Skördare

Ponsse Bear

4 inlägg 3935 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ponsse Bear

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346207 Hade täkt att kolla på en bear nu när det börjar dra ihop sig för maskinbyte.
Om ni som kör eller har kört en björn hade velat dela med sig av sina erfarenheter och åsikter.
En inte oviktig sak är bränsleförbrukningen, vad brukar den ligga på /m3f.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ponsse Bear

Fredrik Reuter  
#346253 Hej,
Är det 8W som är intressant?
Tror det ska vara några som har Bear (i alla fall haft) på forumet, bl a @ergo,h7
Vi får hoppas det kommer in svar!

Avatar Fallback

Re: Ponsse Bear

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346339 Det är 8w som lockar och att många som kör Ponsse verkar ganska nöjda med kvalité och produktion.
Nya 951:an verkar oxå riktigt lovande, har hört att de som kört 941:an och bytt till 51:an sänkt sin bränsle förbrukning rejält.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ponsse Bear

Fredrik Reuter  
#346400 Hej,
Ja, så är det säkert, det är ju stabila grejer!
Personligen så tror jag starkt på Tier4 Final motorerna med enbart SCR (som Ponsse/Merca och Komatsu/Agco). Det jag hört också är att just dessa verkar blivit mycket snåla i dieselförbrukningen och anledningen kan vara att genom att de förlitar sig på SCR så kan de optimera dieselinsprutning för effekt/förbrukning. Det är skillnad mot C-EGR som måste blanda in återföring av avgaser för att sänka syrehalten i förbränningen.

Sedan verkar 3-PS på Komatsu vara ett framsteg också, effektiva hydraulsystem ger automatiskt effektiv bränsleförbrukning och som bekant är det ju just hydraulsystemen som står för den mesta förbrukningen!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).