Sida 2 av 2

Postat: lör 09 aug 2008, 18:30
av Mowi
fast jag föredrar ju en fyrhjulig maskin när jag även ska köra gallring

Postat: lör 09 aug 2008, 21:05
av "spindeln"
Engstrand skrev:Går man på cat 570n är det ju 2200 kranen. Fast på 550 är det kallas den väl 1800 lr. nåt. Dock är det ju samma kran fast trycket är nerställt. Så det är ju rätt lätt åtgärdat.Brorsans 560 lyfter då HH 65 aggregatet utan problem med 11m kran. Det borde ju väga runt 11-1200 kg. Dock så är väl problemet att få kranen att hålla,iaf. var det så på 580n vi hade förut...
tjena igen 8) min 487XL har ju "1800" kran med ett keto 100 victor ..och det väger väl ca: 800 kg (jag vet inte exakt ) , men jag kör aven slutavverkning med denna utan problem , lite baksågning och trix med "fällsläpp" fixar det mesta :wink: men man bör ha lite koll på vad man sysslar med och tänka på maskinens bästa , så det grövsta vargarna fälls manuellt ...men det brukar inte bli många kvar :lol: , just nu har jag tagit dän bägge svängväxelådorna för förebyggande renovering , trodde att jag skulle kunna fixa / dona i helgen men lagren får jag på månd. .. :lol: :lol: vill igång med gallring nu , :wink: jag har "körapstinens" :lol:
och att "trimma upp" grejerna är ju alltid skoj :wink: men det förutsätter kanske att det är folk som kan köra och utnyttja extrakapaciteten utan att bryta sönder hela maskin :shock: :wink:

Postat: sön 10 aug 2008, 10:04
av Mowi
kanske 901 vore något

Postat: sön 10 aug 2008, 11:10
av Lukas_Lundstrom
men om du ha pratat om grovskog så kan du nog skrota iden om valmet 901 me en gång. sitter ju bara en 15 tonmeters kran på den. åh motor åh pumpar ha dom glömt att stoppa dit...

Postat: sön 10 aug 2008, 12:16
av Henrik K
en smal 1270 annars

Postat: sön 10 aug 2008, 12:47
av masterchief
Om en konventionell skotare ska gå efter typ en 5005a så är bredden ingen nackdel. De kräver i regel mer plats än 3,10.
Sedan om man gallrar så tycker jag det är ett smidigt koncept med kranen i längst fram i nosen. Vinklar man maskinen lite så kan man nyttja hela 10,7m till fullo. Dvs man kan gallra igenom ordentligt.
Sedan är det ingen maskin man kör beståndsgående med 8)

Postat: sön 10 aug 2008, 17:58
av Mowi
Vad menar du med en smal 1270

Postat: sön 10 aug 2008, 18:23
av masterchief
Mowi skrev:Vad menar du med en smal 1270

Fälgarna felvända 8)

Postat: sön 10 aug 2008, 18:54
av Henrik K
Med 600 hjul så är dom under 2700 i bredd.

Postat: sön 10 aug 2008, 21:41
av Lukas_Lundstrom
De måst bli håpplöst att köra me band isf. tar de inga i boggilådorna??

Postat: mån 11 aug 2008, 00:43
av Anders Olsson
Hej!

Valmet 901 är som sagt en utpräglad gallringsmaskin. Upp till ca 40cm går det bra, sedan är det inte så kul längre. Men så länge du använder maskinen till gallring så fungerar den hur bra som helst.

En gallringsmaskin är mindre, snålare och smidigare än en slutavverkningsmaskin. Jag rekommenderar därför att du försöker bestämma vad för uppdrag du ska ta innan du köper nån maskin.

Om du tvunget vill ha en maskin som är någorlunda bra på allt kanske du får skaffa två aggregat, för ett slutavverkningaggregat blir klumpigt i gallring.

Om du har vägarna förbi Uppsala så kan du få testa en gammal 901:a 8)

Postat: mån 11 aug 2008, 09:40
av Mowi
har tyvär inte vägarna förbi uppsala.