Skördare

Nybörjare som köpt skördare

479 inlägg 225505 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270264
Seb macahan skrev:Dagens glädje: maskinen är loss ur hålan samt att jag lyckats få in 3m massa och röta på rätt knapp samt att sekvenskörningen funkar. Haft en skördarförare till hjälp. Dagens elände: joystick till styrning funkar bara åt ett håll. Maskindatorn säger PVC potetoiometer fail. Samt No communication PVC. Hoppas det sistnämnda meddelandet har med potetoiometer att göra. Får skruva loss den o kolla motståndsbanorna ev. Köpa en ny. Får styra med knappar så länge. Det positiva med detta är att jag vågat mig på Maskindatorn och kunnat ställa in hastigheter på krantilt och annat så det passar mig.


Det är därför dom där maskinerna inte kostar mer än dom gör. Strulande elektronik kan nog får dom flesta att känna sig maktlösa. Men visst med tid och intresse så går det nog och det har ju du.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

bodaedet  
#270269 Det kan vara så enkelt att du kabelbrott fram till ventilen. Brukar oftast vara nära ventilen

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#270307 Jag tror faktiskt att det är endast poteiometern. Allt funkar som det ska i kranen och det går att svänga med knapparna. Joystick "poteiometern" funkar åt ena hållet om man pressar den lite framåt och helt oklanderlig funktion åt andra så mina elkunskaper vill ha detta till dåliga kontaktytor i poteiometern. Datorn gör ju en check på systemet och mäter säkert för högt motstånd i ena kretsen och indikerar fel.
Nästan alla maskiner som används i skogen har ett elsystem Anders. Detta är bara "lite" mer. Det värsta o hitta fel på brukar vara bilar enl. Mig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

torpöbo  
#270315 Sitter det iQan till körning och kran?

Det kan vara bra att få tillgång till elscheman om de måste felsökas.
Tyvärr så är elfel ganska vanliga när maskinerna inte går i "daglig" drift då fukten har en tendens att smita in och erja kopplingar. Även maskiner av nyare slaget som står över semestrar kan strula första veckan innan de är igångkörda.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#270346 Tror datorn heter k.g knutsson. IQan tror jag inte det är då, men vet ej. Vi får se hur det här artar sig men den har ju funkat innan och jag hoppas på poteiometerfel. Allt funkar ju, då borde det väl inte vara fel på kalage? Vad jag hört ska denna dator vara mycket driftsäker men det kan ju vara fel även på sånnt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#270351 Rätta mig om jag skulle ha fel. Sysremet körs över rs232 kommunikation? Datorn tar emot en styrsignal från antingen joystick eller knappar, omvandlar detta i en plc som skickar en rs232 signal till ett reläkort/styrkort som vidare skickar en 0-5Volts signal till ventilpaketet som i sin tur drar sliden olika långt beroende på hur hög signal som tars emot. Då maskinen går att styra med knapparna och med potentiometern åt ena hållet och långsamt åt andra hållet bör det väl vara "potten"?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

bodaedet  
#270355 Jo du har rätt, inget kabelfel om det går att styra på annat vis. Köp dig några flaskor electrospray om du inte redan gjort det. Nr 1på braatthalistan. Lycka till

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

stenberg77  
#270418 Kul läsning!

Har själv köpt stegmatare till grävarn men du lever drömmen på riktigt! Jag har lite extra kärlek till de där maskinerna. Farsan tillverkade dem på den tiden då de hette Steber BGS och tillverkasdes i Delsbo. Han köpte ett konkursbo i Umeå om jag inte minns fel och de hette då Finn-trac BGS tror jag. De konstruerade om en hel del och lanserade dem som Steber BGS. Köptes sedan av bruks mekaniska, farsan följde med och sedan blev det hemek då den ficknamnet H09. Jag antar att hela hemek köptes av tigercat.

