Skördare

Valmet 942

8 inlägg 5800 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 942

Jakob001  
#244557 Hej

Är det någon som kan förklara hur svärdlägesgivaren fungerar? Får signal på kap hemma/ute, men kapkontrollen fungerar inte, är det samma givare som ska indikera svärdläge för kapkontrollen eller är den en annan?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 942

skogsjan695xl  
#244572 Tror det är två givare. En för hemma och en för kapkontroll.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 942

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244592 Vill minnas att vi hade ständiga kabelbrott som indikerade kap ute när vi körde 942.

Avatar Fallback

Re: Valmet 942

phatcadavr  
#244950 Det är en givare.

Har du kollat att kapkontroll är aktiverat i programmet?

Avatar Fallback

Re: Valmet 942

Jakob001  
#249067 Hej

Nu undersökt lite mer.. Den som indikerar kap hemma är på plats och fungerar, tycker det ser ut som en vanlig induktiv givare. Där jag tror kapkontrollgivaren suttit är det bara ett hål med ett kugghjul i kanten nära botten!?

Ska man använda båda givarna, har inte sett ngn instruktion eller elschema som visar detta?

Tack för alla kloka tankar o erfarenheter! :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 942

flisnisse  
#249128 Hej !
I hålet med ett kugghjul i kanten skall det sitta en givare (liknande en diametergivare) som påverkas av kugghjulet. Sedan måste du ha ett extra kretskort, Det sitter i locket på kretskortlådan. Du kan använda
aggregatet utan sågbegränsning, dock måste kap hemmagivaren fungera.
M.v.h. N-G

Användarvisningsbild

Re: Valmet 942

Gustav-vasa  
#249142 Har ett sånt lock liggandes , samt en box med. är helt rätt ska sitta en givare som är liknande dia givaren , kallades kap kontroll på den tiden. Har en instruktionspärm till 942 samt vvmd 1100 systemet , gissar jag stavat rätt! Samt reservdelskatalog till 942 aggregatet. Lite mer delar finns med. Med vänlig hälsning Gustav

Avatar Fallback

Re: Valmet 942

Jakob001  
#250150 Hej Gustav-vasa

Kan du skicka PM med ditt tel nummer och vad du har för grejer, vad du vill ha för dem?

Pryttlar är ju alltid av intresse! :)


Mvh
Jakob

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).