Skördare

Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

43 inlägg 30135 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

Jonte86  
#468653 Jag tycker vikten är mera till fördel vid gallring då man skall arbeta på lång räckvidd. Det är ju hur man ser på saken. Visserligen finns det t.ex Sampo Rosenlew som har en egenvikt på 8-9 ton. Maskinen skall föreställa vara beståndsgående och har väl typ 6,7 meters kran? eller minns jag helt fel. MEN. Den är ju inte längre helt beståndsgående heller. Med rejäla däck som flyter så blir ju även Sampon 2,50m bred. Då ligger skillnaden på 45 cm mot 911:an som jag kör gallringar med. "ja men 911:an är ju dubbelt tyngre" -Jo men med den kör man bara igenom stämplingen en gång. Medan med sampo måste man köra allting dubbelt med dessa såkallade "blindstråk" som numera är lika breda som vanliga körstråk. Man kan ju ändå inte överdriva körstråksavstånden heller med tanke på att det kan komma en helt annorlunda maskin för att göra följande gallringsingrepp. Jag har sett ställen där beståndsgående maskinen lämnat 30meter mellan körstråken. Då blir det fort knepigt med en annan maskin med t.ex 10 meter kran då man i princip borde utnyttja de gamla körstråken. Men visst, jag håller med om att vikterna nog skenat iväg under de senaste åren. 901:an kanske vägde 10-11 ton på 90-talet, men då var det också en 4-hjulad maskin med dålig stabilitet. Det fanns inte heller AdBlue och kanske i vissa fall heller ingen stubbehandling. Det är ju så många grejer som ändrat längs vägen. Maskinerna blir tyngre då dom byggs grövre för att hålla påfrestningarna. Tuff terräng, lång räckvidd och allround-aggregat kräver mer av basmaskinen. Det är klar, om jag endast skulle avverka felfri klen tallskog på platt mark så kanske jag också kunde sitta i en liten maskin. Men när vi har steniga sluttningar som kan luta upp till 30 grader, och allting från klen första gallring till slutavverkning, eller tomtaverkningar så landar man på en maskin som skall klara av relativt stora träd men ändå kunna gallra också. En allroundmaskin. Så därför kör jag med 911.5/C93.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468923 Tänker på risken för spår och markpackning.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

skogsjan695xl  
#468924 Garanterat så är det mindre smår och markpackning med nya 901an med 8 hjul än en med 4 hjul även om den 4hjuliga är lättare.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

Hema  
#468938
skogsjan695xl skrev:Garanterat så är det mindre smår och markpackning med nya 901an med 8 hjul än en med 4 hjul även om den 4hjuliga är lättare.

Så generellt kan man inte säga, beror på hjulstorlek och vikter.
X är antal hjul av samma storlek, Y är 10ton
Formel för marktryck, 4hjuling kontra 8-hjuling
Y/4X = 2Y/8X

En nackdel med boggimaskin är skjuvningseffekter, där ytskicktet vrids sönder vid svängning. Detta blir ollika illa beroende på vilken teknik mskinen är utrustad med. Fiberdriven som ändrade hastighet på driften för respektive boggi (utsida/innersida), sedan så har vi de maskinerna där även boggin svänger lite även den.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

skogsjan695xl  
#468939 Om en 4 hjulig väger 12 ton som det skrivits har den ett tryck på 3 ton per hjul.
En 8 hjulig som väger 20 ton får ett tryck på 2.5 ton per hjul isf.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

Hema  
#468940
skogsjan695xl skrev:Om en 4 hjulig väger 12 ton som det skrivits har den ett tryck på 3 ton per hjul.
En 8 hjulig som väger 20 ton får ett tryck på 2.5 ton per hjul isf.

Det är sant, men om hjulen på respektive maskin är olika, så kan trycket per kvadratcentimeter jämna ut sig om skillnaden i storlek och bredd är stor.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

skogsjan695xl  
#468945
Hema skrev:
skogsjan695xl skrev:Om en 4 hjulig väger 12 ton som det skrivits har den ett tryck på 3 ton per hjul.
En 8 hjulig som väger 20 ton får ett tryck på 2.5 ton per hjul isf.

Det är sant, men om hjulen på respektive maskin är olika, så kan trycket per kvadratcentimeter jämna ut sig om skillnaden i storlek och bredd är stor.

Förvisso. Men band runt om så är ju marktrycket ännu lägre.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

Fredrik Reuter  
#485956 Komatsu 901 XC ser ut att bli en populär skördare.
Företaget skriver idag att trots att den nya 8-hjuliga gallringsskördaren inte hunnits visas i någon större omfattning och att första leveranserna sker först i april 2018, så är kön med beställningar väldigt stor.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

Jonte86  
#490897 Det lär vara många beställda. Beställde själv i november, leveransen sker nån gång i maj. Det skall bli spännande att se vad den går för. Jag hoppas på en bakdel som flyter bättre på mjukt underlag.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

kjetilroeste  
#519631 Prøvde meg på en drone video av den nye 901xc vi fikk i juni... Lite videoer av 901xc med c93, de fleste videoene er med s82.

https://youtu.be/5tAcZfGNOyI

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

Fredrik Reuter  
#519636 Snyggt! 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

kjetilroeste  
#519664 Kjørte 901.tx1 før med c93, og den ekstra oljekapasiteten på nye 901xc er et løft. Stammeholdingen er bedre, sverdretur er MYE sterkere og det mater raskere.
Basmaskinen er mykere å kjøre i terrenget og tar seg bedre frem når det er bratt. Den står også stødigere under opparbeiding.

Eneste jeg savner litt fra 901.tx1 er takvinduet når jeg tynner/gallrar. Når det blir vinter igjen savner jeg sikkert ikke takvinduet 8) Det har jo en lei tendens til å fylle seg med snø...

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul

skogsjan695xl  
#519669
kjetilroeste skrev:Det har jo en lei tendens til å fylle seg med snø...


Körde oxå 901tx förut. Och jag kan inte annat än hålla med om det blev "lite" snö på takrutan. Mycket trevligare med böjd ruta så snön åker av.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).