Skördare

Dapt 517 flippat ur

12 inlägg 6935 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dapt 517 flippat ur

Supereva  
#33011 Hej!

Har en Supereva med 746B som inköptes vid Gudrun. Allt har fungerat bra men nu, efter en längre tids strömlöshet, har dapten flippat ur. (Har alltid apterat med kaptabeller, Dapt har jag aldrig använt.)

Datorn började nu med att inte registrera talltimmer, hittade att datorn räknade med 800% bark.
Gick inte att ändra barkparametrarna så jag nollade datorn. Blev nog så att jag även nollade prislistorna. Trodde inte detta spelade någon roll.
Fenomenet nu blev att allt jag kör registreras som massaved i produktionsrapporten.

Finns det någon som har erfarenhet av dapt som kan hjälpa mig eller tipsa om någon guru?

Var kan man få tag på Dapt bas för att skapa nya prislistor?



   TS
Avatar Fallback
Zorro  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33027 Har du ingen prislista inlagd apteras endast massaved

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33037 Hej du,minns från dapten i 2-grepparna att det sitter ett vanligt ficklampsbatteri (sånt där 4-kantigt tror dom är 6 volt)inne i dapten ,detta ska bytas med 3 års mellanrum annars så tappar han minnet och går till grundvärdena :shock:
Batteriet kan en radio-tv reparatör byta åt dej men nya prislistor...tja ring å kolla med CC-system i Alfta,det var ju dom som gjorde dapten ,dom hette ju nåt annat då men nån ska väl ha kvar grejerna :D

Avatar Fallback

Re: Dapt 517 flippat ur

LynxGLX  
#153400 Hej,

Hur gick det med prislistorna och Dapt bas, fick du någon ordning på det. Har oxå en supereva dapt 517 och 746B agg samt en klipp Timberjack 720 på separat styrsystem.

Avatar Fallback

Re: Dapt 517 flippat ur

erkandersgard  
#153417 Mellanskog fixar mina prislistor när jag behöver. Får via mail som jag sedan för över till daptens kassett. Kommer inte ihåg vad programet jag använder i datorn heter( kan vara k-win apt), finns att ladda ned på Dasas hemsida. Jag måste använda en gammal dator med windows 3,1 som är långsam i överföringen, kassetten hinner inte med annars.

Avatar Fallback

Re: Dapt 517 flippat ur

Gubben  
#153453 Det siter ett batteri även i Prisliste Kassetten till dapten och då brukar det inte funka heller.

Avatar Fallback

Re: Dapt 517 flippat ur

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153482
Gubben skrev:Det siter ett batteri även i Prisliste Kassetten till dapten och då brukar det inte funka heller.
Om inte kassetten fungerar kan bärbar dator användas för överföring av fil mellan datorerna, om K-Winapt eller Kermit finns i datorn.
Sladd från seriell utgång i datorn.
Tänk igenom sladdarnas kön så det stämmer hela vägen. Ibland behövs "könbytare".

Avatar Fallback

Re: Dapt 517 flippat ur

LynxGLX  
#153554 Hej,

Om man nu lyckas tanka ur någon apt-fil, finns det något gratis program för att redigera prislistematriserna? DaptBas verkar ju inte va det enklaste att få tag på.

Avatar Fallback

Re: Dapt 517 flippat ur

LynxGLX  
#153914 Hej igen.

Har nu laddat ner Filetransfer 2.0.0.0/Kwinapt från dasas hemsida och anslutit mot daptminneskassetten med sk nollmodem kabel, men får ingen kontakt. Behöver den anslutas till 12volt för att fungera? Det finns ju en sådan anslutning på kassetten. Eller måste Kwinapt vara versionen för windows 3.11. Mycket besvär för att få gamla grejor funka men attans så roligt när det gör det.

Användarvisningsbild

Re: Dapt 517 flippat ur

pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154004 Du behöver 12v strömförsörjning till kassetten (nätadapter från Clas Ohlsson använde jag) Jag har nog Daptbas liggande om du behöver.

Avatar Fallback

Re: Dapt 517 flippat ur

erkandersgard  
#154168 He he, jag vill ha Dapt bas!! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Dapt 517 flippat ur

Jonte12  
#746961 Någon som vet var man kan hitta dapt bas på dasas hemsida för neddladning?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).