Har skruvat lite på dem men mest med el. Konstruerande bland annat en styrning för driften för att ersätta en box som hette 1020. Farsan har nog ritat rätt många delar av den så ni får skylla på honom ;-) om något är fel.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#270556 Jo jag lever drömmen......Jag ska vara helt ärlig och erkänna att jag faktiskt tycker livet är lite enklare om man gör det man vill och inte vad alla tycker att man bör göra. Nu menar jag inte att man inte ska vara mån om andra (för det ska man i högsta grad vara) men man ska bejaka sina egna intressen. Det glömmer många bort. Man jobbar och sliter och glömmer bort varför. Jag har fått slita och gör så fortfarande för att kunna "living the dream". Men det är det som gör det roligt, att det är lite utmaning för att komma dit man vill. Får man som man vill för lätt så tappar det sin glans lite tycker jag.
Utmaningen just nu är att vinna över en styrjoystick. Jag kan konstatera att den som sitter där inte levererar de mätvärden den ska enl. databladet på Hydratronics hemsida. Elektronik spray funkar inte för hela funktionen är inkapslad och går ej att öppna utan att förstöra. Den var ju inte så dyr trodde jag. Man ska inte tro så förbannat mycket hela tiden :cry:
5900 blanka riksdaler +moms 😡 😡 😡 För en lite sketen plastbit med en kopparbana med lite tråd runt. Det är ju stöld, det var tom ÅF beredd att hålla med om.
Ska se om den går att hitta nån annanstans eller om den går att ersätta med någon "lite" billigare. Funktionen är enl. nedan om någon har något liknande på lut.
http://www.hydratronics.com/PageFiles/1 ... 044450.pdf

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#270559 "Har skruvat lite på dem men mest med el. Konstruerande bland annat en styrning för driften för att ersätta en box som hette 1020. Farsan har nog ritat rätt många delar av den så ni får skylla på honom ;-) om något är fel."

Stenberg77. Jag hoppas du förstår att vi kommer att bli "bästisar" en lång tid framöver :wink: . Töm din pm inkorg så mina frågor får plats.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#270560 Och förresten torpöbo. Det är iQan-styrning. I alla fall om jag går in på aggregatsdatorn och kolla in/ut-gångar så står det iQan value. på flera ställen. Jag har nog de flesta eldscheman till maskinen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

stegmaster  
#270566 Tycker du fortjänar honnör för at vara ärlig om "ditt liv med skördare". :-bd
Det uppskatter ivartfall jag, som kanske funderar på samma sak en gång i framtiden. :grin:
Hoppas du fortsetter så i framtiden, med båda upp/ned turar.
Kul tråd at följa detta.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

stenberg77  
#270570 Har du pratat med caldaro om de har en billigare lösning, de verkade ha gott om joysticks som liknade denna. Har även sett en h09 för demontering på blocket samt ett företag som annonserat att de renoverar sådana joysticks.

Jag hade definitivt öppnat den och försökt se om det var möjligt att laga själv om den ändå var felande. Du kan ju faktiskt köpa en trådlindad potentiometer(skjut är eller cirkulär beronde på hur den ska se ut) och sno den trädlindade plastbiten ifrån bara du har dimensionerna på hela biten samt där tråden börjar och slutar. 1k vad jag förstår.

Kan kolla med farsan i morgon om han har nåt tips.

Jag försöker också leva drömmen. Köpte först grävare, byggde maskinhall och garage med denna. Sedan en valtra, i somras skog och skogsvagn. Så sakta men säker får man syssla med det man drömt om. Tillvardags är jag tjänsteman..

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#270714 Skogsforum hjälp mig att besluta mig: Min spak (den till maskinen) är trasig som ni läst. En ny från Tigercat kostar 5900kr. En likadan spak från de som tillverkar och säljer den kostar 3900kr (bra påslag tigercat i Heden!). En begagnad från en maskin (ca9000tim) på blocket för 2500kr. Vilken hade ni tagit?
Att jag inte provar att operera upp skalet på den befintliga är för att maskinen funkar med den trasiga spaken men jag får styra med knappar. Tar jag bort den trasiga funkar inget i datorn. Kanske löjlig fråga men den begagnade kanske lägger av om 50timmar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

Blivande snickare  
#270717 Skulle köpa den nya från tillverkarn. Sen operera den som är där nu på skoj nån gång senare om man får lust.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).