Skördare

Nybörjare som köpt skördare

479 inlägg 225827 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#297988 Finskpinne har bättre koll än jag. Det man kan säga är väl att står det en 50cm gran så fäller jag den manuellt och apterar de första stockarna innan jag tar fram aggregatet. 1:a o 2:a gallring och klen slutavverkning funkar det för den självverksamma, i produktion skulle jag nog säga 1:a och 2:a gallring. Man märker att kranen är för liten och basmaskinen när man kommer upp i fullstora stock/träd. Upp till 30-35cm i bh där funkar det lätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#298080 Hej igen. Imorgon kommer trailer. Första jobbet åt någon extern. Ska utföra en mindre avverkning på knappt 1Ha med mycket klent i. Markägaren kommer att manuell fälla och aptera det som är för grovt för aggregatet. Ska bli kul o testa grejerna lite i riktig skog. Håll tummarna för mig o maskinen.
Jag ska samtidigt passa på o ge en riktigt stor eloge till Daniel, Anders och Erik på Lögenäs Maskin samt Hans-Erik på JPS. Grymt bra service och kundbemötande.
Som ni säkert förstår så känner man sig som man har konstant dumstruten på när man ringer o frågar yrkesfolk när man "leker" mekaniker. Dessa grabbar har varit till mycket hjälp och haft tålamod att lyssna och försöka komma med idéer och problemlösning. Där många hade tröttnat och gett fan i o svara. Funderar ni på o köpa en maskin som jag så se till att det sitter Kesla på (som Lögenäs har service på) för då har ni hälften så mycket att oroa er för :wink:
Tummen upp för er!!!!!!!!!!
http://www.logenasmaskin.se/
Det kanske är vanligt i skogsmaskinsbranschen med bra service men alla maskiner jag har skruvat i förut så har man mest varit i vägen o ÅF är mest intresserade av o sälja nya prylar. När det gamla rasar så blir man ett problem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

sundelius  
#298081 Lycka till Seb.
Nervöst nu när du ska köra åt någon annan?

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

mrvimek  
#298086 Synd att du bor väl lite väl långt bort annars ha ja 30 ha som ska gallras :)

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#298093 Nej faktiskt inte, bara löjligt glad och lycklig. Som gjort för o falla extra hårt ner, eller hur?
Men det känns bra. Jag har verkligen synat allt. Det enda är väl nån slang som kan gå o allt det där andra. Men sånt är livet med alla maskiner. Jag kommer med en delrapport under arbetets gång. Om ni vill?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

sundelius  
#298110 Absolut

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

totte  
#298132
Seb macahan skrev:Jag kommer med en delrapport under arbetets gång. Om ni vill?


Jamen självklart vill vi! Det här är ju en av de mest spännande trådarna på forumet. Lycka till Seb, håller alla tummar jag har :grin: :-bd

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

bodaedet  
#298136 Lycka till, ser fram emot rapport. Ang servicelämnare så har Rottne en makalös support med, både i Rottne och Maskin Väst, det är nästan en förutsättning när man kör beg.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

Blivande snickare  
#298247 Håller tummarna här åxå! :grin:
Håller med totte, väldans intressant tråd!

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#298267 Hej hej. Ja i dag har jag lärt mig något nytt igen :lol:
Trailern kom punktligt på morgonen o allt var förberett med varmkörning etc etc. Lastade maskinen och skulle bara vika ner kranen för o klara lasthöjden.
Fel PVC +5v utgång A29-17 😈 😈
Ibland blir man arg, irriterad, vansinnig men just då blev jag faktiskt ledsen, fy fan rent ut sagt för.....Det blev till o lasta av igen med en otålig sopbil, samt två personbilar som inte kom fram på vägen, en väldigt förstående trailer chaufför och hon hjälpte till så gott det gick.
Väl hemma på gården ett elschema, 1 snus och två cigaretter (röker normalt inte) senare så funkade parallell kolven igen, det var kopplingskontakten mellan kablaget från PVC till ventilpaket som inte var riktigt åtskruvad så stiften satt inte riktigt i. Lätt o laga, ja samt att jag lärt mig var krankablage sitter och var man hittar det i elschemat.
Ute i skogen blev jag i alla fall i dag fast inte förrän kl 15. 2 timmars körning han jag med innan det var dags för o åka hem o vidare på föräldramöte.
Men den stunden gick bra tyckte jag. 21Fub lyckades jag skrapa i hop. Det är säkert inget o skryta med men jag är ju bara prao än så länge.
I morgon fortsätter jag, vi får se vad som händer då :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

sundelius  
#298278 Tycker synd om dig Seb.
Kollade faktiskt under dagen om du lagt ut ngt om hur det gick.
Hoppas allt klaffar imorgon

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

rikard_e  
#298283 Ingen roligt, fyfan.

Bättre lycka idag!

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#298356 Idag har det gått bra hela dagen, faktiskt helt problemfritt. Det behövde jag. Produktion hittills ligger på 10fub/timme medelstam på 0,43. Ni som kör professionellt vad presterar ni per timme/ungefär. Jag fattar att jag är far away så det behövs inte klappas medhårs. Men med ett litet aggregat på en liten basmaskin i ett bestånd med 0,4 medelstam och bra drivningsförhållande. Bara ett riktvärde.
Jag kommer att fortsätta o köra i mitt tempo o inte stressa, då går bara saker sönder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

skogsjan695xl  
#298392 10 m3fub/tim är verkligen inte dåligt när det är första slutavv du gör. + liten maskin. Att hugga slutavv är inte bara bara. Det är ju mycket mer tänkande än man tror och när man ha mindre maskiner blir planeringen desto viktigare då man inte kan hantera dessa träd lika enkelt som med en stor. Jag har ju något större basmaskin med sp 451. I bra slutavv så hamnar jag på ca 30m3fub/tim. Men det är ju så olika för dag till dag.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

rikard_e  
#298409 Riktigt häftigt!

Jätteroligt att se detta! :grin:


Hoppas det går bra i fortsättningen ock!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).