Skördare

dasa 380 b

54 inlägg 27801 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: dasa 380 b

skogsjan695xl  
#539611 När du gör kap 1 så tror datorn att du fäller och då används inte kapkontrollen, men när du gör kap 2 så ska den gå till inställt värde över diametern. Men om sågen går längre så vet inte datorn vart svärdet är. Växla mellan autokap och manuell kap så ska det nog funka ändå.

Användarvisningsbild

Re: dasa 380 b

Sidekicknicke  
#573578 Hej Alla kunniga, behöver hjälp.

Min 380c display tänds inte när jag startar maskinen. Datorn är helt död, inga dioder lyser. Skärmen blinkar inte till eller något livstecken överhuvudtaget. (har givetvis provat att slå strömbrytaren i hytten på/av flera ggr, utan resultat)
Vi har haft maskinen i ca 3år snart och de problemen med dator vi har haft är att dator har varit svårstartad vid enstaka tillfällen, men den då har den alltid haft liv i sig i form av att det lyser/dioder är tända.

Är datorn helt död/körd kanske?

Kan jag mäta i någon av kontakter bakom "skärmen" så jag kan se om ström kommer fram? vilka?

Vad heter företaget som gör service på dasa 380?

Jag har 2st säkringar som sitter bakom och båda är hela. Men bara för säkerhetsskull, vilken styrka ska de ha?

Maskinen den sitter i är en nokka profi -99.

Användarvisningsbild

Re: dasa 380 b

skogsjan695xl  
#573581 Det sitter iaf en hängsäkring i glas som ska ha en styrka på 3,15 amp. Var ut för några gånger att en kontakt inuti datorn släppde, en lång kontakt.
Men om dioderna blev svarta har jag inget minne av. Högst troligt har du ingen ström till datorn iaf.
https://www.dasa.se
Med lite tur kan det finns nån kvar som höll på med 380.

Användarvisningsbild

Re: dasa 380 b

Sidekicknicke  
#573584 Då stämmer hängsäkringen iaf.
Den kontakten som släppte, då får jag öppna datorn och kolla inuti helt enkelt antar jag?
Kom på att en enkel grej är att mäta så det finns ström till brytaren i hytten.

Tack så länge

Användarvisningsbild

Re: dasa 380 b

skogsjan695xl  
#573585 Kommer inte ihåg exakt hur man tog isär för att komma åt den kontaken, nånting säger mig att man skruva loss 4 skruv i sidorna och lyfte av överdelen så kom man åt kontakten.

Användarvisningsbild

Re: dasa 380 b

hemhuggare  
#573588
skogsjan695xl skrev:Det sitter iaf en hängsäkring i glas som ska ha en styrka på 3,15 amp. Var ut för några gånger att en kontakt inuti datorn släppde, en lång kontakt.
Men om dioderna blev svarta har jag inget minne av. Högst troligt har du ingen ström till datorn iaf.
https://www.dasa.se
Med lite tur kan det finns nån kvar som höll på med 380.

Om du ska kontakta Dasa så var observant jag har en kompis som ringde dit och pratade med någon i 10 min och fick en faktura på 1 timmes telefonkonsultation a 2000 sek+moms

Användarvisningsbild

Re: dasa 380 b

Sidekicknicke  
#573812 Har kommit en bit påväg.

1. Det är ström i brytaren i hytten.

2. Displayen har blinkat till 2ggr. Men jag har inte en aning om vad jag gjorde. Tror det va i samband med att jag lödde om säkringen till den 37poliga kontakten. Men som sagt vet inte riktigt.

3. Testade att bygla över säkringen men utan resultat.

Har även tagit bort den 37poliga kontakten och hittat ett stift som är lite kortare än de andra. Det är det stiftet säkringen sitter på. Är det ända alternativet att köpa en ny 37poliga kontakt och löda om alla? Eller finns det smarta kontakter?

Användarvisningsbild

Re: dasa 380 b

hemhuggare  
#573830 Det borde väl gå att bara byta det stiftet känns som det är dålig kontakt där

Användarvisningsbild

Re: dasa 380 b

Sidekicknicke  
#574811 Felet är hittat. Det va ett relä som sitter innan kontakt x19 på kretskortet. Så det va enkelt fixat.

Tack för hjälpen alla

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).