Skördare

dasa 380 b

54 inlägg 27533 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: dasa 380 b

Sidekicknicke  
#479464 Dum fråga kanske, men varför behöver man kalibrera längd för olika träslag?


- kalibrering diameter/ diameter mätning

Ska jag börja med en grundinställning av diameter mätning? (Det står att denna inställning bara ska göras då aggregatet är nytt eller då annan större förändring gjorts.)

eller ska jag göra

- kalibrering av diameter mätning? Om jag ska göra detta alternativ, ska jag då utföra "normal diameterkalibrering" eller ska jag göra "basvärde för kalibrering"?

Användarvisningsbild

Re: dasa 380 b

skogsjan695xl  
#479469 Längdmätningen behöver olika kalibreringar pga olika djup inträngning i barken.
Lika så på agg som tar dia mätning i hjulen.
Om du har knivmätning räcker det att kalibrera på gran tycker jag. Man klavar ju på bark.

Användarvisningsbild

Re: dasa 380 b

skogsjan695xl  
#479470 Du bör ha en dataklave oxå.

Användarvisningsbild

Re: dasa 380 b

Sidekicknicke  
#479478 Hur vet jag om den mäter med hjul eller kvistknivar? Jag antar att de är mellan hjul då man ska skriva in värden mellan matarhjul.

Användarvisningsbild

Re: dasa 380 b

skogsjan695xl  
#479479 Är det logmax? Isf mellan hjul.
Tror bara logmax och ponnse har valsmätning.

Användarvisningsbild

Re: dasa 380 b

Sidekicknicke  
#479484 Ja, log max 3000

Användarvisningsbild

Re: dasa 380 b

Sidekicknicke  
#479488 Hur ska jag göra med diametermätningen/kalibrering?

Användarvisningsbild

Re: dasa 380 b

skogsjan695xl  
#479490 Är 10 år sen jag gjorde det där, men har för mig man kan skriva in min och max värde någonstans.
Jag har nån bok för 380b
Kan ta en titt imorgon vad det står.
Men är ganska säker att du måste ha en dataklave oxå.

Användarvisningsbild

Re: dasa 380 b

Sidekicknicke  
#523500 Det sitter originalskärm/enhet till dasa i maskinen. Kan man byta så att man får större skärm? Jag som okunnig tänker att det är ju datakontakter på baksidan så det borde väl gå att byta skärm.

Tacksam för svar

Avatar Fallback

Re: dasa 380 b

SkogsKuben  
#526123 Dasa 380 är enheten du har. och på den är skärmen inbyggd i datorchassit så den går ej att byta utan att byta hela datorn till en annan.

Användarvisningsbild

Re: dasa 380 b

Sidekicknicke  
#526126 Okej. Tack för svar.

Kan man byta till annat system? Och kan man då ladda ner alla nuvarande parametrar för att lägga över till nya? Kanske inte är så enkelt?

Avatar Fallback

Re: dasa 380 b

SkogsKuben  
#526648 byta till annat system ska nog inte vara något problem. detta kan dock tendera att bli kostsamt. funkar inte 380b och 551 eller?

Användarvisningsbild

Re: dasa 380 b

everts  
#539581 jag har fått ett problem när jag sågar andra gången med sågen blir den ute och fortsätter såga. startar om datorn sågar 2 gånger osv. men sågar jag bara en gång och sedan öppnar knivarna går det att såga 2 gånger igen. tacksam för tips på fel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: dasa 380 b

skogsjan695xl  
#539582 Skulle dra en gissning på givaren på kapkontrollen.

Avatar Fallback

Re: dasa 380 b

SkogsKuben  
#539609 Skulle annars kunna vara nått fel på sliden i förstyrventilen på aggregatet

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).