Skördare

Jps r5500 problem kedjesträckning

8 inlägg 2619 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jps r5500 problem kedjesträckning

Robbie  
#535135 Kedjan slackar vid genomkap och vid start, med traktorn på tomgång är den sträckt. Ca 35bar enligt manometern. Imorgon provar jag koppla direkt från servotrycket till sträcken för att se om det ger sig. Nu är trycket taget från det som styr själva sågen, som sitter i kroppen just ovanför såglådan på aggregatet (logmax 7000c) och det går en retur antar jag till läckoljan på sågmotorn från själva lilla kedjesträck blocket som sitter ovanpå själva såglådan.

Det är riktigt störande problem och det har tydligen varit så sen maskinen var ny. Mekanikern på logmax vill inte erkänna problemet verkar det som, har kört 3 månader och är kraftigt less.

Är de nån som har haft liknande bekymmer?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Jps r5500 problem kedjesträckning

finskpinne  
#535187 Nu vet ja inte om det är likadant på Logmax som på mitt Kesla med JPS såg, dock inte r5500 utan F1 eller vad den heter. Men det är byggt så att det är tryck i kedjesträckaren när sågen inte är aktiverad och då sträcks kedjan. Sedan när man aktiverar sågen så stängs sträckarventilen så inget tryck kommer in eller ut. På det sättet hålls kedjan sträckt genom hela sågningen utan att man behöver oroa sig för tryckfall eller tryckpikar som kan göra att kedjan sträcks för hårt och på det sättet förstöra sågmotoraxel eller noshjul på svärd. Nu låter det ju som att den ventilen som ska stänga när du aktiverar sågen inte stänger som den ska. Då försvinner ju trycket i aggregatet tillfälligt till sågmotorn som tar mycket olja, därför hålls inte kedjan sträckt vid sågstart. OM det nu är byggt likadant som på Keslat... Kolla så att du har ström till ventilen och kolla så att den fungerar som den ska. Och kanske framförallt kolla upp hur sträckarventilen egentligen ska fungera, jag har ju ingen erfarenhet av Logmax. Men kanske nån annan här på forumet med erfarenhet av Logmax kan hjälpa lite med den frågan.

Avatar Fallback

Re: Jps r5500 problem kedjesträckning

Robbie  
#535241 Din teori låter ju väldigt trolig faktiskt. De är väl så de är tänkt att fungera så forhoppningsvis är de fel på ventilen.

Men nu då jag kopplat servotrycket direkt på sträckningen funkar det felfritt. Får se om den börjar äta svärd annars lämnar jag det så.

Kan ju sätta en reduceringsventil som jag har det nu eller ta trycket från någon annan stans än sågblocket och använda orginalventilen. Vi får se hur det börjar fungera.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jps r5500 problem kedjesträckning

finskpinne  
#535255 Så länge ventilen stänger som den ska så behöver du ju inte flytta nån tryckledning, det spelar ingen roll varifrån trycket kommer eftersom ventilen stänger och hindrar trycket från att falla. Kan räcka med små skräp eller en spricka i ventilen för att den inte ska fungera.

Var försiktig med att köra med för högt tryck på sträckningen, sågmotorhaveri är inte helt omöjligt eftersom belastningen på axeln blir hög när du sträcker kedjan hårt. Dessutom går det ju tungt med för hårt sträckt kedja, det märker du ju bra när du spänner motorsågskedjan. Och det tar bränsle eftersom man sågar några tusen kapningar varje dag...

Avatar Fallback

Re: Jps r5500 problem kedjesträckning

Robbie  
#535261 Precis, är nog fel på ventilen men de konstiga är ju att alla våra maskiner med jps såg har samma problem. Nu har jag kopplat bort ventilen och kör direkt från servotrycket vilket ligger på 35 bar. Sträcktrycket ska vara på 40-45 enligt vad jag fick veta från logmax så de ska inte va för mycket med 35.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jps r5500 problem kedjesträckning

finskpinne  
#535281 De låter ju märkligt om alla är likadana. Ring å kolla med JPS istället för Logmax. Ja tycker dom på Jps verkar som bra folk...

Avatar Fallback

Re: Jps r5500 problem kedjesträckning

Robbie  
#535285 Ska ta och göra det, tycker också de är märkligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jps r5500 problem kedjesträckning

Robbie  
#536171 Lösningen blev att ta trycket från paketet och koppla lös kabeln från magneten på kedjesträckventilen. Då verkar det fungera. Något fel är det på ventilen och om man tar trycket från sågblocket blir de tryckfall då man sågar.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).