Skördare

beståndsgående skördare på väg att dö ut?

303 inlägg 141981 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

beståndsgående skördare på väg att dö ut?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276597 En fundering som slagit mej... typ alla byter sina beståndsgående gallringsmaskiner mot stora med långkran, varför förstår jag, då ja själv gjort samma sak. Men samtidigt pratas det om att maskinerna ska vara så lätta å beståndsgående för att få tätare bestånd som skall klara vind osv....
Vi har ju en av varje, tigercat h09 å en eco-log 560... min far har kört den lilla å ja den stora, nu blev det pumpbyte på den lilla å min far fick köra 560n för första gången på 1.5år, gissa om han vill tillbaka till tigercaten?
Nåja, ser en trend i att dom mindre försvinner mer å mer... antagligen på grund av ekonomin....
Hur upplever ni det?



   TS
Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Skogsforskare  
#276612 Om man hugger fram stickvägarna vid första gallring så hinner träden anpassa sig till läget vid en stickväg och då vinner man på sikt inget på beståndsgående skördare, annat än utseendemässigt.

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

loppan  
#276618 Upplever raka motsatsen här i Västergötland då det enbart fanns gallringsmaskin i 1070 storlek att få tag på för fem år sedan.
Här dominerar ju bondeskogsbruket med många privata skogsägare.
Nu så vet jag flera huggarlag med H8 och liten skotare efter.
I dessa trakter så efterfrågas detta mer och mer av privatskogsägare samt att det inte verkar bli så väldigt mycke dyrare än förstagallring med en storlek större maskin.

Var och tittade på 25 årig granplantering för några veckor sedan gallrat med H8/vimekskotare och det såg mycket bra ut,ibland så var det svårt att fatta vilken väg maskin hade kört.
Ofta så kör man även andragallring med småmaskiner och får på det viset inte problemet med att
stickvägarna behöver huggas upp då heller.
Det blir då en konsekvent undergallring.
Jag är övertygad om att det går att få en större volymuttag i dessa trakter under omloppstiden genom att undvika ett högt volymuttag i stickväg på detta vis.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Skogsforskare  
#276620 Det förutsätter att du har lika tätt mellan stickvägarna som om du haft rejäla stickvägar från början. Det är den totala grundytan som styr tillväxten. Dessutom ska det ju normalt sett vara "stickvägsavstånd" mellan alla träd när du närmar dig slutavverkning. Fyra meter mellan träden motsvarar 625 st/ha.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276621 Kan hålla med att det ser fördj*vligt ut efter en gallring med stor maskin.
Men har det gått några år så tätas stickkvägen till.
Vid andra gallring måste ändå vägar tas upp och då är träden mera vidkänsliga.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Hema  
#276637 Ingen stor maskin kommer in o kör i min skog!

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

halvproffs  
#276642
Hema skrev:Ingen stor maskin kommer in o kör i min skog!


Håller delvis med dig Hema. Första och andra gallring brukar jag för det mesta göra själv för då får JAG det som JAG vill ha. Lejt någon 1:a gallring och 2:a gallring med maskin men med mycket tveksamt resultat. Släpper inte in någon maskin på mjuka marker. Sett alltför mycket som verkligen avskräcker.
Tyvärr är det väl så också med dåliga ersättningar till skördarna att det måste produceras max för att det skall gå ihop och då blir kvaliten på jobbet lidande?

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Hema  
#276646 Jag vill iaf inte ha mer sönderkörda marker hos mig. Sedan lutar det mer och mer att jag ska slå över till kontinutetshygge och då borde det räcka med att ta dit en Malwa då och då eller något. Fälla får jag göra själv. Sedan vet jag inte om skördarna är de värsta bovarna, det är väl de ibland löjligt stora lassen som skotarna kör ut med som ställer till mest skada.

Usch nu lät jag bitter, men det är inte roligt med naturliga infiltrationer som packas igen eller stora hjulspår. Med nya sumpmarker som följd. Vilka kan resultera i att vattenivåerna blir för höga och vips så dör några trän pga. att rötterna drunknar eller att marken blir för lös, så att de blåser ned.

