Skördare

Band eller kjetting ?

5 inlägg 2528 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Band eller kjetting ?

hogger  
#497027 Hei , for snart ny 1270g 8wd, funderar på om det er best med band frame og kjetting bak, eller er band rundtom .
Vi driver mye i bratt og vanskelig terreng.



   TS
Avatar Fallback

Re: Band eller kjetting ?

AKKAMAAN  
#497087 Slänger ut lite diskussionsunderlagg här
Det finns många aspekter på detta med band eller kedjor. En sak är att kätting inte reducerar marktrycket, vilket band gör.
Men marktryck är nog inte det första man tänker på i brant och stenig terräng. Då kommer nog markgrepp i första hand. Band kan nog ge skapligt bra markgrepp i längdled, men kanske inte så bra grepp i sidled. För margreppet i sidled så är nog en lagom tät och aggressiv kätting mera effektiv.
En annan sak är att boggiband ändrar en boggies förmåga att "svälja" markojämnheter som stubbar och stenar. Med band, speciellt om de är "hårt sträckta", så kränger maskinen mera i sidled, vilket kanske inte är så acceptabelt i brant terräng som det kan vara i horisontell terräng. Vid sidledes krängning så ställs högre krav på markgrepp i sidled.
Å andra sidan ger band en stabiliserande motvikt vid kranarbete.
Om arbetet i brant terräng ibland kräver körning på skrå så skulle jag nog hellre sitta i en maskin skodd med aggresiva kedjor.
Det var mina 2¢... B-)

Användarvisningsbild

Re: Band eller kjetting ?

finskpinne  
#497090 Det där med att boggin inte sväljer hinder lika bra med band på är nog delvis sant. MEN, med band på så blir det nästan bara en sidolutning som blir relativt mjuk. Utan band så blir det två snabba sidokast eftersom stubben går in mellan hjulen så högt. Därför går det tyngre att köra utan band också, vilket hindrar framkomligheten i dålig terräng.

Svetsar man på rejält med dubb på banden så har man nog bra sidogrepp också. När jag hade en Ponsse Cobra skördare som var 8wd så provade jag att ha band på runt om, efter det ville jag inte se några kedjor på maskinen längre. Vi har extremt stenig terräng och framkomligheten och stabiliteten var ju så mycket bättre med band i alla hörn.

Avatar Fallback

Re: Band eller kjetting ?

Tosca  
#497123 Bättre däcksskydd med band.

Avatar Fallback

Re: Band eller kjetting ?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497262 I ojämn och stenig terräng är kedjor grymma. Du får mer kontaktyta mot underlaget, band har en tendens alla glida uppepå (som en grävmaskin). Gällande stabiliteten så väger två täta kedjor rejält med kilon och däckskyddet är riktigt bra också. MEN är det brant men inte stenigt alternativt lite mjuk så är det band som gäller alla dagar i veckan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).