Skördare

Mellanstor skördare?

8 inlägg 5597 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mellanstor skördare?

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1154 Skulle behöva lite råd och synpunkter... Har börjat fundera på att skaffa en lite äldre skördare, ca 8-12 år gammal. Kranen bör ha 10m räckvidd och helst 6wd/8wd.Ska avverka och gallra ca5000m så det ska vara en maskin som fungerar till både stickvägsgallring och averkning.
Maskiner jag funderat på är valmet 901/911 , ponsse hs10/hs16 och skogsjan 695



   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#1155 Hej Mummelman och välkommen!

Vilket maxpris kan du tänka dig ungefär?
Jag är inte säker på att jag kan ge nåt bra tips, men andra kanske kan ge tips om man vet hur mycket det finns i "spenderarbyxorna" :wink:

MvH Fredrik

Avatar Fallback
mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1161 Hade tänkt mig 200-300k

   TS
Avatar Fallback
johan  
#1162 hej!
jag skulle sattsa på valmet eller ponsse dom kanse är lite dyrare men är bätter kvalitet. saker att tänka på : vad är det för dator, kranen om du ska köra mycket i gallring så är teleskopkranen på valmet inte att rekomendera man slår i träderna , tungmaskin = stadig. m.m
mvh johan

Avatar Fallback
mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1163 Både Valmet och Ponsse har väll teleskåpkran?
Det verkar att vara lite lättare med delar till valmet än Ponsse, men de jag har pratat med säger att ponsse håller bättre. Den jag pratat med anser att det bara finns 2 bra märken, Ponsse och Timberjack (jd) så det vore bra med andra synpunkter....

   TS
Användarvisningsbild

Begagnat val

Skog  
#6158 Hej!!

Skogsjan eller Valmet är nog de som kanske är lättast att köra, men du lär få skruva mer än du kör, Ponssen är rätt enkelt uppbyggd med Vickers ventiler som är väldigt driftsäkra & i regel säker dia&längdmätning.
Men begagnat är alltid begagnat.

Användarvisningsbild
Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6171 Vilket märke du än väljer så kommer du få skruva! Köp maskin av ett märke med god service och reselvdels tillgång nära där du kör. Jag skulle satsa på en 911.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6173 Om du köper nåt för prislappen runt 2-300 000 så blire det nog rätt mycket skruvande,jag skulle tipsa att du köpt en eva/supereva i sådana fall. ligger i de prisklasserna,samt att de finns en hel del med beg. delar osv.
Kanske inte världens modernaste,men för det priset får du nog inte mkt. mer heller.
En Skogsjan 695 som har gått lite timmar ska du nog passa dig för,mkt. dyra saker som kan gå sönder,du har ju en hydraulmotor till varje hjul. Pajjar en sån finns risken att de åker runt "skrot" i systemet vilket kan resultera i ett pumpras också.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).