Skördare

Fördelar/nackdelar med äldre/nyare rottne rapider

2 inlägg 3265 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fördelar/nackdelar med äldre/nyare rottne rapider

Krille  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23586 Eftersom träden fortsätter falla lite titt som tätt efter tidigare stormar funderar vi på att skaffa en rapidskördare för att slippa ta in skördare när det blir för mycket att hugga.

Närheten till Rottne gör valet av fabrikat enkelt men är en gammal eller nyare rapid att föredra samt vilket mätsystem? Vi talar huvudsakligen om tvågreppare på grund av prisbilden och att det borde vara lättare att hålla igång. Någon tidig gallring är ju inte aktuellt utan vindfällen i alla luckor och eventuellt någon sista gallring. Det har väl suttit både det ena och andra mätystemt i, 3 fövrval, dasa 380 sov.. vad har ni för erfarenheter?



   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23589 Jodå det finns ett gäng olika.

3 förval. enkelt å minimalt med elektronik.

System 90, Rottes egna. Sak oxå va enkelt, är inte värdeaptering utan läng och diameter inget avancerat.

HMA 15 har för mig det heter så. Rottnes egan det oxå ska väl va rätt avancerat. känner inte till det så mö.

Dasa 380. gammalt system som många aggregat å tillverkare använnder.
Ska va en hel del koder å hålla reda på för å ändra å grejja i det. Har inte heller så bra koll på det.

DSP4000 Rottnes egna. Har det själv i vår 5000. Mycke bra system enkelt å förstå och allt i klartext. inget svårt alls å lära sig.

Så om jag ska rekomendera så är det DSP4000 i första hand.
men då får man ju upp på aningen nyare maskin. Se till så att den har nya data skärmen i så fall. Dom äldre om dom går sönder måste ersättas med nyare modell som kostar pluring...

2:a Håller jag nog för System 90.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).