SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skördare

Gremo bygger ny skördare – först med steg 5-motor i skogen?

12 inlägg 12710 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gremo bygger ny skördare – först med steg 5-motor i skogen?  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#484119 Skogsmaskintillverkaren Gremo i Halländska Ätran har nu börjat bygga sin nya skördare. Målsättningen har varit att bygga en snabbare och starkare gallringsskördare utan att gå upp i vikt eller bredd. Gremos nya skördare blir, mig veterligen, den första skördaren som levereras med en Stage V (Steg 5) dieselmotor enligt EUs emissionskrav som införs 2019.

Volvo Penta visade en steg 5-diesel på Elmia Wood i somras och den förväntades komma på marknaden 2019. Men redan nästa år kommer Gremo alltså att leverera en serietillverkad skördare med Cummins QSB 6,7-liters steg 5-motor installerad. Den första motorn (steg 5 i Betaversion) är redan på plats i Gremoramen. Vill ni läsa mer om motorer och emissionskrav så finns tråden: Emissionskrav för dieselmotorer i skogsmaskiner

Starkare kran, mer vrid och dragkraft men mindre hästar
Den nya skördaren ska ersätta Gremos 1050H-maskin som funnits med under många år. Målsättningen har varit klar från början: att bygga en smidig och effektiv stickvägsgående gallringsskördare med större kapacitet än den gamla. Kapaciteten ska ökas utan att gå upp i vikt eller maskinbredd. Den nya skördaren förses med en starkare och snabbare kran, en Mesera 200 som egentligen är en modifiering av Mesera 220 (Mesera hette tidigare Loglift.). Skördaren kan levereras med 10 eller 11 meters kranlängd och den blir optimalt byggd för att hantera ett SP 461LF-aggregat. Effektmässigt så hamnar den nya skördaren lite lägre än gamla 1050H. Man kommer att ta ut 200 hk ur den nya motorn jämfört med 220 i den gamla men vridmomentet blir ändå högre, ca 1100 Nm jmf med ca 950 för 1050H. Trots att effektuttaget ur motorn blir något lägre så kommer maskinens dragkraft att öka från 12 till ca 14 ton enligt Gremo.

Materialkunskap och vikteffektiv motor
Den nya kranen är tyngre men nya skördaren blir ändå några hundra kilo lättare än sin föregångare. Gremo har ett starkt fokus på att hålla nere maskinvikten och med hjälp av stålkunnandet som finns i ägarkoncernen Weland så lyckas man bygga viktoptimerade men hållbara konstruktioner. Det lär vara ganska unikt att bygga en ny version av en skördare, gå upp i motornivå från Steg 3B till Steg 5 utan att maskinen ökar i vikt och dessutom leverera högre dragkraft och krankapacitet. Utvecklingen har ju inte precis gått i den här riktningen de senaste åren om man tittar på maskinvikter. En bidragande förklaring, förutom materialkunskapen, är nog också att Cummins Steg 5-motor är relativt kompakt och ”vikteffektiv” jämför med en del av Steg-4 applikationerna som idag finns på marknaden.

Det första exemplaret av den nya skördaren är nu under byggnation. När jag besökte fabriken i Ätran började motordelen att ta form och man höll på att montera in den nya steg 5-motorn (första exemplaret i Beta-version) i ramen. Maskinen har inte fått någon modellbeteckning ännu men vi återkommer så snart vi får ett definitivt besked om detta.

Planen är att maskinen ska igång och testas i skogen i början på 2018. Officiell försäljningsstart är planerad till mitten av 2018 men de första maskinerna är redan beställda. Lita på att skogsforum kommer att smyga i buskarna med kameran när Gremos nya skördare börjar jobba.

1512489572_fullsizeoutput_2371.jpeg


Mer info om Cummins QSB 6,7-liters Stage V-motor hittar ni här.


