SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skördare

[MA] Komatsu 951, rapport från visning

189 inlägg 79747 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: [MA] Komatsu 951, rapport från visning

skogsjan695xl  
#488255
Tosca skrev:Har svängen löst sig?

Japp det löste sig. De bytte nått i den ventilsektionen så nu går den fort på svängen.
Dock strular längdmätingen ist.

Avatar Fallback

Re: [MA] Komatsu 951, rapport från visning

Tosca  
#488259 Det låter som fel storlek på sliden till svängen då.

Användarvisningsbild

Re: [MA] Komatsu 951, rapport från visning

skogsjan695xl  
#488278
Tosca skrev:Det låter som fel storlek på sliden till svängen då.

Tror inte det var det som var fel. Har för mig han prata på några fjädrar.
Har skickat sms till han å frågat. Återkommer när han svarat.

Användarvisningsbild

Re: [MA] Komatsu 951, rapport från visning

skogsjan695xl  
#488288 Det var kompensatorfjädrar dom hade bytt.

Avatar Fallback

Re: [MA] Komatsu 951, rapport från visning

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538788 Ni som nu kört 951, ja även nya generationens 931 och 911 några år är ni nöjda?

Användarvisningsbild

Re: [MA] Komatsu 951, rapport från visning

skogsjan695xl  
#538795 Jag kan inget annat än att säga att jag är väldigt nöjd med 911an.
Den krånglar inte mer än nån annan maskin iaf.

Avatar Fallback

Re: [MA] Komatsu 951, rapport från visning

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538823
skogsjan695xl skrev:Jag kan inget annat än att säga att jag är väldigt nöjd med 911an.
Den krånglar inte mer än nån annan maskin iaf.


Lite sämre livslängd på pumpen kanske? ;-)

Användarvisningsbild

Re: [MA] Komatsu 951, rapport från visning

skogsjan695xl  
#538827 Ja det förstås. Den havererade vid 1000 timmar, efter det har det funkat bra. 4700 på mätaren nu.
Haft 2 ad-blue pumpar som gått i år. Med 6 månader mellanrum. Troligen är det för mycket i tanken så det blir vakum i tanken och pumper går sönder. Tastar nu att aldrig fylla mer än 80% före att se om det blir nån skillnad.

Avatar Fallback

Re: [MA] Komatsu 951, rapport från visning

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538859 Jo det är ett bekymmer med adblue pumparna och har ju varit det sen dag 1 när. 5 orna kom...
Har du satt avluftning på tanken? Vet en del som satt en kran, blir ju enklare att fylla och så borde det gå lättare att suga tomt ledningar och pump då man öppnar den

Användarvisningsbild

Re: [MA] Komatsu 951, rapport från visning

skogsjan695xl  
#538929 Det gick väldigt bra ända till typ 3500 timmar utan bekymmer. Då byttes motorstyrning som skulle vara såå bra. Felkoder skulle nollställas med huvudström brytaren. Men icke, haft ut dom 2 gånger på en vecka för lågt tryck, blev pumpbyte andra gången de var ut och den gamla skickades in på reklamation. Våran verkstadschef har dessutom noll koll hur allt fungerar. Exempel så skulle strömmen vara bryten 10 minuter för att nolla koder, jag väntade 10 minuter och det funkade det inte ändå, då ändrade han sig och sa 15 minuter. Efter många om och men kom han ut och satte i datorn, inget verkade fel när vi testade, men bytte pump då den troligen var felet. Jag själv tror att motorstyrningen låser pumpen till dator sätts i och tar bort koderna. Men dom vägrar läsa in äldre motorstyrningen där det faktiskt räckte att bryta strömmen.

Avatar Fallback

Re: [MA] Komatsu 951, rapport från visning

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539048 Jag har hört att du måste plugga i datorn och ta bort vissa felkoder för att börja köra igen.
Tex så har det inte gått att byta pump själv på nån maskin utan att koppla in datorn och rensa felkoder.

Avatar Fallback

Re: [MA] Komatsu 951, rapport från visning

novis??  
#539352 har nu kört 10500t med51anhar bara gått visst klater ad blue då på garantin ,bytt metkroken kran å strula lite aggregatventil men stått obefintligt

Användarvisningsbild

Re: [MA] Komatsu 951, rapport från visning

Fredrik Reuter  
#539353 Summa summarum Novis, är du nöjd?

   TS
Avatar Fallback

Re: [MA] Komatsu 951, rapport från visning

Hjelms  
#539844 Vi har nu passerat 10 000h, bytt 2 nox givare, lödde en kabelhärva till motordatorn sjukt nöjd med aggregatet vi har minskat vår slangförbrukning drastiskt gent emot Jd vi hade innan. Kommer inte ens fundera på ett annat väl igen om ett år

Avatar Fallback

Re: [MA] Komatsu 951, rapport från visning

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539896 Har dubbelpumpen hållit för er med 951?
Verkar ju som att dom större klarat sig bättre än 911 härikring iaf. Ingen adblue pump heller hjelms?
Upplever du komforten sämre än jd?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).