Av dom "stora" så är det länge sen Lillebror lades ner,770 försvann för nåt år sen,dom röda hade sin 701 en gång och Ponsse har aldrig haft nån beståndsgående.
Sampo hade i sin senaste kundtidning ett reportage om den nya stora 4-hjuliga skördaren dom börjat sälja,sätter en gallsten på att vi får se en 6-hjulig Sampo i 1170-klass inom en nära framtid.
Så blir bara några svenska tillverkare kvar då med Rottne i spetsen ( som inte säljs hos oss )
Vad kan då göras
Tja,ett sätt kunde vara olika taxor beroende på stickvägsavstånd.Detta kunde uppmuntra entreprenörer att skaffa beståndsgående
För länge,länge sen träffade jag en entreprenör under de årligen återkommande ÖSA-dagarna.
Han körde en kombination Lillebror-Eva och fick därmed flera fördelar.
Evan gick som normal stickvägsgående medan Lillebror skötte mellanzonen.
Blev förstås en maskin mer att flytta,men istället blev personaltrivseln högre eftersom det var 3 gubbar igång på samma gång.
Skotarnas lastindexutveckling är förstås en sorglig historia,men det finns beskrivet i en egen tråd...