Skördare

Maskinvalg oppstart firma

4 inlägg 2849 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Maskinvalg oppstart firma

Sti L  
#363491 Jeg og en kompis fantaserer litt om å starte eget firma.Det er sluttavvirkning det gjelder,mye vanskelig fjellterreng.Kompisen ser ut til å ville kjøpe ny både hugger og lastbærer,jeg ønsker brukt en ponsse dual og kjøre skift.
Vi kan å skru,kjøre maskiner og manuellt skogsarb.-ingen erfaring med skogsmaskin.Kom med tanker,hugs det er bare en fantasi,ennå...



   TS
Användarvisningsbild

Re: Maskinvalg oppstart firma

Fredrik Reuter  
#363608 Hej,
Spännande med idéer!
Här är mina tankar om detta:

Gäller det svår fjällterräng så skulle jag satsa på stabila grejer som är kända för att klara svår terräng. Stora moderna skördare är kända för bra stabilitet och hög framkomlighet, åttahjuligt kan öka framkomligheten.

Annars så beror det nog också på vilken typ av kontrakt ni skriver med er uppdragsgivare. Tänker då val av maskiner.
En Ponsse Dual kan vara ett vinstkort om det är mycket specialuppdrag. Mycket flyttar och små objekt. Är det konventionella avtal med lite större objekt och avverkningspriser som är satta utifrån större objekt så skulle jag nog förorda en grupp med skördare/skotare, tror det blir bättre ekonomi i längden.

Vi har ju bl a @volundsmed som kanske kan komma med tips ang slutavverkning och "Norsk terräng".

Lycka till in planeringen!

Avatar Fallback

Re: Maskinvalg oppstart firma

Sti L  
#363895 Buffalo dual har 8 hjul men har for liten rekkevidde/kapasitet? Ser de fleste går med H 53 agg.Ca kap.på denne kontra komatsu 350?
Det er snakk om 2 mann,tenkte man enklere betalte ned en halv maskin/mann enn en hel/mann.
Det har dukket opp et par skjær i sjøen i dag-det største er at min arb.giver har dratt i land en stor langsiktig kontrakt.
Men jeg drømmer videre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinvalg oppstart firma

Hema  
#364779 Det är såklart en chansning, men Fiberdrive är väl riktigt bra kontruerad för att köra i dålig terräng? Gör sig som jag har fötstått det, sig bra då den kan åka på skre (på sidan i en backe), med lite marktryck.

Men det är en unik maskin som kanske kan bli knepig att få hjälp med? https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=104&t=13059&start=300

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).