Senast redigerad av Torbjörn Johnsen fre 02 feb 2018, 11:03, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gremo bygger ny skördare – först med steg 5-motor i skog

Torbjörn Johnsen  
#484252 Är det någon som vet hur de andra tillverkarna ligger till när det gäller Steg 5-motorer? 2019 är det krav så det borde ju börja röra på sig nu under 2018...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gremo bygger ny skördare – först med steg 5-motor i skog

Fredrik Reuter  
#484253 Hej,
Jepp, Rottne har börjat leverera skogsmaskiner i steg5 också:

Rottne serielevererar i dag flertalet maskiner i steg 5 utförande. Både F15 och H11 har detta, 6.8l och F10/11, 4.5l och härnäst kommer H21, 9.0l. Så tekniken finns och körs.

Avatar Fallback

Re: Gremo bygger ny skördare – först med steg 5-motor i skog

Sebastian  
#484418 Finns det ingen klausul i Steg 5 som gör att tillverkarna kan sätta i ett visst antal motorer med steg4 som är tillverkade innan 2019 i maskiner tillverkade efter 2019? Så kunde dom ju göra vid både 3B och steg 4 :)

Avatar Fallback

Re: Gremo bygger ny skördare – först med steg 5-motor i skog

FMJ  
#484636
Sebastian skrev:Finns det ingen klausul i Steg 5 som gör att tillverkarna kan sätta i ett visst antal motorer med steg4 som är tillverkade innan 2019 i maskiner tillverkade efter 2019? Så kunde dom ju göra vid både 3B och steg 4 :)


Nej. En dag och alla maskiner som är sold, moste vara Steg 5.
Men maskiner med Steg 2,3 eller 4 kan selja till Russia eller Australia. Även nu tilverkar JD maskiner med Steg 2.

Avatar Fallback

Re: Gremo bygger ny skördare – först med steg 5-motor i skog

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484669 Jo nog tror jag det är motorns tillverkningsdatum som gäller, vet att rottne köpte på sig steg 3 motorer så fick dom lite mer tid innan dom nya steg 4 skulle in.

Avatar Fallback

Re: Gremo bygger ny skördare – först med steg 5-motor i skog

FMJ  
#484969
Valmet 890 skrev:Jo nog tror jag det är motorns tillverkningsdatum som gäller, vet att rottne köpte på sig steg 3 motorer så fick dom lite mer tid innan dom nya steg 4 skulle in.


Här information i Perkins netsidan;

Det finns inget flexibilitetsprogram tillgängligt under genomförandet av steg V-utsläppsnormerna. Original Equipment Manufacturers (OEM) kommer att ha 18 månader att konsumera Inventory of motorer av tidigare typer av utsläpp i sina maskiner och ytterligare sex månader för att placera dem på marknaden. Oberoende OEM-tillverkare med en total produktion av mobila maskiner som inte är avsedda för väg och är utrustade med motorer på mindre än 100 enheter om året, kommer att ha ytterligare ett år att bygga och sälja sina maskiner. OEM: erna måste försäkra sig om att de är berättigade till denna tilläggsavgift.

Avatar Fallback

Re: Gremo bygger ny skördare – först med steg 5-motor i skog

novis??  
#485198 Det innebär alltså att teoretiskt behöver ponnse jd o komatsu ej släppa steg 5 förän 2021?

Avatar Fallback

Re: Gremo bygger ny skördare – först med steg 5-motor i skog

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485206 Komatsu har jag hört kommer med steg 5 runt årsskiftet 18/19

Avatar Fallback

Re: Gremo bygger ny skördare – först med steg 5-motor i skog

mollberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489154
Valmet 890 skrev:Komatsu har jag hört kommer med steg 5 runt årsskiftet 18/19

Avatar Fallback

Re: Gremo bygger ny skördare – först med steg 5-motor i skog

Tommy855  
#489270 För snart ett år sedan testade jag en 911 med "ny" motor. Troligtvis var det steg 5. Så det är med all sannolikhet på gång :-BD vet inte om jag får säga mer :wink:

Användarvisningsbild

Re: Gremo bygger ny skördare – först med steg 5-motor i skog

Backgårdens Gremo  
#516696 Är det någon som vet vad som händer?, det kanske är läge att kolla lite på dom blåa maskinerna istället för att vänta på något grönt underverk...….

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).