Skördare

Elektronik-beskrivning till Valmet 942

22 inlägg 10332 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elektronik-beskrivning till Valmet 942

JoTh  
#492134 Börja med att kolla så den mekaniska överföringen från mäthjulet via "oljestickan" till givaren inte har fryst fast, om det blev från den ena till den andra dagen då maskinen stod still. Ett knep kan vara att bara svänga fram aggregatet framför avgasutblåset en stund för att få det att tina, och testa om det funkar!! Annars lär det bli lite mer undersökning.

Avatar Fallback

Re: Elektronik-beskrivning till Valmet 942

valmet862  
#492142 Ska pröva,inte omöjligt att det är så för det var plusgrader när de fungerade sist o så blev de minusgrader o sluta fungera

Användarvisningsbild

Re: Elektronik-beskrivning till Valmet 942

Dicksvegården  
#492369 Låter som glapp i pulsgivarkabeln. Kolla vid infästningen av mäthjulsarmen. Kabeln kommer ut där och det sitter en genomföring som inte ser bra ut på mitt aggregat. Jag har fixat till det hjälpligt men för att fixa det helt måste jag dra ur hela kabeln ända ifrån kopplingsdosan och då kabeln i sig var hel nöjde jag mig med att rätta till vid genomföringen. I instruktionsboken står det om hur man testar pulsgivarkabeln.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elektronik-beskrivning till Valmet 942

valmet862  
#492386 Hur sitter den mekaniska överföringen fast i mätjulet då?

Användarvisningsbild

Re: Elektronik-beskrivning till Valmet 942

Dicksvegården  
#492572 Om du tar bort centrum på mäthjulet ser du konstruktionen.När centrum tagits bort, snurra på hjulet och se om det roterar med inne i mitten . Om jag inte minns fel sitter det en låsring som klämmer fast en "vinge". Den vingen håller en stång som är Iskjuten i en axel som går ifrån pulsgivaren (det kan också vara tvärtom , minnet är klent) hur som helst, det går att dra ut centrumdelen på mäthjulet ur pulsgivaraxeln. Det är som en oljesticka dvs. ena axeldelen är en platt del och den andra är en tillplattad rördel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elektronik-beskrivning till Valmet 942

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492706 Jag tycker det brukar vara enklast att ta av locket till elektroniken, slå på tändningen och kolla att dom två puls-dioderna till höger i bild tänds och släcks i följd när du snurrar på mäthjulet för hand:
1516446039_dsc03440.jpg


Blinkar dioderna inte som dom ska (trots att det finns ström till elektroniken) så skulle jag plocka ut längdgivaren och undersöka den. Har du tur och kabeln är tillräckligt lång så kan du bara lossa dom tre skruvarna och dra ut givaren:
1516446121_dsc03437.jpg

På bilden har jag även öppnat själva givaren.
Det är en ömtålig konstruktion så öppna bara den om det verkligen behövs!

Användarvisningsbild

Re: Elektronik-beskrivning till Valmet 942

Sven_den_nyfikne  
#620588 En fråga. Var sitter själva kontrollboxen till aggregatet? På aggregatet eller i skördaren?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).