tidig maskin och pluggas vad jag minns.
Men samtidigt vill jag minnas att elmagneten måste sitta kvar på griptrycksblocket för att det skall fungera.
Det bästa är nog att ringa till din närmsta Komatsu verkstad och be att få prata med någon som har varit med i minst 15-20 år för då gjordes det en hel del liknande ombyggnationer vid byten till nyare aggregat.
Förhoppningsvis finns det någon som har anteckningar på detta kvar.

Avatar Fallback

Re: Valmet 945 aggregat

hot rod  
#535820 Funderar även på att koppla förbi ventilen på ventilpaketet för klämmkolven och dra dom slangarna direkt upp till krananslutningen istället som det är nu på 942 aggregatet men då vet jag inte vart jag ska göra av slangen på blocket där alla läckolje slangar sitter ,finns ju ingen sådan slang på 942

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 945 aggregat

Fredi  
#535913 Bäst att göra som JoTh skrev, byte av programvara samt diverse omkopplingar av elen. Jag skulle åtminstone inte ens fundera på att ta ventilblocket från 942. Blocket på 945 är bra mycket bättre enligt mig åtminstone. Så slipper du 2 slangar i kranen på samma gång :smile: Jag gjorde flere såna byten för ca 15 år sen men kommer inte ihåg exakt hur de var å har inga anteckningar kvar då jag slutade skruva med dessa då dom ännu var Valmet.

Avatar Fallback

Re: Valmet 945 aggregat

SkogsKuben  
#535976 Hej där :)
Det troligaste styrsystemet du har är ju ganska gammalt och då är väl frågan om byte av programvara ens är aktuellt...
om jag vore du skulle jag bara koppla in det nya 945 aggregatet du har precis som det gamla 942 var kopplat, med de justeringar av hur slangarna är dragna. Jag antar att det är inte sitter någon digital styrbox på det nya aggregatet?
Det tror jag är det snabbaste sättet. det bästa vore förstås om du fick tag på en ny dator men.....

Avatar Fallback

Re: Valmet 945 aggregat

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536169 Jag var med och gjorde det bytet på brorsans 901:a för 11 år sedan, men minnesbilden är suddig.

Jag helt säker på att vi inte installerade nån ny programvara och hyfsat säker på att vi inte kopplade om något på basmaskinen (annat än vad som kan göras när man monterar kabeln i kranspetsen såklart).

Troligtvis kopplade vi bara slangarna till kranspetsen på samma sätt som på 942-aggregatet och pluggade anslutningarna till gripcylindern på ventilblocket på aggregatet.
Jag har något svagt minne av en läckoljeledning som skarvades kopplades in på returslangen också, men det är inget jag kan ta gift på.

En konsekvens av bytet var att längdmätningen inte stämde längre.
Detta var på en 901 från 1988 med VMM1000-system och längdmätningen visade typ 2 meter om stocken var 3 meter (eller om det var tvärt om) efter bytet.

Hittade följande bilder på datorn, dom säger mig inte mycket längre men jag bifogade dom bara utifall det skulle gömma sig någon information av värde för dig där:
1543455326_pict3434.jpg

1543455280_pict3435.jpg

Användarvisningsbild

Re: Valmet 945 aggregat

Steffo84  
#556366 Hej.
Undrar om du fick någon ordning på bytet av aggregat. Ska själv göra ett sånt byte 😬
Mvh Stefan

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).