Sida 5 av 6

Re: Komatsu 931XC

Postat: lör 30 dec 2017, 17:56
av skogsjan695xl
FredrikHuggarn skrev:Ja till dags datum har den gått 2800tim. Och det som varit är sågmotorn och ad-blue som krånglat. På bränsle ligger den mellan 16-18l Tim 0.25-050l m3 beroende på skog. Vi är mycket nöjda med 31an.

Vad har krånglat med ad-blå?
Hörde flera som fick problem efter byte av motorstyrning.

Re: Komatsu 931XC

Postat: lör 30 dec 2017, 18:02
av FredrikHuggarn
Kablage och nu sist bytte dom motorprogram så hoppas den går nu.

Re: Komatsu 931XC

Postat: lör 30 dec 2017, 18:48
av skogsjan695xl
FredrikHuggarn skrev:Kablage och nu sist bytte dom motorprogram så hoppas den går nu.


Jag fick nytt program i sen sommar.
Då krånglade det direkt och lika för fler andra.
Vi la in gammla programmet igen då försvann problemen.
Det nya var alldeles för känsligt.

Re: Komatsu 931XC

Postat: lör 30 dec 2017, 22:42
av Valmet 890
Håller adblue pumparna för er? Är fortfarande problem med att dom fryser sönder här uppe.... Far man förbi verkstan efter en kallhelg så är det flera som ringer om adblue problem.
Verkar gå ca 2 pumpar om året x ca 15000 kr...Inte bra

Re: Komatsu 931XC

Postat: lör 30 dec 2017, 22:58
av skogsjan695xl
Inga problem med pump än iaf. Har bara kört 3100 nu.
Vi har 5 maskiner med ad-blå nu och peppar peppar har ingen krånglat med det.
En röd och 4 gula.

Re: Komatsu 931XC

Postat: sön 31 dec 2017, 11:16
av Valmet 890
Ni kanske klarar er lite bättre om ni har lite varmare? Ni kanske inte har -25-30 så ofta?

Re: Komatsu 931XC

Postat: sön 31 dec 2017, 11:18
av skogsjan695xl
Kan nog vara så. Sällan vi ha -25 å kallare. En dag än i vinter har det varit -17 som kallast.

Re: Komatsu 931XC

Postat: mån 01 jan 2018, 03:23
av Valmet 890
Valmet 890 skrev:Ni kanske klarar er lite bättre om ni har lite varmare? Ni kanske inte har -25-30 så ofta?

Re: Komatsu 931XC

Postat: mån 01 jan 2018, 03:25
av Valmet 890
Är nog det som gör det, som nu under julhelgen var det -25 några dagar, 6 maskiner stående sen pga adblue

Re: Komatsu 931XC

Postat: lör 03 feb 2018, 22:16
av Oskarnorrland
Slänger in en fråga angående 931xc.
På hemsidan står det att 931an har 47.5knm i vridmoment på kranen medans 931xc har 54knm? Skrivfel eller har det ändrats något?

Om man kikar på 911 med 230kran så har den också 47.5knm, så 230h borde ju vara på 47.5knm. Eller?

Re: Komatsu 931XC

Postat: lör 03 feb 2018, 22:28
av skogsjan695xl
Oskarnorrland skrev:Slänger in en fråga angående 931xc.
På hemsidan står det att 931an har 47.5knm i vridmoment på kranen medans 931xc har 54knm? Skrivfel eller har det ändrats något?

Om man kikar på 911 med 230kran så har den också 47.5knm, så 230h borde ju vara på 47.5knm. Eller?

Det är en annan svängmotor på XC.

Re: Komatsu 931XC

Postat: lör 03 feb 2018, 22:46
av Oskarnorrland
Aha.
Han jag kör åt nu går i bytastankar. Har en scorpion nu med h6. Så antingen en ny likadan eller 931 6wd. Han säger att han inte tror på komatsu 8wd med pendelaxel å boggie. Ska ge han argumentet med större vridmoment på xc:n! Känns dumt gå från 8wd till 6wd tycker jag.
Vilket aggregat kan isf mäta sig med h6? Ett agg han är väldigt nöjd med.

Re: Komatsu 931XC

Postat: lör 03 feb 2018, 23:53
av skogsjan695xl
Ett c124 är ju i samma klass ungefär. Lite större är det.
Boggi på pendelaxel tror jag är riktigt fint. De 6wd är lite stela i stenig terräng.
En grej som du spar tid på med komatsun kontra scorpion är ju att det går flytta maskin med kran ute.
Om jag förstått saken rätt så bryter driften på scorpion om kran är för långt ut.
Låter ju som en skitgrej bara iof men man får ofta i gallring flytta sig lite fram eller bak för att ta trädet längst bort. Då är det skönt att slippa köra kran in och ut i onödan.

Re: Komatsu 931XC

Postat: sön 04 feb 2018, 21:03
av Valmet 890
Det beror väl lite på vad ni kör? Mer slutavv skulle jag ta c124 och mer mot gallring c93, tror c93 är mer jämförbart mot h6... Nog är en 6wd 931 också en bra maskin, man ska nog överväga om man behöver 8hjul tycker jag, en 6 hjuling med vätska i hjulen är också ruskigt stabil...
Du får betala ganska mycket mer för 8 hjul, producerar man mer? Nja tveksamt...
Men kan ju hända att bättre andrahandsvärde väger upp att 8 hjulingen är dyrare?

Re: Komatsu 931XC

Postat: sön 04 feb 2018, 21:18
av Oskarnorrland
Valmet 890 skrev:Det beror väl lite på vad ni kör? Mer slutavv skulle jag ta c124 och mer mot gallring c93, tror c93 är mer jämförbart mot h6... Nog är en 6wd 931 också en bra maskin, man ska nog överväga om man behöver 8hjul tycker jag, en 6 hjuling med vätska i hjulen är också ruskigt stabil...
Du får betala ganska mycket mer för 8 hjul, producerar man mer? Nja tveksamt...
Men kan ju hända att bättre andrahandsvärde väger upp att 8 hjulingen är dyrare?

I princip bara slutavv. Dock en gallring förra veckan, så dom dyker ju upp ibland. Men är ju inte jättegrovt här i norra västerbotten. Jag skotar bara än så länge, växlar från åkeri å entrepenad på sommarn, så har inte full koll på medelstam över året. Men bytte upp oss till 875 i höstas så blir nog mest slutavv framöver, även om 75an funkade fint i gallringen.
Producerar mer med 8wd tvivlar jag på, är mest för spökzoner osv då. Är väl andrahandsvärdet då som du säger. Vad är skillnaden i pris på 6wd och 8wd tro?