tis 26 dec 2017, 18:05#488105
Teleskopkran för mig är det Valmet hade förut och Ponsse har kvar dom än idag om man vill...
Parallelförd vikarmskran med teleskop är det komatsu, jd mfl har idag.
Båda har sina för och nackdelar såklart, har kört Teleskopkran på Valmet 921 och 911.1, tyckte det var trevliga kranar i slutavv, otroligt lättkörda, bara in och ut och lyft och sänk att hålla koll på, låg tyngdpunkt.
Nackdelen en dyr komplicerad konstruktion, fanns inbyggda slangar som var mindre kul att byta.
Tillv kostnaden jag fick höra när Valmet slutade med Teleskopkran var ca 400 000 för Teleskopkran och 150 000 för Vikarmskran.
Vikarmskran är väl framförallt smidigare i gallring, kanske lite snabbare i vissa lägen, den kräver mindre bränsle, i princip underhållsfri.
Avverkar numer med en JD1270g!