Naturen kommer jag räkna med i den ekonomiska kalkylen och då är de kortsiktiga vinsterna kanske inte lika höga. Men man har en skogsmark som inte är sönderkörd.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Brickan  
#276651
Hema skrev:Sedan vet jag inte om skördarna är de värsta bovarna, det är väl de ibland löjligt stora lassen som skotarna kör ut med som ställer till mest skada.
Så har det även sett ut hos mig. Det är skotaren som plöjer djupt och förstör, inte skördaren.

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

halvproffs  
#276665 Jag antar att det är mitt inlägg ni syftar på och det blev lite oklart. Vad jag menade var att skördarföraren pga stress inte sparar dom finaste träden utan plockar ut med robotliknande precision avståndet mellan dom oavsett kvalite. Håller naturligtvis med om att det är skotaren som gör dom djupa spåren.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Hema  
#276668 Ptja, en stressad skördarmaskinist, kanske slarvar med att lägga ris på känsligare ställen, mer så jag tänkte.

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276676 Men, det är ju väldigt svårt, känns man har att välja mellan två dåliga alternativ, om man inte har massor med tid. Har idag beställt slutavverkning av 1 Ha som ligger efter berget, ska göras i augusti/september

För att komma dit måste man över mjuk mark. Att avverka själv och skota ut är ingen möjlighet för mig, så vad göra?
Kan man begära "små maskiner" om man är beredd ta extrakostnaden? Eller ska jag kräva mattor längs hela den mjuka delen, cirka 100 meter? Likaså, kan begära att skotaren ska köra en omväg på 150 meter bara för att skydda extra mjuk mark?

(Tänkte ställa frågorna i "Avverkning" men precis den här diskussion kom i den här tråden så jag kör dom här. Går väl att flytta på dom annars)

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Tosca  
#276677 Finns det annan väg på hårdare mark så är den förmodligen att föredra.
Alternativet borde väl vara tjälad mark, men då får du vänta till början på nästa år.

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276678
Tosca skrev:Alternativet borde väl vara tjälad mark, men då får du vänta till början på nästa år.


Kan man ställa det som krav? (det här är min första slutavverkning någonsin, förutom fröträden. Det var ju den som slutade i förskräckelse och egentligen gjorde att jag blev SF beroende därefter...)

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276683
Brickan skrev:
Hema skrev:Sedan vet jag inte om skördarna är de värsta bovarna, det är väl de ibland löjligt stora lassen som skotarna kör ut med som ställer till mest skada.
Så har det även sett ut hos mig. Det är skotaren som plöjer djupt och förstör, inte skördaren.


Fördelen med beståndsgående är ja att man blir lite mer flexibel med stickvägsavstånden och ofta har möjlighet att lägga vägarna där det är bättre bärighet och sen köra stråk där det är mjukare(=bara en överfart med lite lättare skördare där det är som blötast). Som med h8 och skotare med långkran räcker man ju nästan 17m ut från vägkant,kan man köra stråk runt "blöthålet" kan det alltså vara 34 m brett. Stickvägsgående blir ju mer bunden vid att ha 20 m mellan vägarna och knappt det ibland.


Kört en 2a gallring nu som hade ett väldigt tätt stickvägsnät, kanske 14-15 m i snitt, märks att dimensionsutvecklingen blir eftersatt då dom inte kunnat ta så mycket mellan vägarna(för då hade ju uttaget blivit väldigt högt). 0.07 i en andra gallring trots att det nog va ca 14 år sen det första gallrades(lågt för att vara medelbra mark i småland).

Största fördelen som jag ser det är att man kan hålla ner stickvägsarealen och verkligen få isär vägarna på 20-25 m, samt att man får välgallrat på mitten mellan vägarna fördel både när det blåser(ofta vägkantsträden som blåser ner först) och när det är risk för snöbrott(jämnare kronor)

Sen har väll alltid beståndsgående varit lite nischmaskiner som inte funnits så många av, dom hade ett stort uppsving här efter stormarna gudrun och per för då var ju folk livrädda att dras gallringar skulle blåsa ner. Sen påverkas dom väll mer när massavedspriset går upp och ner oxå...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).