Det undras om dem och de har liksom en egen dragningskraft.
Detta gäller oavsett vilken typ av skogsmaskin det gäller och eftersom undertecknad troligtvis är ungefär lika galen som alla andra fantaster så tänkte jag ta till vara på dessa chanser när de ges och först ut i en liten miniartikel blir storskördaren - Rottne H21D.
Eller, egentligen smygstartade jag med en liten genomgång av Komatsus 3PS system, hoppas kunna utöka detta till ex Komatsu 951:an när tillfälle ges, vi får se. Det beror som sagt på tillfälle och hur väl detta faller ut.
Det finns fyra + en H21:or ute i drift i skrivande stund. 4 + 1 för att fyra är serietillverkade och en är prototyp. Två av dessa finns i Värmland. Nr 2 finns i Östvärmland och ägs av Sveaskog och nr 3 finns i Mellanvärmland och ägs av Stora Enso.
Snart kommer nr 5 och den ska troligtvis till Hällefors.
Jag hälsade på nr 3, alltså Stora Ensos första Rottne H21D.
Rottne H21D är byggd för krävande slutavverkning. Faktum är att den är, om inte störst, topp 3 bland de största skördarna för CTL (Cut To Length).
Är den stor så är den också tung. Ja, enligt Rottne väger den åttahjuliga version in på 26,7 ton. Troligtvis kan den gå över 30 ton med alla vätskor och hjulskydd (band).
Skogen där jag besökte H21:an var av det lite blötare slaget men faktum var att tyngden inte märktes värst på resultatet. Att den är åttahjulig spelar garanterat in tillsammans med bra planering och det faktum att skördaren främst skapar indirekta körskador.
Eller ja, inte skördaren utan om skördarföraren lägger dåliga vägar åt skotaren som bär den största tyngden, det är oftast då de största markskadorna uppkommer.
8WD
Åttahjuliga skördare har annars blivit populärt den senaste tiden. John Deere, Ponsse, Eco Log och Rottne gör nu alla åttahjuliga versioner. Ej heller att förglömma Gremo som faktiskt kört med åtta hjul under en lång tid (och varit ensamma om det tills för några år sedan).
Fördelen är som nämnt bättre bärighet men också bättre stabilitet och bättre terrängegenskaper. Detta gäller oavsett tillverkare. Nackdelen är att det blir dyrare både i inköp och driftskostnad.
Alla fördelarna skriver de båda H21 förarna av aktuell maskin, Benny och Jan under på när jag pratade med dem. Stabilare än föregångaren som dessutom hade vätska i hjulen. Skotarförarna har redan efter 800h varit på dem med vägvalen.
De har alltså kört i såpass svår terräng att skotaren fått det svårt.
Motor
Bidragande orsak är givetvis också motorn, en John Deere 6090. En sexcylindrig diesel på 9 liter som levererar 305 hk och drygt 1300NM som max.
Motorn är en sk FT4 (Final Tier 4) och har därav urea tillsats (ex AdBlue). Förarna hade inte haft några problem med motorn ännu och den levererar den det ska. Något som slår mig är hur tyst den är. Inga vrål, inget skorrande, bara ett konstant lågt motorljud och ett visslande!
Visslandet är på tomgång högre än motorljudet så den visslar alltså högre än den morrar.
Anledningen är enligt Rottne med största sannolikhet oljecentrifugen som sitter efter vevhusventilation. Den snurrar ca 7.000rpm för att slunga bort oljan från luften och det gör den alltså med ett visslande. Du hör det i videorna.
Eftersom det är en FT4 finns också ett partikelfilter. Det är alltså slut på de svarta kvastarna ur avgasröret vid kapning, numer syns ingenting.
Beroende på belastning och körsätt så måste partikfiltret regenereras med jämna intervall. En procedur som tar upp till 30 min men som föraren för det mesta aldrig märker. Skulle en regenerering starta precis när man ska gå hem från skiftet så gör det inte så mycket att avbryta
den genom att stänga av motorn enligt Rottne. Regenereringen återtas när man startar igen.
Dieselförbrukning är alltid svårt att tala om. Kan nämna att under de första 800h hade denna H21:a ett snitt på ca 17/h. Detta enligt maskindatorn.
H21:an jag besökte hade tillvalet med extra dieseltank i framramen. Då rymmer tanken totalt på Rottne H21D 725 liter, med så stor tank kan maskinen gå flera skift innan tankning.
