sön 20 jul 2008, 08:13#32295http://www.blocket.se/vi/17207712.htm?ca=4_s
ja dom där ser man inte varje dag nog
Skördare
blocket fynd [Valmet 838]
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
fre 01 aug 2008, 08:51#32789Hej,
Jag flyttade denna tråd till Skördare/drivare kategorin.
Kan det vara så att 838 är någon föregångare till 801c?
Verkar isåfall dock varit ett glapp mellan de olika modellerna (tomrum när det inte fanns nån drivare hos Valmet).
Läste också i senaste Trucking att Valmet lagt ned tillverkningen av 801c.
Anledningen verkar vara att den är svår att köra ihop för entreprenörerna, rätt objekt osv.
Stämmer ovan skrotas ännu en drivar-era hos Valmet?!
Jag flyttade denna tråd till Skördare/drivare kategorin.
Kan det vara så att 838 är någon föregångare till 801c?
Verkar isåfall dock varit ett glapp mellan de olika modellerna (tomrum när det inte fanns nån drivare hos Valmet).
Läste också i senaste Trucking att Valmet lagt ned tillverkningen av 801c.
Anledningen verkar vara att den är svår att köra ihop för entreprenörerna, rätt objekt osv.
Stämmer ovan skrotas ännu en drivar-era hos Valmet?!
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
lör 02 aug 2008, 09:58#32833Kommit in en kombimaskin från Valmet på blocket till idag http://www.blocket.se/vi/16540434.htm?ca=20_s
tor 07 aug 2008, 00:28#33018Den modellen av 838 bygdes väl för att köra trädelar med som förekom på den tiden. Med gripsåg eller fällgripsåg.
tor 07 aug 2008, 21:42#33048finska PIKA , var väl pionjärer på sk. combimaskiner ..en gissning ?
men numera är det nog bara PONSSE som gäller om man ska köra alla kategorier , det är väl den enda tillverkaren som kan erbjuda produktion som fungerar i en /samma maskin
men numera är det nog bara PONSSE som gäller om man ska köra alla kategorier , det är väl den enda tillverkaren som kan erbjuda produktion som fungerar i en /samma maskin
"uppväxt med TRP. av rundvirke " / " mycket vill ha mer - fan vill ha fler och i helvetet blir det aldrig fullt "
fre 08 aug 2008, 21:06#33102det kan nog tänkas att det kan vara en del strul med service/delar
det är ju inte varje dag man ser en PIKA -maskin i full prod. idag
.. jag kommer ihåg vilken sensation det var när valmet visade "drivaren" på skogsnolia i umeå
...då kostade den över 4 milj.
... och några hundra meter längre fram körde ponnse sin buffalo dual för fullt och bytte utrustning på några minuter ..skotare /skördare ...och denna maskin såldes för 2,6 milj då (kommer inte ihåg vilket år det var) .. men jag tror att det var då timberjack visade 1710:an ..tror jag ?? , ni som kör john deere har säkert bättre koll
"uppväxt med TRP. av rundvirke " / " mycket vill ha mer - fan vill ha fler och i helvetet blir det aldrig fullt "
lör 09 aug 2008, 09:12#33130helt ärligt så har jag ingen susning
...usch , 97-98 ..jag börjar tänka att jag är snart en gubbe själv
...men du har nog rätt , det stämmer nog , man tyckte det var ett monster när man såg den första gången

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).