Skördare

Nybörjare som köpt skördare

479 inlägg 225776 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#269974 Det blir ingen film i dag. Vi kan kalla det gul badanka

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

Chainsaw Charlie  
#269976 Jag som trodde att du köpte en liten, smidig, åttahjulig maskin för att slippa körskadorna som bolagsmarodörerna orsakar med sina stora maskiner....

Hann du bärga den idag eller blir det ett helgprojekt?

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

bodaedet  
#269979 Jepp det är nackdelen med liten smidig maskin. Man tar sig så mycket längre ut i skiten än alla andra.
Har du fått upp den?

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

ananders  
#269982 Stackare :mrgreen: .

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#270030 Jag anar skadeglädje......faktum var att på platsen var det inte alls blött. Rätt var det var så brast det. Ungefär som att gå genom isen. Du kan stå torrskodd 20cm från hjulen. Men en lärdom rikare
Jag körde här med traktor och fullastad vagn för nån månad sen o då blev det inte ens spår.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#270031 Nej. Väntar på grävmaskin.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

GremoNiclas  
#270033 Jo det där med knapparna kan du ställa in i nån meny. Tangenter kanske det heter. Kan ställa in så det funkar med dubbeltryck alt med shiftknappen.
Gissar att vi har samma paletter. Höger palett nr 1-10 + massa för aptering.
Kan berätta hur jag brukar använda mina knappar. Tex på gran, förstås beroende på vilka sortiment man kör för stunden...
Knapp 7: Timmer 370cm, dubbeltryck 430cm (Heby, fallande längder)
Knapp 8: Klentimmer/kubb Krylbo 305cm
Knapp 9: Röta 340cm , dubbeltryck ca 380
Knapp 10: Massa 340cm, dubbel 380cm
Massa: massa 460cm, dubbel 430cm

Instruktionsboken är inte så mycket å häng i granen till dessa tigrar tycker jag. Å nåt bromshandtag har jag då aldrig sett. Hydrostaten bromsar tillräckligt i branter!

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270092 Har du band? Kan tyckas onödigt då det är sommarföre men maskinen går bra mycket mjukare med band på. Åsså slipper du sitta fast :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#270183 Mmmmm. Dom ligger på en lastpall. Skulle bara prova maskinen lite innan våren började. Nästa år ska dom på innan "vi" provar på tveksamma teränger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

stektlök  
#270188 Nu börjar den här tråden bli riktigt intressant och rolig ! Fota när du bärgar seb. Sedan är det bara att ta nya tag :) påt igen !

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270199 Hoppas inget hänt med maskinen! Fastkörningar råkar "man" utför ibland ju. Ibland tar man risker för att det skall gå fortare, ibland är det okänd mark etc.
Känner inte det minsta skadeglädje, utan tycker det är starkt att visa vad som hänt.
Skulle själv gärna ha en skördare. Har kikat lite på detta men vågar inte ta steget.
Mycket kul att följa dina äventyr.
Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

totte  
#270229 Man måste ju köra fast så man får lära sig hur man tar sig loss :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#270242 Dagens övning!
Vad smidigt allt går med rätt grejer. Visst är det fint?????

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#270259 Dagens glädje: maskinen är loss ur hålan samt att jag lyckats få in 3m massa och röta på rätt knapp samt att sekvenskörningen funkar. Haft en skördarförare till hjälp. Dagens elände: joystick till styrning funkar bara åt ett håll. Maskindatorn säger PVC potetoiometer fail. Samt No communication PVC. Hoppas det sistnämnda meddelandet har med potetoiometer att göra. Får skruva loss den o kolla motståndsbanorna ev. Köpa en ny. Får styra med knappar så länge. Det positiva med detta är att jag vågat mig på Maskindatorn och kunnat ställa in hastigheter på krantilt och annat så det passar mig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

totte  
#270260 Det går både framåt och uppåt Seb!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).