Produktionsmässigt då?
Enligt förarna går det nästan inte att jämföra med föregående maskin (Rottne H20), H21:an är mycket bättre på allt. Rappare i aggregatet, starkare kran, hydraultryck och flöde så det räcker.
Eftersom förarna pratade om stor skillnad tog jag kontakt med Rottne för att kolla med dem vilka skillnaderna kan vara, här de främsta:
- Egna hydraulpumpar för kran och aggregat. Kran och aggregat behöver inte längre dela på oljan. Det är vanligt idag med tre pumpar (en är transmission då förutom de två andra) och alla de stora tillverkarna använder sig denna teknik idag. Flödena är för övrigt max 298 l/min för kran och 357 l/min för aggregatet.
- 300bar till aggregatet. Rottne har höjt maxtrycket och levererar nu 300 bar som max. De 15 baren extra gör tydligen skillnad.
- Till skillnad mot H20 så har Rottne lagt ner mycket arbete på att minimera mottrycken i returledningarna på H21:an. Detta ska också spela in.
- 5WD aggregat med två växlar i matningen. En extra matarvals och att låg och högväxel kan användas gör att aggregatet kan optimera matning utifrån trädets storlek.
EGS 706
EGS 706 är Rottnes egna aggregat som levereras som standard med Rottne H21D. En vidareutveckling av deras EGS 705 som fanns till bl a Rottne H20b.
Det är relativt mycket nytt på EGS 706. Fällbågen är ny och inte längre konstruerad av de Rottneklassiska galvaniserade rören. Nu är fällänken i svetsad stålplåt och märkfärgen förvaras i behållare på fällänken (istället för inuti rören som tidigare).
Diametermätningen är flyttad till toppknivarna. Likt de andra stora tillverkarna väljer nu alltså Rottne att köra med diametermätning i toppknivarna. Dubbla givare och datorn räknar ut ett medelvärde. Går ena givaren sönder kan man köra vidare med en givare tills man monterat en ny (likt Waratah mfl).
Lite unikt är att aggregatet är femhjulsdrivet. Förutom de vanliga matarvalsarna i ett fyrhjulsdrivet (två i armarna och två i bröstet) så har EGS 706 tre matarvalsar i bröstet. Två parallella konventionella och en ensam under dessa två.
Ihop med att matningen är tvåväxlad så gör detta att matningen troligtvis upplevs som både rapp och kraftig. Se på videorna och bedöm själva. Växlingen mellan de två olika hastigheterna sköter datorn med hjälp av information från längdmätning bl a.
Aggregatet väger ungefär som en Volvo D40, runt 1,6 ton. Det är ingen ovanlig vikt på ett stort slutavverkningsaggregat idag, men var är optionen för flerträdshantering? Att flerträdshantera i slutavverkning blir allt vanligare och med den kraft som finns i H21:an borde det inte vara några problem för Rottne att erbjuda denna option.
RK 250
Kranen som ska bära aggregatet heter RK 250 på Rottne H21D. En ny mäktig skapelse som utan besvär bär EGS 706 ända ut till 11m.
Kransvängen har inga tuber utan dubbla hydraulmotorer, svängkraften är 62,4kNM
Lyftkraften är hela 325kNM eller 36,5 ton-meter. Detta är imponerande siffror som placerar denna kran i absoluta toppskiktet när det gäller kraft bland skördarkranar.
För att få ett grepp om hur mycket detta är fick jag siffror från Rottnes testmätning. RK 250 lyfter drygt 2,2 ton på 11m, detta är nettovikt, alltså klarar den att lyfta 2,2 ton med aggregatet på 1,6 ton monterat!
När man står nära kranen så förstår man, bommen är riktigt kraftig!
Hytt
Hytten är närapå identisk med tidigare hytt som återfinns på Rottnes övriga skördare.
Den nya apteringsdatorn Forester från Dasa är standard i H21D. Maskindatorn är "vanliga" D5 med den skillnaden att den delar skärm och gränssnitt med Forester.
Ok, detta får bli del 1 av denna miniartikel, resten fyller vi förhoppningsvis på tillsammans och har ni några frågor eller hittar fel, tveka inte skriva här i tråden.
Nedan följer de videosnuttar jag gjorde i samband med besöket.
#miniartikel15
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto