Skördare

Kedjesmörjningsproblem

10 inlägg 3163 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kedjesmörjningsproblem

kamra  
#499729 Jag undrar om någon mer än jag har problem med vegitabilisk kedjeolja nu när det är vinter och minusgrader?
Jag har använt vegolja många år utan större problem,men denna vinter är det ett elände med ständiga driftstopp pga att oljan "bekar" Alltså,oljan blir geggig,som typ geleaktig,sätter igen silar från tank till smörjoljepump. Nämnas kan att jag har supercut. I nio fall av tio så är det backventil "inlopp" som blir geggig och inte håller tätt.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjningsproblem

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499733 Inga problem för oss. Vi kör komatsus bio-olja.

Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjningsproblem

JensSkoog  
#499734 Redigerat bort!
Tänkte radera, men det gick inte :wink:
Senast redigerad av JensSkoog lör 24 feb 2018, 22:13, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Kedjesmörjningsproblem

isteskog  
#499750 Inga sådana problem för mig!

Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjningsproblem

JensSkoog  
#499753 Redigerat bort!
Senast redigerad av JensSkoog lör 24 feb 2018, 22:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjningsproblem

skogsjan695xl  
#499770 Har oxå haft problem med sågoljan denna vinter. Nu har jag fyllt i 1L diesel på 20L olja. Funkar klockrent nu.

Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjningsproblem

svampbob  
#499777 Ja jag borde nog också hälla i lite diesel i sågkedjeoljan. Det tar tid att tanka sågen då dunken har stått ute i minus 25.

Avatar Fallback

Re: Kedjesmörjningsproblem

sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499882 kamra använder du Eko100?Sen dom som skriver om nån motorsåg kan väl skriva det under motorsågar och inte här på skördare :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjningsproblem

JensSkoog  
#500012
sliparn skrev:kamra använder du Eko100?Sen dom som skriver om nån motorsåg kan väl skriva det under motorsågar och inte här på skördare :wink:

Hej @sliparn
Sorry, jag såg inte att det här var under skördare :oops: :oops:

Avatar Fallback
kamra  
#500342 Tack för svaren ni som skrivit. Ja,det stämmer "Sliparn" Jag använder Eco 100. Det har jag förvisso gjort dom sista fem sex åren utan större problem,det är denna vinter problemen börjat med "gegg" både i dunk och kedjeoljetanken på aggregatet . Framförallt silen i tanken blir helt igenbekad på bara ca två veckor. Vilket i sin tur leder till att inloppsbackventilen i sågenheten "supercut" slutar fugera

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).