Skördare

Köp av Rottne H8

10 inlägg 11635 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köp av Rottne H8

Ellingsson  
#1402 Har suttit och räknat på vinsten med en skördare Rottne H8 och om man har exakt 93 kronor per kubik går man plus 200 tusen på ett år, om det ligger på ca 80 går man back 3-5000 tusen ... Nån annan som har nåt tips på att få i hop det?


Då är allt inräknat amorteringar och flyttar och grejjer

Edit 2015-12-07 av Fredrik Reuter:

Trots att detta är en gammal tråd så läses den ofta. Jag vill med detta meddelande tala om att det finns otroligt mycket skrivet i andra trådar om H8:an från Rottne. Vill du ha förslag på andra trådar så scrollar du längst ner här på sidan klickar på "Snabbsök" sedan skriver du "Rottne H8" i sökfältet och trycker på söksymbolen (eller enter).

Numer finns inte Rottne H8 i programmet hos Rottne Industri, den har uppgraderats till H8b. Det finns trådar om nya versionen på skogsforum också, och här är länken till tillverkarens sida om skördaren: http://www.rottne.com/skogsmaskin/rottne-h-8/



   TS
Avatar Fallback
johan  
#1403 hej !
hur många fub/år har du räknat med?
johan

Avatar Fallback
Ellingsson  
#1404 ca 20-23 tusen

   TS
Avatar Fallback
Norge  
#1408 Hej!

Hur stor dagsproduktion har du räknat med ?
Är årskvantum räknat på tvåskift?
Hur stor procentandel av 93kr/m3 är andragångs gallring?
Genomsnitts antal träd/m3 ?

Det blev många frågor det här :D

Avatar Fallback
Ellingsson  
#1411 medelstam: 0.08

15 timmars effektiv körtid.


115 träd i timmen


runt 8 kubik i timmen

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#1417 Hej,
En undran Acke:
Testade du kalkylbladet jag skickade till Dig, och isåfall, verkar det stämma?

MvH Fredrik

Avatar Fallback

hej!

johan  
#1420 hur lågnt ner i medel stam har du räknat på ,är du nere på 0,05. jag bara undrar. för ju klenare det är .
mindre kör tid per dag med tanke på skaddorna på kvar varande träd.
/J

Avatar Fallback
Ellingsson  
#1422 fredrik: jag har provat det lite granna men jag har inte alla siffor,det var en avv rottnes försäljare som hade ett liknande på sin dator som vi höll på med...

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#1426
acke skrev:fredrik: jag har provat det lite granna men jag har inte alla siffor,det var en avv rottnes försäljare som hade ett liknande på sin dator som vi höll på med...


Ok!
Om du har tid, kolla gärna av Rottnes kalkyl mot den jag skickade, det vore kanon med lite feedback för att se om den stämmer eller om man kan göra förändringar.

Spännande detta med kalkyler annars!

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10554 blev det någonmaskin sen?? var ju ett tag sen det skrevs i denna tråden

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).