Volvo Penta visade en steg 5-diesel på Elmia Wood i somras och den förväntades komma på marknaden 2019. Men redan nästa år kommer Gremo alltså att leverera en serietillverkad skördare med Cummins QSB 6,7-liters steg 5-motor installerad. Den första motorn (steg 5 i Betaversion) är redan på plats i Gremoramen. Vill ni läsa mer om motorer och emissionskrav så finns tråden: Emissionskrav för dieselmotorer i skogsmaskiner
Starkare kran, mer vrid och dragkraft men mindre hästar
Den nya skördaren ska ersätta Gremos 1050H-maskin som funnits med under många år. Målsättningen har varit klar från början: att bygga en smidig och effektiv stickvägsgående gallringsskördare med större kapacitet än den gamla. Kapaciteten ska ökas utan att gå upp i vikt eller maskinbredd. Den nya skördaren förses med en starkare och snabbare kran, en Mesera 200 som egentligen är en modifiering av Mesera 220 (Mesera hette tidigare Loglift.). Skördaren kan levereras med 10 eller 11 meters kranlängd och den blir optimalt byggd för att hantera ett SP 461LF-aggregat. Effektmässigt så hamnar den nya skördaren lite lägre än gamla 1050H. Man kommer att ta ut 200 hk ur den nya motorn jämfört med 220 i den gamla men vridmomentet blir ändå högre, ca 1100 Nm jmf med ca 950 för 1050H. Trots att effektuttaget ur motorn blir något lägre så kommer maskinens dragkraft att öka från 12 till ca 14 ton enligt Gremo.
Materialkunskap och vikteffektiv motor
Den nya kranen är tyngre men nya skördaren blir ändå några hundra kilo lättare än sin föregångare. Gremo har ett starkt fokus på att hålla nere maskinvikten och med hjälp av stålkunnandet som finns i ägarkoncernen Weland så lyckas man bygga viktoptimerade men hållbara konstruktioner. Det lär vara ganska unikt att bygga en ny version av en skördare, gå upp i motornivå från Steg 3B till Steg 5 utan att maskinen ökar i vikt och dessutom leverera högre dragkraft och krankapacitet. Utvecklingen har ju inte precis gått i den här riktningen de senaste åren om man tittar på maskinvikter. En bidragande förklaring, förutom materialkunskapen, är nog också att Cummins Steg 5-motor är relativt kompakt och ”vikteffektiv” jämför med en del av Steg-4 applikationerna som idag finns på marknaden.
Det första exemplaret av den nya skördaren är nu under byggnation. När jag besökte fabriken i Ätran började motordelen att ta form och man höll på att montera in den nya steg 5-motorn (första exemplaret i Beta-version) i ramen. Maskinen har inte fått någon modellbeteckning ännu men vi återkommer så snart vi får ett definitivt besked om detta.
Planen är att maskinen ska igång och testas i skogen i början på 2018. Officiell försäljningsstart är planerad till mitten av 2018 men de första maskinerna är redan beställda. Lita på att skogsforum kommer att smyga i buskarna med kameran när Gremos nya skördare börjar jobba.
Mer info om Cummins QSB 6,7-liters Stage V-motor hittar ni här.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto