Det är en hel del nyheter och förhoppningsvis är det intressant läsningen nedan.
Det är alltså skördarserien med pendelarmar som nu får en ny beteckning när de går från “D-serie” till “E-serie”. Eco Logs 8-hjuliga skördare, Eco Log SteepHunter 688 berörs inte av uppdateringen och kommer även under 2016 ha motor från Mercedes.
Det stora är som vi redan tagit upp i tråden Eco Log Nyheter Volvo Penta motorer , alltså att Eco Log ekiperar nya E-serien med Volvos dieselmotor - D8.
Jag har pratat med företrädare för både Eco Log och Volvo. Båda parter verkar ömsesidigt stolta över samarbetet och Volvo går “All-in” på denna satsning.
Det andra stora är att en modell försvinner ur sortimentet för Eco Log - 570. Detta var Eco Logs största fyrhjuliga skördare, men nu tas den alltså bort och E-serien kommer därför se ut som följer.
Spec / Modell | 550E | 560E | 580E | 590E |
---|---|---|---|---|
Antal hjul | 4 | 6 | 6 | 6 |
Motor | Volvo TAD870VE | Volvo TAD871VE | Volvo TAD872VE | Volvo TAD873VE |
Effekt (kW) | 160 | 185 | 210 | 235 |
Vridmoment (Nm) | 1050 | 1150 | 1250 | 1300 |
Apteringssystem | Dasa Forester | Dasa Forester | Dasa Forester | Dasa Forester |
Annars är som sagt det stora att Eco Log byter motorleverantör till Volvo.
Motorserien som kommer finnas i Eco Logs E-serie är D8 (TAD87xVE).
Det är en motor som konstruerats i Sverige och tillverkas i Volvos motorfabrik i Frankrike. Motorerna har inget från Deutz i sig och tydligen är detta samarbete på väg att fasas ut.
Volvo Penta har valt en egen lösning för att uppnå emissionskraven (FT4, Steg 4). Motorerna har CEGR teknik med SCR men inget partikelfilter och ingen DOC. I dagligt tal kan man säga att motorn har EGR-ventil och AdBlue men inget partikelfilter och inte heller något oxidationsfilter efter förbränning.
Enligt Volvo har de genom detta valt ett koncept som bygger på beprövad teknik och minimalt med ingående delar (burkar), för att uppnå emissionskraven. Lösningen blir kompakt att installera och minimal egenvikt.
Något som är spännande är att Volvo identifierat varvtalsdippar som lätt uppstår i ett lastkännande system med motorer som går på konstant varvtal.
Varvtalsdippar är icke önskvärt och enligt tillverkarna har man nu byggt ett system som motverkar detta på ett bra sätt.
Systemet är inte presenterat ännu, Volvo berättade dock om det övergripande och Eco Log i sin tur berättade att nya E-serien är “snabbare” och mer konstant i varvtal - kort och gott, den ska svara mycket bättre.
Normalt är motorn “dum” och har inte en aning om när den kommer belastas. Den går på ett konstant varvtal (arbetsvarv) och motordatorn reagerar först när varvtalet sjunkit under ett förutsatt värde eller procentsats av arbetsvarvtalet. Tar man exemplet när föraren trycker på såga-knappen så skickar själva knappen en elektriskt signal till datorn som skickar signal till sliden som öppnar ventilen för sågmotorn, det blir ett fall i LS-trycket och direkt går signal till hydraulpumpen att vinkla ut mer för att bygga tryck. Belastningen ökar och varvtalet på dieselmotorn sjunker ända tills att motordatorn triggar insprutningen att öka diesel och lufttillförseln.
Det kanske inte verkar så farligt i ovanstående scenario, men det som är tråkigt med detta är att motordatorn vid höga belastningar måste skicka en extra hög “push” för att kompensera och en del av denna “push” i form av diesel förbränns aldrig utan skickas ut i form av svart rök ur avgasröret. Dåligt för både miljö och bränsleförbrukning alltså.
Det Volvo nu verkar ha gjort är att samtidigt som knappen trycks in ovan, direkt skicka en signal till motordatorn att “mycket snart kommer du få en belastning” och motordatorn i sin tur förbereder motorn genom att höja varvtalet - innan belastningen kommit.
Då finns mer att jobba med och troligtvis blir det svårt att få motorn att “korka” och dipparna kan kanske nära på försvinna.
Det ska bli intressant att se mer av detta system, ingen data eller skisser har släppts på detta vad det verkar, men jag hoppas vi kan få in det här så fort så är fallet.
Ovanstående skiss är alltså en ren illustration och har ingen data från verkligheten, mer en principskiss för att förklara hur jag ser på detta system utifrån vad jag fått berättat för mig.
Förutom motorn finns några andra nyheter på E-serien.
Eco Log 550E har fått ärva kranen från 560. Genom detta är den givetvis både starkare och kraftigare.
Utskjuten på kranarna har förbättrats genomgående. Detta genom utskjutscylindrarna som fått en annan uppbyggnad och kan nu dra in utskjutet med 11% mer kraft. Det är en viktig funktion och enligt Eco Log gör detta att hela krankörningen känns annorlunda från D-serien och kranarna känns starkare.
I E-serien kommer totalt fem hydraulpumpar finnas i varje maskin.
Två stycken transmissionspumpar, en för framhjulen och en för bakhjulen. Detta är ingen förändring från D-serien. En hydraulpump för skördaraggregat och en pump för kranen. Inte heller här någon skillnad från D-serien. Sedan finns en ny “återcirkuleringspump” på E-serien. Detta är en pump som har till uppgift att pumpa runt tankolja till hydraulkylarna och sedan tillbaka till tankarna.
Eco Log har rönt framgångar senaste åren på försäljningen av maskiner i länder med varmt/tropiskt klimat. Därför har de nu fokuserat på att hålla temperaturen på hydrauloljan på en låg nivå - oavsett uteklimat. Här spelar den femte pumpen i vital roll då den ständigt kyler oljan i tanken.
Hydraultankarna har också i E-Serien generellt blivit större och håller mer volym olja. Detta är också viktigt ur kylsynpunkt.
Samtidigt har kylarna för hydrauloljan fått en bättre placering och gjorts större.
Kransväng/hyttsväng (hytten sitter ju på sidan av kranfoten på en Eco Log) har också fått en uppdatering. Utökad svängkraft (50kN på 590) och en utökad svängvinkel från 280 grader till 350 grader gör att man enklare kan arbeta med kranen och nu också kan upparbeta träd snett bakom maskinen och även ställa aggregatet på svanhalsen på trailern vid förflyttning - som Komatsuförare kunnat gjort tidigare alltså.
Under våren kommer serieproducerade E-seriemaskiner visas för första gången och officiellt sker lanseringen av dessa på KWF mässan i Tyskland i Juni.
https://eco-log.se/sv/nyheter/114-ny-sk ... olvo-penta
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto