Sida 1 av 2

Rottne H21D, en genomgång  ARTIKEL

Postat: tor 26 mar 2015, 22:59
av Fredrik Reuter
Det är något speciellt med nya skogsmaskiner, visst är det?
Det undras om dem och de har liksom en egen dragningskraft.

Detta gäller oavsett vilken typ av skogsmaskin det gäller och eftersom undertecknad troligtvis är ungefär lika galen som alla andra fantaster så tänkte jag ta till vara på dessa chanser när de ges och först ut i en liten miniartikel blir storskördaren - Rottne H21D.
Eller, egentligen smygstartade jag med en liten genomgång av Komatsus 3PS system, hoppas kunna utöka detta till ex Komatsu 951:an när tillfälle ges, vi får se. Det beror som sagt på tillfälle och hur väl detta faller ut.
Det finns fyra + en H21:or ute i drift i skrivande stund. 4 + 1 för att fyra är serietillverkade och en är prototyp. Två av dessa finns i Värmland. Nr 2 finns i Östvärmland och ägs av Sveaskog och nr 3 finns i Mellanvärmland och ägs av Stora Enso.
Snart kommer nr 5 och den ska troligtvis till Hällefors.

Jag hälsade på nr 3, alltså Stora Ensos första Rottne H21D.

$matches[2]


Rottne H21D är byggd för krävande slutavverkning. Faktum är att den är, om inte störst, topp 3 bland de största skördarna för CTL (Cut To Length).
Är den stor så är den också tung. Ja, enligt Rottne väger den åttahjuliga version in på 26,7 ton. Troligtvis kan den gå över 30 ton med alla vätskor och hjulskydd (band).
Skogen där jag besökte H21:an var av det lite blötare slaget men faktum var att tyngden inte märktes värst på resultatet. Att den är åttahjulig spelar garanterat in tillsammans med bra planering och det faktum att skördaren främst skapar indirekta körskador.
Eller ja, inte skördaren utan om skördarföraren lägger dåliga vägar åt skotaren som bär den största tyngden, det är oftast då de största markskadorna uppkommer.

$matches[2]


8WD
Åttahjuliga skördare har annars blivit populärt den senaste tiden. John Deere, Ponsse, Eco Log och Rottne gör nu alla åttahjuliga versioner. Ej heller att förglömma Gremo som faktiskt kört med åtta hjul under en lång tid (och varit ensamma om det tills för några år sedan).
Fördelen är som nämnt bättre bärighet men också bättre stabilitet och bättre terrängegenskaper. Detta gäller oavsett tillverkare. Nackdelen är att det blir dyrare både i inköp och driftskostnad.
Alla fördelarna skriver de båda H21 förarna av aktuell maskin, Benny och Jan under på när jag pratade med dem. Stabilare än föregångaren som dessutom hade vätska i hjulen. Skotarförarna har redan efter 800h varit på dem med vägvalen.
De har alltså kört i såpass svår terräng att skotaren fått det svårt.

Motor
Bidragande orsak är givetvis också motorn, en John Deere 6090. En sexcylindrig diesel på 9 liter som levererar 305 hk och drygt 1300NM som max.
Motorn är en sk FT4 (Final Tier 4) och har därav urea tillsats (ex AdBlue). Förarna hade inte haft några problem med motorn ännu och den levererar den det ska. Något som slår mig är hur tyst den är. Inga vrål, inget skorrande, bara ett konstant lågt motorljud och ett visslande!
Visslandet är på tomgång högre än motorljudet så den visslar alltså högre än den morrar.
Anledningen är enligt Rottne med största sannolikhet oljecentrifugen som sitter efter vevhusventilation. Den snurrar ca 7.000rpm för att slunga bort oljan från luften och det gör den alltså med ett visslande. Du hör det i videorna.
Eftersom det är en FT4 finns också ett partikelfilter. Det är alltså slut på de svarta kvastarna ur avgasröret vid kapning, numer syns ingenting.
Beroende på belastning och körsätt så måste partikfiltret regenereras med jämna intervall. En procedur som tar upp till 30 min men som föraren för det mesta aldrig märker. Skulle en regenerering starta precis när man ska gå hem från skiftet så gör det inte så mycket att avbryta
den genom att stänga av motorn enligt Rottne. Regenereringen återtas när man startar igen.
Dieselförbrukning är alltid svårt att tala om. Kan nämna att under de första 800h hade denna H21:a ett snitt på ca 17/h. Detta enligt maskindatorn.
H21:an jag besökte hade tillvalet med extra dieseltank i framramen. Då rymmer tanken totalt på Rottne H21D 725 liter, med så stor tank kan maskinen gå flera skift innan tankning.

$matches[2]


Produktionsmässigt då?
Enligt förarna går det nästan inte att jämföra med föregående maskin (Rottne H20), H21:an är mycket bättre på allt. Rappare i aggregatet, starkare kran, hydraultryck och flöde så det räcker.
Eftersom förarna pratade om stor skillnad tog jag kontakt med Rottne för att kolla med dem vilka skillnaderna kan vara, här de främsta:
- Egna hydraulpumpar för kran och aggregat. Kran och aggregat behöver inte längre dela på oljan. Det är vanligt idag med tre pumpar (en är transmission då förutom de två andra) och alla de stora tillverkarna använder sig denna teknik idag. Flödena är för övrigt max 298 l/min för kran och 357 l/min för aggregatet.
- 300bar till aggregatet. Rottne har höjt maxtrycket och levererar nu 300 bar som max. De 15 baren extra gör tydligen skillnad.
- Till skillnad mot H20 så har Rottne lagt ner mycket arbete på att minimera mottrycken i returledningarna på H21:an. Detta ska också spela in.
- 5WD aggregat med två växlar i matningen. En extra matarvals och att låg och högväxel kan användas gör att aggregatet kan optimera matning utifrån trädets storlek.

EGS 706
EGS 706 är Rottnes egna aggregat som levereras som standard med Rottne H21D. En vidareutveckling av deras EGS 705 som fanns till bl a Rottne H20b.
Det är relativt mycket nytt på EGS 706. Fällbågen är ny och inte längre konstruerad av de Rottneklassiska galvaniserade rören. Nu är fällänken i svetsad stålplåt och märkfärgen förvaras i behållare på fällänken (istället för inuti rören som tidigare).
Diametermätningen är flyttad till toppknivarna. Likt de andra stora tillverkarna väljer nu alltså Rottne att köra med diametermätning i toppknivarna. Dubbla givare och datorn räknar ut ett medelvärde. Går ena givaren sönder kan man köra vidare med en givare tills man monterat en ny (likt Waratah mfl).
Lite unikt är att aggregatet är femhjulsdrivet. Förutom de vanliga matarvalsarna i ett fyrhjulsdrivet (två i armarna och två i bröstet) så har EGS 706 tre matarvalsar i bröstet. Två parallella konventionella och en ensam under dessa två.
Ihop med att matningen är tvåväxlad så gör detta att matningen troligtvis upplevs som både rapp och kraftig. Se på videorna och bedöm själva. Växlingen mellan de två olika hastigheterna sköter datorn med hjälp av information från längdmätning bl a.
Aggregatet väger ungefär som en Volvo D40, runt 1,6 ton. Det är ingen ovanlig vikt på ett stort slutavverkningsaggregat idag, men var är optionen för flerträdshantering? Att flerträdshantera i slutavverkning blir allt vanligare och med den kraft som finns i H21:an borde det inte vara några problem för Rottne att erbjuda denna option.

$matches[2]


RK 250
Kranen som ska bära aggregatet heter RK 250 på Rottne H21D. En ny mäktig skapelse som utan besvär bär EGS 706 ända ut till 11m.
Kransvängen har inga tuber utan dubbla hydraulmotorer, svängkraften är 62,4kNM
Lyftkraften är hela 325kNM eller 36,5 ton-meter. Detta är imponerande siffror som placerar denna kran i absoluta toppskiktet när det gäller kraft bland skördarkranar.
För att få ett grepp om hur mycket detta är fick jag siffror från Rottnes testmätning. RK 250 lyfter drygt 2,2 ton på 11m, detta är nettovikt, alltså klarar den att lyfta 2,2 ton med aggregatet på 1,6 ton monterat!
När man står nära kranen så förstår man, bommen är riktigt kraftig!

$matches[2]

$matches[2]


Hytt
Hytten är närapå identisk med tidigare hytt som återfinns på Rottnes övriga skördare.
Den nya apteringsdatorn Forester från Dasa är standard i H21D. Maskindatorn är "vanliga" D5 med den skillnaden att den delar skärm och gränssnitt med Forester.

Ok, detta får bli del 1 av denna miniartikel, resten fyller vi förhoppningsvis på tillsammans och har ni några frågor eller hittar fel, tveka inte skriva här i tråden.

Nedan följer de videosnuttar jag gjorde i samband med besöket.







#miniartikel15

Re: [MA] Rottne H21D, en genomgång

Postat: tor 26 mar 2015, 23:30
av skogsjan695xl
En sak till jag kom att tänka på att h21an hytt svänger +/- 90° ist för +/- 45° som det har varit tidigare.

Re: [MA] Rottne H21D, en genomgång

Postat: tor 26 mar 2015, 23:35
av Fredrik Reuter
Kanonbra! Tackar för detta.
Det syns faktiskt på första filmen bl a när han backar.

Re: [MA] Rottne H21D, en genomgång

Postat: fre 27 mar 2015, 02:25
av stegmaster
Nu vet jag lite(eller snarare inget) om skördare, vilket min undran kanske speglar, men vilken jättefördel er det med at ha kranen monterad mitt framför hytten, mitt i siktområde, sen man fortfarandet har detta???
När man ser film inn ifrån hytten, ser det nästan ut som man skulle satt et skördaraggregat på en traktorgrävare typ Huddig/Lännen.
Har ju bättre sikt til aggregatet på min grävmaskin med Naarva aggregat en detta. :surp:
Nu har vel Valmet/komatsu og Eco log med fler hatt kranen på sidan i mange år, och nu ochså Ponsse med sin scorpion, så varför kör Rottne och John Deere fortfarandet vidare med konspetet med kranen rett framför hytten??? :o

Annars trevliga filmer du gjordt Fredrik. :grin:

Re: [MA] Rottne H21D, en genomgång

Postat: fre 27 mar 2015, 14:30
av Fredrik Reuter
Tack Stegmaster,
Ja, det är nog en fråga om filosofi och hävd.
Men det är lite pest eller kolera om du frågar mig.
Kran placerad framför har en nackdel när vägträd ska fällas, då får man vrida huvudet och överkroppen för att se exakt. Men vänder man på det är det väldigt liten procent av träden som tas när kranen är i vägen. Kan inte säga att det var något som störde mig när jag körde.
Å andra sidan är ex Komatsus placering också bra, man ser ju grymt bra rakt fram. En liten nackdel kan vara om du måste se till höger genom sidorutan. Där är det sämre sikt.
Liknande är det för Ponsse Scorpion. Grym sikt framåt och åt sidorna. Men har hört dem som klagat när man ska kolla uppåt (vilket man gör relativt också i en skördare). Så, som sagt, en vanesak och pest eller kolera.

Hjulning är en annan sak, då är både Komatsu, Eco Log och Ponsse mycket bättre än ex JD, Gremo och Rottne. Men i ärlighetens namn är det inte så mycket hjulning att tala på, det är ett sekundärt problem enligt mig.

Vissa jag pratat med säger att kran på framdelen är bättre för det minskar vibrationerna i hytten (och kroppen). Hur det är med detta får gärna andra med mer erfarenhet av olika maskintyper svara på.

Vad tycker ni andra?

Re: [MA] Rottne H21D, en genomgång

Postat: fre 27 mar 2015, 18:01
av totte
Snyggt filmat! Vad har du för grejor för det?

Re: [MA] Rottne H21D, en genomgång

Postat: fre 27 mar 2015, 20:23
av bodaedet
Fina filmer :-BD. Det vore kul å köra en stor maskin någon gång, H8an räknas väl inte riktigt dit :wink:

Re: [MA] Rottne H21D, en genomgång

Postat: fre 27 mar 2015, 20:34
av jönsson84
En stor fördel anser jag med att inte kran o hytt hänger ihop är att det blir lugnare i hytten. Mindre ryck,skakningar och vibrationer som känns när man upparbetar.
En annan fördel är att man vid gallring enklare kan göra instick och få ett par meters extra räckvidd om man har kranen i änden på maskin,svänger man ut så man har vridhuset i vägkanten bara. Svårare/kräver mer plats när man har kranen monterad "mitt på" maskin.

Re: [MA] Rottne H21D, en genomgång

Postat: lör 28 mar 2015, 12:07
av Fredrik Reuter
Tackar!
Jag kan dra igång en tråd om mina videoambitioner. Filmar nu med en Panasonic GH4 med 12-35 glugg.
H8:an må vara liten (H21:an lyfter nog H8:an på kort arm...), men den är svårslagen i körglädje!

Tack för dina synpunkter Jönsson84!

Re: [MA] Rottne H21D, en genomgång

Postat: lör 28 mar 2015, 12:15
av jelu777
vilket jävla monster!!!

Re: [MA] Rottne H21D, en genomgång

Postat: lör 28 mar 2015, 16:00
av skogsjan695xl
Nr 5 har nog kommit. Deras gamla h20 står på maskinväst.

Re: [MA] Rottne H21D, en genomgång

Postat: sön 05 apr 2015, 13:05
av Fredrik Reuter
Hej,
Ok, då är alltså 3 av 5 H21:or placerade i Värmland, lite konstigt nästan.
Nr 5 ska f.ö vara en sexhjulig, första sexhjuliga h21D.

Re: [MA] Rottne H21D, en genomgång

Postat: sön 05 apr 2015, 14:21
av Vedmaskin
När jag var på maskinvisning förra helgen. Så sa en försäljare att dom hade sålt tio maskiner.

Jag är osäker på om det var 6 av dom som var sexhjuliga eller åttahjuliga.

Re: [MA] Rottne H21D, en genomgång

Postat: tor 09 apr 2015, 09:43
av Fredrik Reuter
Hej,
Spännande, tack för rapporten Vedmaskin!
Rimligtvis borde det vara merparten som är åttahjuliga, det är ju trenden nu, eller vad tror ni?

Re: [MA] Rottne H21D, en genomgång

Postat: tor 09 apr 2015, 11:35
av alias
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Spännande, tack för rapporten Vedmaskin!
Rimligtvis borde det vara merparten som är åttahjuliga, det är ju trenden nu, eller vad tror ni?


Man får ju hoppas på det, annars lär väl den 6-hjuliga H21:ans bakände fungera som ett än effektivare drivankare än den gör på H20:n. Tycker inte att det behöver vara särskilt blött i marken förrän denna gräver ner sig av vad jag har sett när Södra varit på föräldragården med sådan maskin.

MVH
Alias