Skördare

Byte av kolv till mäthjulet

11 inlägg 2649 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byte av kolv till mäthjulet

Turbo1967  
#506193 Hej hur lossar man den nedre muttern som kolven är fäst vid eftersom det sitter en smörj nippel där så man inte kommer dit med en 19tons nyckel /Turbo



   TS
Användarvisningsbild

Re: Byte av kolv till mäthjulet

Turbo1967  
#506194 Glömde säga att det var ett Log Max 4000aggregat

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byte av kolv till mäthjulet

Turbo1967  
#506196 Här är en bild på hur det ser ut

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byte av kolv till mäthjulet

skogsjan695xl  
#506197 Går det med den öppna änden på nyckeln. Eller ta bort nippeln först.

Användarvisningsbild

Re: Byte av kolv till mäthjulet

Turbo1967  
#506199 Nippel stuper i mutter och öppna nycklar funkar inte, måste de vara special verktyg?

   TS
Avatar Fallback

Re: Byte av kolv till mäthjulet

JoTh  
#506200 Jag hade bort just denna cylinder på ett 4000 i fjol, och det gick bra, men är lite trångt och puligt.
Kommer ju inte ihåg exakt men det kan ju vara så att det inte gick att komma åt med en 15graders blocknyckel som ju tyvärr är det vanligaste idag, utan kan vara så att jag använde en Bacho PU, som har lite annan form, med mer offset.
Men börja med att ta bort smörjnippeln.

Användarvisningsbild

Re: Byte av kolv till mäthjulet

Turbo1967  
#506204 Ska man knackade bort nippel eftersom man inte kan gänga ut den har du en bild på nyckeln du använde

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byte av kolv till mäthjulet

hemhuggare  
#506208 Det går väl att dela på smörjnippeln

Användarvisningsbild

Re: Byte av kolv till mäthjulet

Turbo1967  
#506210 Vet inte får kolla på det

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byte av kolv till mäthjulet

hemhuggare  
#506215 Skruva bort den lilla 6 kanten med kulan så blir nippeln rund så kan du skruva bort den

Avatar Fallback

Re: Byte av kolv till mäthjulet

JoTh  
#506249 Smörjnippeln är delad i två delar, som någon tidigare har nämnt och det syns även på bilden.
Lättast att få bort den yttre delen är med en 1/4" hylsa eller en lednyckel och skiftnyckel så du kommer ut och får svängrum och skruva.
När du ändock tar bort cylindern, så kolla upp så inte bussningarna till mäthjulsarmen in i chassit börjar bli glappa. Halva jobbet är ju gjort om cylindern är borta.
Bussningarna är vanliga standardbussningar och kostar bara några tior, så det är jobbet att byta dom som är det dryga.
Mäthjulsarmen har en delad axel, som sitter fast med en genomgående lång skruv.
Lossa skruven en bit och drivpå skruvskallen så delar sig axlarna,
då det är som en klokoppling där axlarna möter varandra.
Det är ju tråkigt om det statiska bussningsläget i ramen skulle bli skadat.
Kolla i reservdelsboken, så förstår du hur det sitter ihop.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).