Sida 1 av 1

Hur gick det för spindeln (TJ gående skördare).

Postat: tor 26 jan 2006, 08:49
av Defender
Vad hände med Timberjacks spindel prototyp som hade ben istället för hjul och var en gående skördare? Var det inte dotterbolaget till Timberjack (senare John Deere) i Finland som gjorde denna. Hette inte det Plustech? Snacka om innovation men vad hände med den gående skördaren?

Postat: tor 26 jan 2006, 09:42
av Ola
Just ja den minns man när den var aktuell :)

Måste inte det ha varit en av de dummaste ideerna genom tiderna? Eller är det bara jag som tycker att det är helknäppt?

Visst framkomligheten borde det inte vara något fel på, men hastigheten och så måste det vär ruska föraren ganska så ordentligt!

Nja men om en massa år kanske det finns en vidareutveckling, vem vet? Men än är ju inte tekniken mogen för något sådant.

Postat: tor 26 jan 2006, 10:52
av Defender
dum ide det vet jag inte. Framkomlighetn bord bli hög, och jag tror inte att föraren kommer att skakas runt så mycket. det jag kommer ihåg av den är att den var fruktansvärt långsam.

Jag gillar dock tekniken, den är ju helt annorlunda än den vedertagna. Alltid roligt när folk vågar prova nått nytt.

Postat: tor 26 jan 2006, 23:04
av Ola
Visst är det kul med inovationer, men ibland blir det lite väl mycket ;)

Vet iaf att timberjack fick en massa uppmärksamhet för den på elmia. Så bortkastat kanske det inte var.

Men de hade ju lite problem om maskinen trampade ner ett ben i ett blöthål, så blev det lite konstigt.

Framkomligheten är säkert bättre än en hjul maskin och man skulle nog kunna smyga runt inne i gallringsbestånd som bara den. Men sedan skall virket ut också. Skotaren får nog problem att följa maskinen inne i bestånd :)

Postat: sön 26 mar 2006, 01:20
av MasseyFerguson
jag såg på spindeln på elmia 96 eller när det var. jag var blott bara sex år så när jag skulle komma lite nämre för att titta på maskinen kom jag förstås bort från min bror och far. den historien kan vi ta en annan gång. Men det verkade som dom höll på med den till för ett par år sen då jag var inne på deras hemsida

Postat: tis 18 apr 2006, 12:44
av Mange
Hahahahaha!
Häftig design!

Den i en park i St-holm en mörk natt! :lol: :lol:

Postat: sön 02 mar 2008, 13:05
av getost91
inte kul om man kör fast eller går ner i nå träsk , kan ju inte precis dra upp den

mm

Postat: sön 02 mar 2008, 22:11
av HV71_ROBIN
Den var välldigt långsam...Den har väll fastnat i utvecklingen :P

Postat: fre 07 mar 2008, 18:11
av harvesterhead
Det är samma sak som besten. Det är inte dumt,det är bara roligt.. :D

Re: Hur gick det för spindeln.

Postat: tor 16 apr 2009, 20:11
av Fredrik Reuter
Hej,
En tysk designer har tydligen anammat delar av spindeln-projektet:

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 555921.ece

Lite annan tappning dock och bara "på pappret" vad det verkar.
Vad tror ni, kommer en sådan maskin synas i morgondagens skogar?

Re: Hur gick det för spindeln.

Postat: tor 16 apr 2009, 21:35
av skogsjan695xl
nja, jag har svårt att tro att nått sånt kommer ut i skogen på riktigt, visst det kommer väll säkert vandra och gå nån sån prototyp, men fy satan när det är 2km i till avverkningen. nej jag tror inte det blir nån jätte hit.

Re: Hur gick det för spindeln.

Postat: tor 16 apr 2009, 23:34
av skogsjan695xl
trislc skrev:Läs följande kloka inlägg om detta, Fortfarande NT:

Anledningar till att dagens maskiner är designade som dom är;

Det finns flera anledningar till att skogsmaskiner ser ut som dom gör idag.

Först och främst måste dom bestå av någorlunda standardiserade bitar som tål mycket stryk och som går att reparera eller byta ute i skogen med hjälp av enkla handverktyg.

Skogsmaskiner måste gå att transportera på en normal maskintrailer utan att höjd eller bredd överskrider vad vägnätet tillåter.

Maskinerna ska vara möjliga att "hjula" kortare sträckor, typiskt 5-10km eller så, med någorlunda hastighet, typiskt 20km/h eller mer. Detta för att undvika kostsamma trailertransporter mellan närliggande skift.

Maskinerna kommer för eller senare att köra fast, oavsett hur dom är konstruerade. Många förare tar risker och testar maskinens gränser hela tiden vilket leder till ett antal fastkörningar varje år för varje maskin.

En hjulförsedd maskin går att dra upp, men hur bärgar man en benförsedd maskin som dessutom står där hjulförsedda maskiner inte kommer fram?

Får förresten en benförsedd maskin verkligen lägre marktryck än en hjulförsedd maskin?

"Skördare skadar normalt inte marken särskilt mycket, de stora skadorna står skotaren (som kör fram virket ur skogen) för.

Hur är det tänkt att man ska få fram virket som avverkats där maskiner mer hjul inte kan ta sig fram?

Hur tar man upp/ner virket längs branter där en hjulförsedd maskin inte tar sig fram?

I Sverige brukar man förresten inte bedriva aktivt skogsbruk på oländiga eller sanka partier. När man upprättar en skogsbruksplan brukar dessa partier tas upp som områden som ska lämnas orörda för naturvård.

Personligen tycker jag att man borde lägga krutet på skotarna istället, El-Forest är ett bra exempel på nytänkande på skotarsidan.

Benförsedda maskiner känns som en uppfinning för att "bevisa att det går" snarare än en lösning på ett verkligt problem. "


Betänkande från insatt person med praktisk erfarenhet - eller hur?



kan inte annat än hålla med dig på detta inlägg, du slog huvet på spiken. Pricken över i :lol:

Re: Hur gick det för spindeln.

Postat: fre 17 apr 2009, 15:02
av novis??
det var en massa eu pengar finnarna måste använda när projektet var slut var spindeln slut

Re: Hur gick det för spindeln.

Postat: fre 17 apr 2009, 23:37
av Anders Olsson
>>trislc & skogsjan695xl

hehe, man får tacka för komplimangerna då.. :cool: