Sida 1 av 1

Hydrauloljebyte på ÖSA 250 Super-EVA

Postat: mån 24 nov 2014, 00:55
av Hybrid-EVA
Hej!

Jag vill ha tips på ett smidigt sätt att tappa ur hydrauloljan ur tanken på min Super-EVA
(troligtvis likadant på ÖSA 250 skotare).

Hydraultanken saknar avtappningsplugg.

Påfyllningen är inget problem då maskinen har egen påfyllningspump som suger in den
nya oljan via returfiltret.

Jag undrar även hur man "luftar hyttdomkraften". Olja saknas inte, men den bär sig
konstigt åt stundtals när jag pumpar upp eller ner hytten (tappar pumpverkan för att
sedan komma tillbaka igen osv).

Re: Hydrauloljebyte på ÖSA 250 Super-EVA

Postat: tis 25 nov 2014, 13:32
av mbtrac
hade en sådan 250 e i 14 år hittade aldrig någon plugg till avtappning , går att skruva ur luftnippel å suga med smal slang , samt elpump. ang hyttdomkraft bytte vi våran den .går även att repa, finns i alfta. ösa gamla försäljning,lager

Re: Hydrauloljebyte på ÖSA 250 Super-EVA

Postat: tis 25 nov 2014, 17:24
av axwell
Här duger det inte med ösa, du får suga.

Vet inget om oljevolymen, den här kanske är för liten, fungerar perfekt och priset suger inte............
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... nde-20727/
Växelverkande, suger i ena slangen vid drag, skickar ut i den andra vid tryck, 0,5 l/drag
Slangarna är mycket längre än vad bilden visar.

Från 500 kr och uppåt finns det mer hitech-pumpar.

Re: Hydrauloljebyte på ÖSA 250 Super-EVA

Postat: ons 26 nov 2014, 07:40
av mbtrac
nej den är för söligt med finns elpumpar har på biltema eller andra firmor helst ska oljan va varm går fortare då är du nöjd med din 250e kör du mkt är nästan omöjligt nu för allt regn ja kör inte på entrepenad bara åt oss själva, tycker det borde frysa snart,motor olja är lätt att byta i din eva du har väl sett pumpen in till batterierna

Re: Hydrauloljebyte på ÖSA 250 Super-EVA

Postat: tis 02 dec 2014, 22:33
av Hybrid-EVA
Det verkar inte vara många EVA-ägare som har läst den här tråden...

Ingen har nämnt något om vakuumpump heller.

Jag har vakuumpump på min maskin och tänkte försöka med följande:
Starta vakuumpumpen och bygga upp ett undertryck i hydrauloljetanken under några minuter
för att sedan lossa sugslangen vid hydrostatpumpen (1-tumsslang) och hoppas att undertrycket
håller igen oljan (blir söligt annars ;) för att sedan skicka över slangen i ett tomfat och stänga av
vakuumpumpen. Jag brukar använda vakuumpumpen vid slangbyte på skördaraggregatet o dylikt,
men då är ju slangarna klenare och längre bort från tanken, så jag tvekade lite inför att använda
vakuumpumpen till 1-tumsslangen och tänkte därför kolla här först...
I morgon skall jag testa i alla fall.

Angående min hyttdomkraft så upptäckte jag att slangarna är något "gistna" då man kan se
att de "svettas olja" när jag pumpar med handtaget. Där olja kan gå ut kan troligtvis också
luft komma in i systemet. Jag skall därför byta till nya slangar. Jag bytte domkraft för ett tag
sedan då den hade uppfört sig likadant redan tidigare.

För att svara på "mbtrac"´s fråga om min maskin:
Jag köpte den i samband med stormen Gudrun för snart 10 år sedan, och kör uteslutande i min
egen skog med den. Maskinen är ombyggd 1995 enligt Gremos "Greve-koncept" vilket innebär
följande: Motorn bytt till Perkins 1006-6T (1270 A). Kranen bytt till Loglift L190 V (1270 A).
Arbetshydraulikpumpen är bytt till 130 cc (1270 A).
Skördaraggregatet bytt till Ponsse H60, dator och mätbox kommer från Ponsse. Kranspakarna
bytta till mini-spakar (VOAC). Midjelåset ombyggt till kolvar (Skogsmekan Malå). Ramen är
förstärkt på vagnsdelen (under hytten).
Jag tycker rätt bra om maskinen, känns dock lite stor i förstagallringarna då jag helst kör med
band på (310 bred med breddningsringarna) för stabilitetens skull. (Loglift-kranen har ju en
högre tyngdpunkt än ÖSA´s originalkran). Dock är den stark som f-n (lyfter lätt 950 kg aggregat
+ förstagallringsstam på 10 m räckvidd...). Något som tydligen TJ 1070 har problem med...;)

Jag har inte börjat avverka än denna säsongen då det har regnat mycket och därför känsligt för
körskador. Jag har gått med röjsågen istället...
Det har som sagt blivit mycket storm- och barkborrehyggen de senaste 10 åren så röjningsbehovet
är stort.

Med hälsningar från blekinge
"Hybrid-EVA" (signaturen förklarad av ombyggnaden ovan)

Re: Hydrauloljebyte på ÖSA 250 Super-EVA

Postat: tis 02 dec 2014, 22:39
av Tosca
Vaccumpumpen gör troligen ingen större skillnad när det rör sig om så grova slangar och så närma tanken, det berömda "kluckandet" kommer med all sannolikhet att höras.

Re: Hydrauloljebyte på ÖSA 250 Super-EVA

Postat: tis 09 dec 2014, 22:08
av Hybrid-EVA
Jag tänkte bara återrapportera om mitt försök med vacuumpumpen enligt mitt förra inlägg:
Det gick kanonbra! Vacuumpumpen är så effektiv att det endast kom ett par droppar när jag
skruvade bort slangen vid hydrostatpumpen. Det var faktiskt söligare att byta transmissionsfiltret
(liggande filter).

Re: Hydrauloljebyte på ÖSA 250 Super-EVA

Postat: ons 17 dec 2014, 21:12
av erik-250
Hej. Jag har med en super Eva med 1270ins motor och pump. Har du inga bilder på din maskin ? Vore roligt att se med loglift kran och annat midjelås.

Re: Hydrauloljebyte på ÖSA 250 Super-EVA

Postat: fre 08 jan 2016, 19:05
av Hurtig
Hybrid-EVA skrev:
Angående min hyttdomkraft så upptäckte jag att slangarna är något "gistna" då man kan se
att de "svettas olja" när jag pumpar med handtaget. Där olja kan gå ut kan troligtvis också
luft komma in i systemet. Jag skall därför byta till nya slangar. Jag bytte domkraft för ett tag
sedan då den hade uppfört sig likadant redan tidigare.



Hejsan! jag vet att det var länge sedan denna tråd var aktuell, men då jag verkar ha liknande problem på min hyttpump tänkte jag fråga ifall du blev bukt med problemet när du bytte slangar?

Jag har inte sett att mina slangar blöder någonting men de är ganska slitna. Själva domkraften har jag rivit isär och kontrollerat, den fungerar alldeles utmärkt åtminstone utan belastning.