Skördare

Patu 30 processor hydruatryck

3 inlägg 2901 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Logmax bild

Patu 30 processor hydruatryck

jorol  
#494419Hej. Jag söker någon som har lite erfarenhet av hydrauliken på en patu 30 1985.Oljan blir överhettad vid olastad körning( tomgång).Jag har mätt trycket och det är ca 120-140 bar,men ska vara ca 50 bar.Vid körning med de olika funktionerna så ökar trycket till ca 240 bar.

TS

Re: Patu 30 processor hydruatryck

AKKAMAAN  
#494548Har ingen erfarenhet av Patu, men felet du anger är nog inte specifikt för Patu 30, det beror säkert på att pumpflödet någonstans är strypt mellan pump och tank. Troligen mellan pump och riktningsventil. Eller eventuellt inuti rikningsventilen. Nu vet jag inte vart ditt pumptrycksuttag sitter, men det borde sitta i direkt anslutning till hydraulpumpen. Om ditt tryckuttag sitter på ingången till ventilpaketet så har du felet nedströms tryckuttaget dvs i ventilpaketet eller eventuellt i returledningen.
Det här kan bero på många olika saker, men eftersom din processor är 30+ år gammal så skulle jag börja med att demontera tryckslangen vid ventilpaketet och stoppa änden tillbaka till tank. Om du fortfarande har högt tryck vid pumpen så har du felet i tryckslangen mellan pump och ventilpaket. Det har hänt förr att innergummit i gamla slangar släpper och delvis blockerar flödet.
Om vi misstänker ventilpaketet så kan det vara nån slid som inte går tillbaka till fullt neutralläge. De kan uppstå om en av en slids centreringsfjädrar "mjuknar" eller tom har brustit. Är hydraulventilen manuellstyrd eller el-styrd?

Re: Patu 30 processor hydruatryck

källefall8  
#494677Sitter det nån tryckavlastningsventil på? Hypro 300 tror jag har sånt system. Set blir lite som budget LS

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).