Skördare

Nybörjare som köpt skördare

479 inlägg 225726 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#269195 Egentligen är jag färdigkörd med maskinen för säsongen. Mina vindfällor och grannars är nästan uppröjda kanske 3-4timmar kvar, men jag vill ju köra mer. De "stora" gallringarna är inte förröjda än så de ska jag vänta med till hösten/vintern 2014/2015. Jag har en lite 1Ha gallring som jag är sugen på o ta. Ska jag vara duktig och skötsam ska jag röja medan det är tillräckligt kallt (<5grader) men det är inte riktigt lika kul just nu. Jag tycker träden börjar sava och barken lossnar för ingenting ska jag vänta med min pytte gallring eller ska jag ut och leka lite nästa helg? Vad hade ni gjort?
Intill den lilla gallringen har jag stämplat en Rot-post som skulle varit nere nu men de väntar till nästa vinter. Hinner rotsystemet i den lilla gallringen markfästa sig nämnvärt bättre på en sommar (om jag gallrar nu)?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

bodaedet  
#269196 Skulle aldrig klara hålla mig från att köra den där pyttegallringen. Om det är rätt eller inte vete fn, jag skulle kört ändå.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

skotarmasse  
#269198 :lol: Marginellt,men det spelar kanske inte så stor roll det viktigaste är väl att du har en möjlighet att leka lite till helgen:-D

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#269207 :lol: Marginellt,men det spelar kanske inte så stor roll det viktigaste är väl att du har en möjlighet att leka lite till helgen:-D

Nja.. Egentligen är det viktigast. Men...
Jag köpte ju maskinen för att kunna utföra rätt åtgärder vid rätt tidpunkt och enl. mina värderingar. Och givetvis för att det är så sjukt kul, fränt, ballt och något jag drömt om sen barnsben. Men ibland så vill jag ju faktiskt försöka vara lite vuxen också och göra som man ska (eller bör). Jag fyller ju snart 34 o då ska man väl vara vuxen eller?
Fast o andra sidan. Hur vuxet är det o köpa en skördare innan man byggt klart sin maskinhall :lol: Och frågar jag frugan så tycker nog hon det hade varit mycket mer "vuxet" o bygga klart hallen, toaletten och "hennes" "walking closeth" 😡 .
Vem fn vill vara vuxen???

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269231 Du får bara mer träning i oröjt. Jobbigt att röja med maskin.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#269371 Jo det kan hända. Men det blir nog en ganska dyr röjning.....Inte bara i dieselåtgång utan tillkörda huvudstammar mm. Jag ska nog förröja en del. Men tanken är att spara betydligt mer löv och plocka det som ved med maskinen än vad jag hade gjort om jag lejt bort gallringen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#269372 Någon som provat eller vet om en "vettig" kedjeslip som inte kostar lika mycket som ett bättre begagnat gallringsaggregat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

stegmaster  
#269376 Nja, en Markussons Grindomatic v12 til ca 18000,-kr er vel som rea att räkna i sammanhänget. :mrgreen:
Er val av dom billigaste halv aut. maskiner som ochså klarer .404 kedja. 8)




[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PBbHGHZp5SE[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

stektlök  
#269388 Tjena sebban ! Har du fått upp någon video än ? Vi eller iaf jag vill se dig in action med din nya leksak ! Låter som du lever din dröm och tjwjens walk in garderob är inte så viktigt å det måste hon väl förstå ;)

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#269451 Det låter som du är en riktig kvinno kännare du steklök. Precis så hon sa till mig. Jag kan citera:
-Älskling visst förstår jag om du måste ut och köra. Tänk inte på mig och barnen. Vi är lyckligast om du är lycklig. Förresten en liten sak vill jag att du hjälper mig med innan du går ut. Vad vill du ha till middag? Och ska jag blanda en grogg till dig i kväll.
Jag insisterade att det där med groggen inte var helt nödvändigt men hon var envis................ :lol: :lol: :lol:
Jo hon förstår nog, men i bland så måste man ju kämpa lite för sin vilja också :wink: Det kan vara halva glädjen.
Har du något bra tips på hur jag ska filma då. Är själv i skogen och det är nog för en gångs skull säkrast så (att vara själv i skogen). Kanske kan rigga kameran på nått träd eller så. Ska försöka ordna något till helgen. Sen ska man behöva stå ut med att alla som kan köra maskin ska sitta o små le eller gapflabba när dom ser mig köra. Men i gengäld får de väl ge mig tips?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

stektlök  
#269453 Rolit å höra seb att även du har ett bra fruntimmer ! Som en man i bekantskapskretsen en gång sade på tal om fruntimmer -"golvet ska läggas rätt från början om det ska tålas att gå på" :)

Jag tycker du kan försöka rigga den inne i hytten. Har sett nån film på forat där dom filmade ifrån hytten. Eller så kanske du kan hitta någon hyfsad säker vinkel på något träd så frugan kan filma !
Hoppas du kommer på nått bra och att du får kubiken att spruta ur din maskin :)

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

loppan  
#269454 Du har nog börjat i rätt ände då skördaren går på hobbykontot medan maskinhallen går på förnuft kontot.
Det som ligger på förnuftkontot blir förr eller senare gjort för man måste.
Om du byggt först så hade det kanske tagit tio år till innan du köpt skördare.
Maskin går att sälja igen om man får för sig det.

Visst är det tråkigt när lämpliga objekt tar slut när man köpt en sådan maskin,så var det en gång i tiden när jag köpte först bandgrävaren.
Jag filar 404 kedja till Galringsprocessorn på en billig jula slip och det funkar det med,men det blir ju bara en fem-sex slipningar per år.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#269491 Hej. Jag har lagt in ny apt.fil i maskinen med prislistor från mina trakter. I maskinen ligger förval massaved på knapp nr 16. I parlören har jag knappar upp till 9. Kör jag dubbeltryck på 7 eller håller man inne "shift" och knapp 7?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#269492 Vet att jag kan ändra så jag får det på knapp 9 t ex, men jag vill veta hur jag kommer åt högre siffra än 9.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

Valmet840.3  
#269760 Roligt att läsa denna tråd:)
Forstsätt skriva!
Nyttigt att höra tips om både körningen och datorn för en sån som mig som snart ska ge mig på att lära mig att köra skördare!:)

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).