Skördare

Tips ang svetsing.

7 inlägg 4826 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tips ang svetsing.

Per Kristian  
#511032 Hei. Ser det er viktig å koble fra alle ecu bokser ved svetsing på aggregat ifølge instruksjonsbøkene.
Gjør dere dette eller tar dere bare av strømmen og sveiser allikevel ?
Noen som har ødelakt ecu med sveising ?
Er jo mye jobb å ta av alle kontakter og koble fra alt



   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips ang svetsing.

bodaedet  
#511050 Jag tar bara huvudströmmen och jordar så nära svetsområdet som möjligt. Inga prob
lem än så länge.

Användarvisningsbild

Re: Tips ang svetsing.

Per Kristian  
#511060 Det var det jeg tenkte å gjøre også.
Gjelder en timberjack 1270b 👌

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips ang svetsing.

totte  
#511073 Se till att jordklämman får mycket bra kontakt, slipa rent där den skall sitta.

Användarvisningsbild

Re: Tips ang svetsing.

JohannesG  
#511132 Det är väl som så att strömmen kan ta fel väg. Men har man en bra jordning nära på samma del där man ska svetsa så är risken minimal även om den fortfarande finns men är högst otrolig.

Att plocka av jordkabeln eller bryta huvudströmmen är bra och enkelt att göra. Huvudströmbrytaren ska väl bryta på jorden, men jag är inte säker det är så på alla, har för mig vissa datorer inte tycker om att jord bryts.

Avatar Fallback

Re: Tips ang svetsing.

AKKAMAAN  
#511301 Det finns ytterligare en komponent i diskussionen....
Det är det magnetfält som omger den elektriska krets som som sluts när man svetsar. 200+ Ampere ger ett starkt magnetfält runt svetskablar och det materielgods som finns mellan ljusbågen och jordklämman anslutningspunkt. Lägg mobiltelefonen på svetskabeln och kör 200+ Ampere och kolla sen hur telefonen mår...
Detta med krypströmmar och skador på elektonik har nog en gammal historik från tiden då man inte insåg att skador kunde uppstå, och man kanske hade sin jordklämma centralt placerad på sitt "hangarfartyg" och man sprang runt och svetsade lite överallt med endast en lång kabel. Tror jag läst nånstans att man hade central placerade svetsaggregat på krigsfartygen. På nåt fartyg hade man skador på elektronik för $1 000 000+...
Det här med krypsträmmar och induktions-magnetism är ju så abstrakt för gemene man som svetsar så tillverkare vill väl vara på den helt säkra sidan och rekommendera ALLA dessa säkerhetsåtgärder oavsett om man svetsar och jordar längst ut på en "kvistkniv"...

Användarvisningsbild

Re: Tips ang svetsing.

JohannesG  
#511326 Bra skrivet AKKAMAAN! 👍
Om det är järnspån på golvet där man svetsat syns det även tydligt hur det blir mönster i spånet runt kablarna pga magnetism.

Det mest vanliga misstaget hos nybörjare idag är nog att strömmen råkar ledas genom ett lager eller något annat som ska röra sig, då kan de svetsas fast.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).