Sida 1 av 1

Hjelp, TJ 1270

Postat: tis 26 aug 2008, 20:05
av Høsøien
Hei

Skal på tur neste uke og se på 3 forskjellige 1270 A.

Hva skal jeg se etter?

Hva bør det være for utstyr med?

All hjelp og kommentarer mottaes med stor takk :)

Postat: tis 26 aug 2008, 20:45
av Simba
Hejsan,det är troligen Loglift 190 kranar och kolla då hur mycket övre bussningen i krantornet glappar,nedre är ett lager som kan bytas neråt men om bussningen är glapp så ska tornet lyftas upp(verkstadsjobb)
Midjetappr brukar va glapp men några expanderbultar gör underverk :D
Annars en ganska okomplicerad maskin som säkert kan tjänstgöra många år ännu
Aggregat kan jag rek. 758 ett bra aggregat
Band och kedjor hela tiden :D

lycka till

Postat: mån 01 sep 2008, 22:12
av Høsøien
Simba skrev:Hejsan,det är troligen Loglift 190 kranar och kolla då hur mycket övre bussningen i krantornet glappar,nedre är ett lager som kan bytas neråt men om bussningen är glapp så ska tornet lyftas upp(verkstadsjobb)
Midjetappr brukar va glapp men några expanderbultar gör underverk :D
Annars en ganska okomplicerad maskin som säkert kan tjänstgöra många år ännu
Aggregat kan jag rek. 758 ett bra aggregat
Band och kedjor hela tiden :D

lycka till


Hvor mye bedre er 758 mot 762C på grov furu?

Postat: tis 02 sep 2008, 07:13
av Simba
Har tyvärr ingen erf. av 762 men det kanske nån annan har?Åtminstone 758 är ett bra aggr. på talltoppar tack vare 4WD :D

Postat: tis 02 sep 2008, 10:31
av Hälsingefuran
Har kört både 758 och 762c. 758 håller träden bättre närdet blir grovt (över 2 kubik). Sen är det bättre fart på allt tex.matning, sågen, resningen av agg och nyare teknik. 762c vill gärna spricka runtikring såglådan men 762c är välldigt driftsäkert och aggregatet är ju lite högre så det kan kännas bättre o fälla grovt med. Men ska man klämma kubik så ska man ha 758. :D

Postat: tis 02 sep 2008, 13:59
av ÖSA4ever
Hälsingefuran skrev:Har kört både 758 och 762c. 758 håller träden bättre närdet blir grovt (över 2 kubik). Sen är det bättre fart på allt tex.matning, sågen, resningen av agg och nyare teknik. 762c vill gärna spricka runtikring såglådan men 762c är välldigt driftsäkert och aggregatet är ju lite högre så det kan kännas bättre o fälla grovt med. Men ska man klämma kubik så ska man ha 758. :D
H480 ska de vara! :)

Postat: ons 03 sep 2008, 00:30
av Niklas H20
ÖSA4ever skrev:
Hälsingefuran skrev:Har kört både 758 och 762c. 758 håller träden bättre närdet blir grovt (över 2 kubik). Sen är det bättre fart på allt tex.matning, sågen, resningen av agg och nyare teknik. 762c vill gärna spricka runtikring såglådan men 762c är välldigt driftsäkert och aggregatet är ju lite högre så det kan kännas bättre o fälla grovt med. Men ska man klämma kubik så ska man ha 758. :D
H480 ska de vara! :)

H480 sitter nog inte på så många 1270A?

Postat: ons 03 sep 2008, 16:01
av ÖSA4ever
näe,inte 758 heller skulle ja tro

Postat: ons 03 sep 2008, 16:33
av masterchief
De 3 1270 jag har kontakt med har alla 758 8)

Postat: ons 03 sep 2008, 16:35
av Simba
Nä dom flesta hade väl 746-or och nån med 755(föregångaren till 758,ett 3WD som slangpaketet liknade ett skatbo,men matade så in i h-e) men dom som är bytt aggr. på så kan man hitta en 758 för dom kom nångång -98,minns att vi testa ett ur O-serien på en B som var lev okt.-98.Vill minnas att nån av dom första A hade en 185 kran,alltså en Alftatillverkad vikarmskran men dom flesta hade nog en parallell från Loglift
Anser att 758 lämpar sej bättre än 762 på en A-modell eftersom 58-an är lättare och finns flera olika matarvalsmotorer å välja på

Postat: ons 03 sep 2008, 17:51
av ÖSA4ever
masterchief skrev:De 3 1270 jag har kontakt med har alla 758 8)
Jäklar känner du tre stycken som har 1270A :shock: trodde dom flesta var bort skrotade :o

Postat: ons 03 sep 2008, 18:16
av masterchief
ÖSA4ever skrev:
masterchief skrev:De 3 1270 jag har kontakt med har alla 758 8)
Jäklar känner du tre stycken som har 1270A :shock: trodde dom flesta var bort skrotade :o

haha min missuppfattning, skummade genom tråden, det är nog C o D :oops:

Sånn ser det ut nå!

Postat: sön 07 sep 2008, 18:30
av Høsøien
Så på en 95 mod som så kanon fin ut. Men blir dyr :(
Byttet motor, pumper, kranstamme mm. ca 330 000,- inkl utstyr.

Så på en 99 mod B som også var rett fin.
13000 timer, full servicehistorie og det meste byttet nå.
Denne kommer på ca 450 000,- inkl utstyr.

Hvilken skulle dere velge?

Postat: sön 07 sep 2008, 21:59
av Simba
Jag skulle ta B-modellen :D
-Bättre hytt,boggibalansering och bättre midja och midjelås helt en modernare maskin,se bara till att motorn inte är en "Navistar"alltså en Perkins gjord av Caterpillar i USA
-Dessutom mycket delar finns till b.modellen